723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 831 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 831 inlägg
Apropå vad politiker driver fram
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-och-mp-maste-erkanna-sitt-ansvar-for-elbristen/
Detta var en bra ledare av Anna Dahlberg, som verkar bitit sig fast i energifrågan nu. Vi får hoppas att hon hänger i fram till valet så att folk inte glömmer bort historien.
Eftersom det är en ledare så bör den inte hamna bakom paywall.
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-och-mp-maste-erkanna-sitt-ansvar-for-elbristen/
Detta var en bra ledare av Anna Dahlberg, som verkar bitit sig fast i energifrågan nu. Vi får hoppas att hon hänger i fram till valet så att folk inte glömmer bort historien.
Eftersom det är en ledare så bör den inte hamna bakom paywall.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Det där var en väldigt bra sammanfattning av hur vi som nation fumlat bort enorma investeringar i infrastruktur, förstört en enorm mängd co2-neutral elenergiproduktion, och skapat grunden för nuvarande energihaveri där vi blivit extremt sårbara vad gäller baskraft. De politiker som är ansvariga för detta borde ställas till ansvar för att ha äventyrat rikets säkerhet.
Jag fick inte så bra förtroende för författaren när han har så dålig koll. Det är slöseri med tid att bli ännu mer besviken.H Harald Blåtumme skrev:
Men du får gärna sammanfatta budskapet åt oss här i tråden! Det läser jag gärna.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Ledsen, det finns ingen tid för mig att återberätta vad som skrivs i givna källor. Det är en rapp och koncis text, bara att läsa igenom.P pmd skrev:
Trodde inte vår oljepanna användes i princip, men kan vara så att de kör men med bioolja?P pmd skrev:
Vår bränsleresa har gått från olja till kol, till biobränsle, och avfall och nu senast också återvunnet trä, i och med att Block 7 tagits i drift. Våra gamla kol- och oljepannor har därmed tagits ur drift och vi har under året även konverterat från fossil olja till bioolja i vår spetspanna på 70 MW (installerad effekt).
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 831 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 831 inlägg
Ja, det tog ungefär 2 min att läsa texten och den är väldigt koncis, ungefär som Anna Dahlbergs ledare.H Harald Blåtumme skrev:
Jag försöker oftast undvika överord men om jag tillåter mig att vara lite emotionell här så kommer förräderi upp rätt snabbt. Både mot nationen och miljön. Det är fullständiga tokerier som lett oss hit.
Samma gäller slutförvaret, men där hoppas jag att den nygamla regeringen nu kan fatta ett snabbt beslut när de hängt av MP. Sossarna har historiskt sett varit synnerligen industrivänliga och begriper att vissa saker krävs för ett fungerande samhälle.
OK. Jag läst igenom den nu efter ha stålsatt mig mot andra (avsiktliga?) missförstånd om Sverige. Inga nyheter där, men en hyfsad analys om elproduktionsläget i Sverige.H Harald Blåtumme skrev:
Jag är verkligen ingen fan av Miljöpartiet, men tycker ändå att artikelförfattaren tillskriver MP lite för mycket när det gäller avvecklingen av kärnkraften. Partiet hade ingen chans att genomföra det på egen hand. Den stora boven i kulisserna är Socialdemokraterna som var besatta av att behålla regeringsmakten till varje pris.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Ja det är mycket allvarliga brister i energipolitiken som nu är omöjliga att sopa under mattan längre, effekterna börjar bli högst kännbara för alla och envar och det finns nog inte en enda vettig informerad person som tror på att vindkraft och solkraft kan ersätta förtida nedlagd kärnkraft. Finns heller inget som kan försvara att kärnkraftsutbyggnad inte har påbörjats sedan länge.
Begreppet ”Riksrätt” finns inte längre i Sverige sedan 1975, men det finns likvärdiga rättsliga konstruktioner som kan användas för att utreda ageranden från högre statliga ämbetspersoner, via HD.
Begreppet ”Riksrätt” finns inte längre i Sverige sedan 1975, men det finns likvärdiga rättsliga konstruktioner som kan användas för att utreda ageranden från högre statliga ämbetspersoner, via HD.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Fast det där var väl en taskig läsning. Artikelförfattaren menar väl att de som vill lägga ner kärnkraften var en fraktion av (den dåvarande) regeringen, och att denna fraktion leddes av mp. Inte helt otvetydigt kanske, men så tolkar jag nedanstående.P pmd skrev:
”who in Sweden would want to completely shut them down?
–Um…members of the Swedish coalition-government, led by Sweden’s Green Party,”
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Framförallt finns konceptet ”Val”. Det är politiker, inte ämbetsmän som ligger bakom det här. Sådana ser man lämpligen till att göra sitt för att rösta bort om man tycker att de missköter sig grovt. Att tycka fel är nämligen inte brottsligt.H Harald Blåtumme skrev:
Jag gissar att S inte har något emot kärnkraft, om det hade gått att räkna hem och omsätta till fördelar (i det system vi nu har), jag tror inte heller att MP har så stor makt i frågan, däremot tror jag att man ska kika åt C, gissar att det är där skon klämmer.P pmd skrev:
I vanliga fall brukar jag och frun prata om att undvika att duscha och laga mat när det är ovanligt dyrt. Nu har hon för första gång tagit mig på allvar! Kan vara lönsamt att köpa en begagnad iPad och ha som dashboard i köket för att påminnas om vilka timmar man verkligen inte ska köra igång med tryckkokare och lång dusch.berisen skrev: