708 111 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Nu när vi em kl 17-18 slår nytt rekord i priser i SE3 och SE4, så är det bara Sverige, Finland och Baltstaterna som har detta höga pris (eh, jag tror område2 i Danmark också hade samma, typ Köpenhamn).D djac skrev:
I Tyskland, Gylland, Frankrike GB osv så är det halva priset.
Så det betyder att just där, under några timmar, då importerar vi så mycket det bara går, och det är VI som drar upp priserna på kontinenten.
Så ibland vinner vi på kablarna, ibland förlorar vi.
Då Sverige generellt sett är ett exportland, betyder det att vi som regel förlorar genom att få högre elpriser, men generellt vinner genom exportinkomster och bättre bytesbalans.
Om R1 inte lagts ner så skulle vi nog inte märkt av något speciellt mycket denna vinter, då hade vi fyllt ledningarna söderut med elektroner och ändå haft ett litet överskott.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 093 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Vet inte om jag direkt propagerat men är fortfarande övertygad om att det blir billigare i längden när man själv kan styra sin förbrukning/kostnad men just nu är det såklart svårt då det är dyrt hela dygnet. Vi får väl se om några år hur det ser ut, ser ingen anledning att byta just nu då de fasta avtalen är såpass dyra och snart kommer det säkert bli svårt att teckna såna avtal överhuvudtaget.T Thomas' skrev:
Nja, jag har rörligt (timpris) och det är väl inget att hymla med. Det är svårt att förstå hur ett fast avtal över tid skulle kunna vara billigare än ett rörligt. I alla led vill man gardera sig mot förluster. Vem vill skänka bort el?
Jag nämnde också att vi har dåliga förbindelser inrikes, dvs vi har den allra dödligaste av cocktails, den sämsta av världar.Mikael_L skrev:
Nu när vi em kl 17-18 slår nytt rekord i priser i SE3 och SE4, så är det bara Sverige, Finland och Baltstaterna som har detta höga pris (eh, jag tror område2 i Danmark också hade samma, typ Köpenhamn).
I Tyskland, Gylland, Frankrike GB osv så är det halva priset.
Så det betyder att just där, under några timmar, då importerar vi så mycket det bara går, och det är VI som drar upp priserna på kontinenten.
Så ibland vinner vi på kablarna, ibland förlorar vi.
Då Sverige generellt sett är ett exportland, betyder det att vi som regel förlorar genom att få högre elpriser, men generellt vinner genom exportinkomster och bättre bytesbalans.
Om R1 inte lagts ner så skulle vi nog inte märkt av något speciellt mycket denna vinter, då hade vi fyllt ledningarna söderut med elektroner och ändå haft ett litet överskott.
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
det blir inga förhandlingar för fasta elpriser fasas ut. Inte ens elbolagen kan ju sälja el på det viset om det fluktuerar såhär. Alla får betala vad det kostar helt enkelt och med dagens smarta elmätare är ju inte det nån konst.Maskintok skrev:
menade att den som har fast nu, hör sedan av sig och då får en chock... Det var det jag menade med förhandling... (samtalet, aktivt sökande)S Stefan1972 skrev:
nytt rekord idag igen.
tidigare rekord för SE3 var ca 264öre/kWh den 29November-21
dagens pris 290öre/kWh
Tror att elprisfrågan kommer att hamna som topp fråga i nästa val.
Alla partier som inte vill ha kärnkraft eller ge fingret åt EU i elfrågan kommer troligen att tappa väljare.
tidigare rekord för SE3 var ca 264öre/kWh den 29November-21
dagens pris 290öre/kWh
Tror att elprisfrågan kommer att hamna som topp fråga i nästa val.
Alla partier som inte vill ha kärnkraft eller ge fingret åt EU i elfrågan kommer troligen att tappa väljare.
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Sen skulle det inte förvåna mig om det finns nå finstilt i dagens avtal att de kan bryta avtalet om de vill.......
Jag tror inre alls att fasta priser kommer att fasas ut. Det finns alltid de som vill betala mer för att slippa variation. Som t ex räntor, billeasing mmS Stefan1972 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Samma här..halper skrev:
Det dumma är att, eftersom man betalar ett snitt på hela månaden, så blir ens egen användning av el kontraproduktiv om alla agerar egoistiskt.. För oss finns det ju ingen morot att flytta våran förbrukning från de allra dyraste timmarna eftersom både eventuell kostnad och förtjänst sprids ut på kollektivet...