708 107 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Ångrar bittert att jag höll fast vid det rörliga priset nu, borde ha sett var det här var påväg för längesen men trodde väl inte såhär illa kanske.
Det "roliga" är ju att det fortfarande inte är sådär ordentligt kallt i hela Sverige samtidigt. Låångt ifrån något extremt i morgon..
Det "roliga" är ju att det fortfarande inte är sådär ordentligt kallt i hela Sverige samtidigt. Låångt ifrån något extremt i morgon..
Du är tyvärr inte ensam, "Vi såg det inte komma" det var trots allt 2,1miljoner människor som trodde på s och mp i senaste valetberisen skrev:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 258 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 258 inlägg
Ja, apropå alternativ 1 så är det kanske en bra idé att testa sin beredskap. En uppsida med att elpriserna är så höga är väl att jag snart kan motivera det där dieselelverket som jag gått och sneglat på ett tag nu. Snart är det billigare att köra ett sådant de timmar som man ändå måste köra det årligen för funktionskontroll om man gör det vid rätt tillfälle.Magnus E K skrev:
Det enda som kan förhindra rekorddyr el imorgon är ett stort strömavbrott som släcker hela landet söder om Dalälven. (Eller tekniskt sett är det väl rekord ändå, men ingen kommer då förbruka den rekorddyra elen.)
Jag kan inte bestämma vilket som är bäst agerande imorgon av:
1) Stänga av huvudbrytaren de två dyraste timmarna för att hjälpa det ansträngda läget och samtidigt testa beredskapen för strömavbrott.
2) Strunta i den extra kostnaden (jag har timprisavtal) och maxa huvudsäkringarna för att hjälpa till att tvinga fram en kris som kan leda opinionen i rätt riktning.
(En sak att tänka på om man väljer alternativ 1 är att inte heller surfa på mobilen, för både basstationen och servrarna använder också rekorddyr el. Mobilen får bara användas offline, utom i ett skarpt nödläge.)
Kan du ta tillvara typ 50% av spillvärmen från verket så gör det massor på ekonomin.tommib skrev:
Ja, apropå alternativ 1 så är det kanske en bra idé att testa sin beredskap. En uppsida med att elpriserna är så höga är väl att jag snart kan motivera det där dieselelverket som jag gått och sneglat på ett tag nu. Snart är det billigare att köra ett sådant de timmar som man ändå måste köra det årligen för funktionskontroll om man gör det vid rätt tillfälle.
Det går inte att ställa rikspolitiker inför rätta för att ha fattat demokratiska beslut. Energipolitiken må ha varit korkad i 40 år men det är inte olagligt att vara dum. Väljarna bestämmer vilka dumbommar som ska sitta i riksdagen.H Harald Blåtumme skrev:Ja det är mycket allvarliga brister i energipolitiken som nu är omöjliga att sopa under mattan längre, effekterna börjar bli högst kännbara för alla och envar och det finns nog inte en enda vettig informerad person som tror på att vindkraft och solkraft kan ersätta förtida nedlagd kärnkraft. Finns heller inget som kan försvara att kärnkraftsutbyggnad inte har påbörjats sedan länge.
Begreppet ”Riksrätt” finns inte längre i Sverige sedan 1975, men det finns likvärdiga rättsliga konstruktioner som kan användas för att utreda ageranden från högre statliga ämbetspersoner, via HD.
Nästa riksdagsval är inte förrän om drygt nio månader. Då är det brittsommar. Ingen kommer ihåg den smällkalla vintern då. Det kommer att finnas mycket mer närliggande problem och skandaler att förfasa sig över då.sunnis skrev:
Nye energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar meddelar att
"Ny kärnkraft är han bara intresserad av om den är lönsam."
https://www.nyteknik.se/energi/nye-...ltid-att-sta-pa-elkonsumenternas-sida-7025340
Tänk om vi hade en utbildningsminister som meddelade att nya skolor är endast intressanta om de är lönsamma.
Om inrikesministern meddelar att nya fängelser är endast intressanta om de är lönsamma
Om infrastrukturministern meddelar att vägar bara är intressanta om de är lönsamma¨.
Om Hälso och sjukvårdsministern meddelar att nya sjukhus endast är intressanta om de är lönsamma.
ska jag fortsätta?
Sen håller inte alla ens med om att det är en så stor kostnad för ett kärnkraftverk och menar på att det är en stor kostnad också när det saknas ett.
https://naringslivets-medieinstitut...ft-saknar-relevans-och-verklighetsforankring/
Sanningshalten i detta har jag inte kollat upp något vis.
https://www.nyteknik.se/energi/nye-...ltid-att-sta-pa-elkonsumenternas-sida-7025340
Tänk om vi hade en utbildningsminister som meddelade att nya skolor är endast intressanta om de är lönsamma.
Om inrikesministern meddelar att nya fängelser är endast intressanta om de är lönsamma
Om infrastrukturministern meddelar att vägar bara är intressanta om de är lönsamma¨.
Om Hälso och sjukvårdsministern meddelar att nya sjukhus endast är intressanta om de är lönsamma.
ska jag fortsätta?
Sen håller inte alla ens med om att det är en så stor kostnad för ett kärnkraftverk och menar på att det är en stor kostnad också när det saknas ett.
https://naringslivets-medieinstitut...ft-saknar-relevans-och-verklighetsforankring/
Ja allt beror ju på hur man räknat..Mikael_L skrev:
Nye energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar meddelar att
[länk]
ska jag fortsätta?
[länk]
Är det för statens räkning det skall vara lönsamt... Eller för medborgarna..
För staten, då behåller man detta elände..
För medborgarna då bygger man massor av verk..
Att elen är dyr är politikens fel, det handlar ju om dåliga inrikesförbindelser och de utlandsförbindelser som exporterar el och därför hissar priserna.sunnis skrev:
Det lär ju bli ramaskri nu under veckan när novemberfakturan nu dimper in hos alla elabbonenter. Många känner inte till elprisläget som är och varit. Men en faktura som är dubbelt eller tredubbel så dyr så kommer paniken att växa. Många familjer har redan tight som det är och 2-3tkr mer i elkostnader December så lär det bli livat i luckan.
Det här kommer inte se bra ut för S och kommer bli en stor debatt inför valet. Folk i allmänhet röstar med plånboken....
De som ska bygga kärnkraft är energibolagen och det är inte en en politisk fråga, det hade heller inte förändrat ditt pris, så länge ovanstående gäller. Det är till allra största del en ekonomisk fråga, så om du inte har pengar att investera kan du släppa den.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Skulle du bygga ett nytt stenhus med en avskrivningstid på 80 år om politikerna flaggade för att man om 20 år inte skulle få använda stenhus och du inte skulle få någon ersättning för att ditt hus inte skulle gå att använda?D djac skrev:
Det här är i allra högsta grad en politisk fråga eftersom att politikerna hotar dem som vill bygga kärnkraft med att svälta ut dem och att de har bevis (effektskatten som avskaffades för ett par år sedan) på att de kan göra det utan att ersätta ägarna.
Tycker synd om er på forumet som propagerat för rörligt elpris!berisen skrev: