P pmd skrev:
Alternativet är att bygga kärnkraft och om inte det görs så finns det inte längre något val.
Vad räcker de outbyggda älvarna till?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Vad jag vet är de kvarvarande byggvärda älvarna skyddade
Min invändning handlade mest om att det inte stämmer att vi inte har fler (outbyggda) älvar. Visst är de skyddade, men ett politiskt beslut kan upphävas med ett nytt politiskt beslut.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
C
M MrDizzy skrev:
Sen vet jag att åtminstone två av bolagen som nyligen fått massa $$ funnits i 15-20 år ... inte riktigt startups, forskningsbolag visserligen
Jo visst, jag tänkte inte startup som nystartat, utan mer bolag som jobbar på en affärsidé de ännu inte lyckats realisera och som lever helt på marknadens/investerarnas förhoppningar. Typ LightLab är väl ett utmärkt svenskt exempel, de har väl varit "snart klara" med sin lampa i 25 år nu :crysmile:

Det har ju gjorts en del signifikanta genombrott inom fusionsområdet, men faktum kvarstår att den dag någon lyckas med en fungerande prototyp är det ändå många års resa kvar för realisera det i kommersiell skala.

Mikael_L
F fribygg skrev:
Vad räcker de outbyggda älvarna till?
De med störst potential är ju utbyggda till max, så jag tror inte det är så våldsamt mycket, kanske en halv eller en reaktor om jag får gissa.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Visst är det "vi" om vi talar om bolag som vi äger till 100%.
Vi har ett lämpligt bolag (Vattenfall) som vi kan låta bygga ny baskraft, om privata bolag vill bygga finns det väl inga hinder för det? Vattenfall bör ha god kreditvärdighet och kan låna upp kapital till långsiktiga investeringar billigare än de flesta privata bolag.
Vattenfall satsar på SMR-teknik.
https://www.energipress.se/karnkraf...-estniska-ka-rnkraftsfa-retaget-fermi-energia

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vattenfall satsar på SMR-teknik.
[länk]
Hoppas vi kan få majoritet att göra det innom egna landets gränser

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Ganska mycket, enligt den här rapporten.
[länk]
Ungefär sex gånger Oskarshamns nuvarande produktion, om jag har räknat rätt.
Det verkar som att jag hade mycket fel :sweat: :oops:

En av de utbyggbara älvarna nämndes Torneå älv, den är ju gränsälv mellan Sverige och Finland, vilket nog gör det lite mer komplicerat att bygga dammar och reglera den. En hygglig del av älven går dock i Sverige, men en vattenkraftsreglering förändrar ju nivåer och flöden nedströms, som kanske inte Finland vill veta av.

Jag bara tänker att det inte är helt säkert att man kan krama ur allt som är tekniskt möjligt, det ska vara politiskt möjligt också.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag bara tänker att det inte är helt säkert att man kan krama ur allt som är tekniskt möjligt, det ska vara politiskt möjligt också.
Ja, att återuppta den storskaliga utbyggnaden av vattenkraften är nog bland det mest tabubelagda ämne som finns inom politiken.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det finns lite fler områden. Typ rasbiologi.

• Haha
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns lite fler områden. Typ rasbiologi.
OT

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att bygga ut Torne älv skulle nog kräva en hel del förhandlingar, ja. :D

Det mesta torde bli politiskt möjligt om situationen är tillräckligt desperat. Jag tror dock att desperationen inte hinner bli så stor att det enda politiska möjliga är att bygga ut de s.k. nationalälvarna. Jag hyser fortfarande ett visst hopp om att förnuftet kommer att segra.

C
P pmd skrev:
Det mesta torde bli politiskt möjligt om situationen är tillräckligt desperat.
Ja, men det är så dags då, oavsett vilken väg framåt man väljer. Och ändå verkar det som att det är dit vi är på väg.

D
F fribygg skrev:
Visst är det "vi" om vi talar om bolag som vi äger till 100%.
Vi har ett lämpligt bolag (Vattenfall) som vi kan låta bygga ny baskraft, om privata bolag vill bygga finns det väl inga hinder för det? Vattenfall bör ha god kreditvärdighet och kan låna upp kapital till långsiktiga investeringar billigare än de flesta privata bolag.
Så funkar det inte med bolag, även om de råkar vara statligt ägda så är det fristånde och drivs på marknadsmässiga grunder.

Mikael_L
C cpalm skrev:
Ja, att återuppta den storskaliga utbyggnaden av vattenkraften är nog bland det mest tabubelagda ämne som finns inom politiken.
Och personligen ser jag nog hellre en ny reaktor och en orörd älv, än tvärtom.

• Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.