723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jo visst, jag tänkte inte startup som nystartat, utan mer bolag som jobbar på en affärsidé de ännu inte lyckats realisera och som lever helt på marknadens/investerarnas förhoppningar. Typ LightLab är väl ett utmärkt svenskt exempel, de har väl varit "snart klara" med sin lampa i 25 år nuM MrDizzy skrev:
Det har ju gjorts en del signifikanta genombrott inom fusionsområdet, men faktum kvarstår att den dag någon lyckas med en fungerande prototyp är det ändå många års resa kvar för realisera det i kommersiell skala.
Vattenfall satsar på SMR-teknik.F fribygg skrev:Visst är det "vi" om vi talar om bolag som vi äger till 100%.
Vi har ett lämpligt bolag (Vattenfall) som vi kan låta bygga ny baskraft, om privata bolag vill bygga finns det väl inga hinder för det? Vattenfall bör ha god kreditvärdighet och kan låna upp kapital till långsiktiga investeringar billigare än de flesta privata bolag.
https://www.energipress.se/karnkraf...-estniska-ka-rnkraftsfa-retaget-fermi-energia
Ganska mycket, enligt den här rapporten.F fribygg skrev:
https://www.energiforetagen.se/glob...amla/potential-att-utveckla-vattenkraften.pdf
Ungefär sex gånger Oskarshamns nuvarande produktion, om jag har räknat rätt.
Det verkar som att jag hade mycket felP pmd skrev:
En av de utbyggbara älvarna nämndes Torneå älv, den är ju gränsälv mellan Sverige och Finland, vilket nog gör det lite mer komplicerat att bygga dammar och reglera den. En hygglig del av älven går dock i Sverige, men en vattenkraftsreglering förändrar ju nivåer och flöden nedströms, som kanske inte Finland vill veta av.
Jag bara tänker att det inte är helt säkert att man kan krama ur allt som är tekniskt möjligt, det ska vara politiskt möjligt också.
Det finns lite fler områden. Typ rasbiologi.
Att bygga ut Torne älv skulle nog kräva en hel del förhandlingar, ja.Mikael_L skrev:
Det mesta torde bli politiskt möjligt om situationen är tillräckligt desperat. Jag tror dock att desperationen inte hinner bli så stor att det enda politiska möjliga är att bygga ut de s.k. nationalälvarna. Jag hyser fortfarande ett visst hopp om att förnuftet kommer att segra.
Så funkar det inte med bolag, även om de råkar vara statligt ägda så är det fristånde och drivs på marknadsmässiga grunder.F fribygg skrev:Visst är det "vi" om vi talar om bolag som vi äger till 100%.
Vi har ett lämpligt bolag (Vattenfall) som vi kan låta bygga ny baskraft, om privata bolag vill bygga finns det väl inga hinder för det? Vattenfall bör ha god kreditvärdighet och kan låna upp kapital till långsiktiga investeringar billigare än de flesta privata bolag.