P
P pmd skrev:
Jo, det finns outbyggda älvar
Lycka till med att få bygga ut nationalälvarna!

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tycker det är konstigt att så många köper det politiska spinnet runt elen, man ser det på språkbruket, man påverkas totalt av känslomässiga spinn. Det finns inget "vi" i detta, det är inte "vi" som bedömmer när en produktionsanläggning nått slutet på sin ekonomiska livslängd, det är inte "vi" som ska bygga nya anläggningar, om man ska välja ett ord så är det "de". Vi har sedan länge släppt greppet om elproduktionen, precis som om Svenska Kyrkan, nu paddlar de sina egna kanoter och vi får snällt titta på, om vi inte råkar äga en större aktiepost eller väljer att jobba inom kyrkan, i det fallet.
Min "vi" röstar och därav så får olika projekt större el. Mindre slagkraft i samhället ..

Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Min "vi" röstar och därav så får olika projekt större el. Mindre slagkraft i samhället ..
Min=men

D
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Nej, jag röstar inte på bolagsstämmorna, det du röstar på har ingen påverkan på eons finanser eller planer.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Det är samma sak när ”vi” vinner hockey VM.
Skillnaden är att många beslut runt elmarknaden tar vi i demokratisk ordning.

Sedan har ju majoriteten på tok för låg kunskapsnivå för att ha vettiga inspel.
Inte alls, detta är på samma sätt som att vi skulle börja debattera i tråden om du skulle anställa en till, det är ditt beslut som du tar baserat på din verksamhets förutsättningar att finansiera denna tjänst. Du skulle inte basera detta på vad andra tycker du ska göra.

P pmd skrev:
De får inte röras.
Och sen kommer stor del av de mindre vattenkraftverken (som står för 1/3? av all vattenkraft) att troligen läggas ned pga nya miljö bestämmelser då vattendomarna behöver förnyas.

Så ... Svenska politiker har verkligen satt Sverige i taskigt läge och vägrar ta ansvar för det.

https://www.forbes.com/sites/jamesc...-sweden-in-danger-of-succumbing-to-stupidity/

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det beror välvar du drar gränsen till små. Men de minsta står för en väldigt liten del av energin.

P pmd skrev:
Vad jag vet är de kvarvarande byggvärda älvarna skyddade

D Daniel 109 skrev:
Det beror välvar du drar gränsen till små. Men de minsta står för en väldigt liten del av energin.
Mjo av Sveriges totala energi birdrar de med inte så mycket ... nån procent har jag för mig.
Men störredelen av de små kraftverken ligger i SE3 & SE4 ... och det är ju där alla energi verkligen behövs och att då lägga ned dem bara pga nya byråkrat regler känns ju dummt

• Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Nu är det inte byråkrati som är orsaken utan ekosystemen i och kring vattendragen. Konsekvenserna är ofta stora i förhållande till produktionen.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Mjo av Sveriges totala energi birdrar de med inte så mycket ... nån procent har jag för mig.
Men störredelen av de små kraftverken ligger i SE3 & SE4 ... och det är ju där alla energi verkligen behövs och att då lägga ned dem bara pga nya byråkrat regler känns ju dummt
Absolut kan det finnas skäl att stänga vattenkraften, men jag undrar om de är tillräckligt goda, vill vi ha högre priser och mindre tillgång på el?

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Nu är det inte byråkrati som är orsaken utan ekosystemen i och kring vattendragen. Konsekvenserna är ofta stora i förhållande till produktionen.
Det är EU som är orsaken, nya påhitt från galna politiker i andra länder. Dessa kraftverk har ofta varit igång i över 100år, frågan är till vad man skall återställa?

Vänta bara tills någon av dessa dårar får reda på att det naturliga tillståndet för hela norra Europa är skog och allt som är odlingsmark och städer därför måste läggas ner.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vandringsvägar för fisk. Det krävs för lax och ål tex.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Kan leva nästan helt utan el. Vedspis, kamin och igen tv eller strömsluksnde dator. Så 150kwh i månaden klarar då jag mig bra med. Nästa vinter borde 50kwh i månaden räcka. Om jag inte håller på med nå bygge, då går det lite mer. Så elen är billig fast den skulle kosta 10kr/kWh.

Men för industrin är det inte nå bra med dom här priserna. Eller om man skulle komma på idén att skaffa elbil, kommer inte att ske.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
hsd
P pmd skrev:
MWh/h? Varför skriver de så?
Planera för avsiktliga avbrott i Sverige eftersom EU kräver oavbruten leverans till kontinenten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.