En annan är Mp

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
.. soool vind och vatten är det bästa man kan ha ..( sjunger ted och bolund)

Frågar man (nästan) alla andra så ligger kärnkraft bra i munnen
Frågar du mig är vatten jättebra, trygg och säker baskraft som i mån av tillgång fungerar alldeles utmärkt som reglerkraft till slumpkraften, tyvärr har vi inte flera älvar eller dubblad nederbörds mängd i de befintliga magasinen att vänta så vi måste se till att bygga ny baskraft.

F fribygg skrev:
Frågar du mig är vatten jättebra, trygg och säker baskraft som i mån av tillgång fungerar alldeles utmärkt som reglerkraft till slumpkraften, tyvärr har vi inte flera älvar eller dubblad nederbörds mängd i de befintliga magasinen att vänta så vi måste se till att bygga ny baskraft.
Kolla uppdrag granskning om djurlivet som mals i turbinerna..fruktansvärt avsnitt

Jag har helt slutat att titta på skiten. Det är alltid så extremt vinklat.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Trånden handlar ju om priset på el som nu är högre än "förr". Vad innebär det? Om tex priset på andra varor ökar köper man ibland mindre av den vara och/eller söker alternativ. Man säger än så länge att det inte är effekt brist eller el brist. Vad gör vi som konsumenter, företag och privat? Tror inte "vi" köper så mycket mindre el ännu, vissa sänker temp, vissa tar beslut på vp tidigare, vissa höjer priset på varan om det går, försakar något annat, eldar med annat osv. Men varför det? Om det nu inte finns någon effekt/elbrist?
När priset går upp händer två saker: förbrukningen går ner och produktionen går upp. När man nått punkten med tillräcklig produktion för förbrukningen landar man på ett pris. Därmed finns ingen brist, och inget överskott. Det betyder förstås inte att folk inte skulle konsumerat mer (och producerat mindre) om priset varit lägre.

Kolla uppdrag granskning om djurlivet som mals i turbinerna..fruktansvärt avsnitt
Den vattenkraft vi har i Sverige om har ju varit i drift +60år, många kraftverksdammar i södra Sverige har mer än 200års historia. För mig är det viktigare att vi människor har ett drägligt liv och ett fungerande välfärdssamhälle än att det i statstelevisionen framförs idéer om att det dör djur, det dör djur och insekter av vindkraft oxå, det är ett problem vi kan försöka minimera men aldrig kommer ifrån.

För att inte driva upp elpriserna i onödan har jag burit in 2 IKEA kassar med lokalproducerat biobränsle så jag njuter av värmen och eldens sken hellre än att titta på UG och dess program om djurliv som mals då jag inte är intresserad av sådant, förvånar mig fortfarande att SVT släpper fram aktivister och sportfiskare (särintressen) då våra stora vattenkraftsproducenter både sätter ut fisk och bygger fisktrappor förbi kraftverken.

• Gilla
Emanuel01 och 2 till
  • Laddar…
Om du tar bort kärnkraft och sedan vattenkraft, samt vindstilla och vinter/natt, tja som man sa "houstone we have problem".:cool:

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om du tar bort kärnkraft och sedan vattenkraft, samt vindstilla och vinter/natt, tja som man sa "houstone we have problem".:cool:
Ja ta bort vid sol å delvis vatten ..
Bort med Kärnkraft? Nej mer av det ..

Ja ta bort vid sol å delvis vatten ..
Bort med Kärnkraft? Nej mer av det ..
Det blir nog nödvändigt med kärnkraft och att behålla och uppgradera vattenkraften om/när nya vattendomar kan fås.
Tills tillräckligt med ny kärnkraft byggts får du nog acceptera att det kommer att dö ofantliga mängder insekter och djur, sannolikt kommer det gå åt något/några människoliv oxå vid byggande av ny baskraft men det är ett pris vi får betala.

Med ny kärnkraft lär de historiska elpriserna inte återkomma annat en de enstaka dagar då Danmark behöver dumpa vindkrafts produktion i Sverige, vi får nog förbereda oss på högre priser framgent.

G
F fiskbuggaren skrev:
När priset går upp händer två saker: förbrukningen går ner och produktionen går upp. När man nått punkten med tillräcklig produktion för förbrukningen landar man på ett pris. Därmed finns ingen brist, och inget överskott. Det betyder förstås inte att folk inte skulle konsumerat mer (och producerat mindre) om priset varit lägre.
'Produktionen går upp" mja blir ju svårt när det inte blåser eller är soligt;)

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
G OMathson skrev:
'Produktionen går upp" mja blir ju svårt när det inte blåser eller är soligt;)
Jodå. Kol-, gas- och Oljeverk som annars är olönsamma drar igång.

Inte övertygad än iaf . Jag tror hellre på utvecklad kärnkraft än per *bo johnblund ladda eltandborste när det blåser

Skrev ju tidigare att ”undra hur det blir om det blir kallt på riktigt?”

På tisdag morgon vet vi hur det gick om senaste körningen (GFS) stämmer.

Kan säkert bli nya rekord. Dåligt med vind också.. :surprised:

• Väderkarta som visar förväntade minimumtemperaturer i Europa från GFS-modellen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Inte övertygad än iaf . Jag tror hellre på utvecklad kärnkraft än per *bo johnblund ladda eltandborste när det blåser
Det lär ta minst 5 och troligare 20 år innan vi kan ha någon ny kärnkraft i drift, förutsatt att reglerna ändras så närboende, kommuner, länsstyrelser, organisationer och andra kan överklaga av något oklart politiskt eller ideologiskt skäl, man kan ju hitta en lav, fågel eller groda eller missa att informera bergvärme ägare separat som i Kiruna vid en industrietablering som omöjliggör eller kraftigt försenar bygget som det är nu.

• Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Radioaktivt sönderfall är också kärnkraft dock med väldigt liten verkningsgrad genom den sk svaga kraften.
Jo, men det handlar inte om fission, vilket man brukar syfta på i dagligt tal med termen "kärnreaktion".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.