Mikael_L Mikael_L skrev:
Elpriser på 4, 5 6 kr/kWh etc, kan det få dansken att se en risk för alltför dyr öl tro? ;)
Möjligt, jag tror att vi kanske måste inta Köpenhamn militärt eller erbjuda ett balanskrafts avtal till den danska vindkraften om vi vill bygga samtliga planerade reaktorer i Barsebäck eller ens i SE4 och SE3

Ölen kanske kan bryggas när det blåser? Då är ju elkraften billig och tillgänglig i stor skala...

• Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har haft en länk till en rapport/studie hos energiforsk som noggrant undersöker detta. Nu har jag ingen aning om var jag har den.

edit:
[länk]

[länk]
Jag verkar ha glömt innehållet lite.
Den sammanlagda verkningsgraden för produktion av både (lite mindre) el och mycket fjärrvärme var tydligen rejält mycket högre.
Så det verkar vara ett väldigt bra drag ifall man har avsättning av någon GW fjärrvärme.

Problemet idag verkar mest vara avståndet mellan Forsmark och Stockholm, som gör fjärrvärme där svår att bli lönsam, en ny reaktor som byggs betydligt närmare Stockholm skulle förändra situationen. Visst finns det mycket ledig plats kvar på Järvafältet?
Men dåligt med kylvatten där, kyltorn ska man väl försöka undvika.
Men norra Djurgården eller Bogesund kanske ...

Sen om man kikar på Göteborg så har de redan halvhyggligt med återvunnen industrivärme så de har inte rimligt behov av 1+GW värme till. Men fjärrvärmenätet går ju förstås att bygga ut lite mer.

Och mindre städer har svårt att ta emot all värmeeffekt ifrån en ny reaktor med termisk effekt på 3-6GW.
Så då kommer små reaktorer upp på tapeten igen, vilka kanske är svårare att få ekonomi i då stordriftsfördelarna försvinner, t.ex. fler anställda per producerad kWh ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Den sammanlagda verkningsgraden för produktion av både (lite mindre) el och mycket fjärrvärme var tydligen rejält mycket högre.
Så det verkar vara ett väldigt bra drag ifall man har avsättning av någon GW fjärrvärme.

Problemet idag verkar mest vara avståndet mellan Forsmark och Stockholm, som gör fjärrvärme där svår att bli lönsam, en ny reaktor som byggs betydligt närmare Stockholm skulle förändra situationen. Visst finns det mycket ledig plats kvar på Järvafältet?

Sen om man kikar på Göteborg så har de redan halvhyggligt med återvunnen industrivärme så de har inte rimligt behov av 1+GW värme till. Men fjärrvärmenätet går ju förstås att bygga ut lite mer.

Och mindre städer har svårt att ta emot all värmeeffekt ifrån en ny reaktor med termisk effekt på 3-6GW.
Så då kommer små reaktorer upp på tapeten igen, vilka kanske är svårare att få ekonomi i då stordriftsfördelarna försvinner, t.ex. fler anställda per producerad kWh ...
Var det inte Ringhals som drog ner produktionen den heta sommaren - 18 för att kylvattnet var för varmt?
Som jag uppfattar det bör väl verken ligga vid hav för god tillgång på kallt kylvatten.
En placering i Barsebäck har ju många växande städer innom ett fåtal mil, men man behöver knappast återvinna all värme ur kylvattnet för att få god ekonomi och tillgång till stabil baskraft om man väljer vägen med nya reaktorer.

Att dra ner lite på sommaren är generellt inget problem. Behovet av kraft är lägre.

A andersda skrev:
Att dra ner lite på sommaren är generellt inget problem. Behovet av kraft är lägre.
Vårat svenska behov är absolut lägre då det inte är uppvärmnings säsong, men starten av Karlshamnsverket i sept? borde få oss att tänka på att den svenska kraften skall delas med kontinenten då det inte blåser tillräckligt där.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Du lär inte ha problem med för varmt kylvatten i september.

A andersda skrev:
Du lär inte ha problem med för varmt kylvatten i september.
Nä, men kärnkraftverks ägarna kanske har det nu eller får det i framtiden då det verkar bli längre sommar och vanligare med algblomning vilket åtminstånde för mig som lekman tyder på varmare havstempraturer.

Om våra svenska kärnkraftverk hadde projekterats i dag hade de sannolikt haft kylvattenintaget längre ut på djupare vatten än vad de har i dag, man förutsåg vad jag förstår inte att havsvattnet skulle bli så varmt som det nu blivit annars hade man ju inte behövt begränsa produktionen - 18.

Magnus E K Magnus E K skrev:
(kryptomining är det första jag kommer tänka på).
Det är ju genialt!! Lite intressant är att fastigheten legat ute rätt länge i höst men nu, kanske av en slump, har det dragit igång en rejäl budgivning.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Kollar på en fastighet som ligger ute på hemnet och som har ett rätt tilltalande avtal som följer med:

Frikraftsavtal
Till fastigheten hör ett frikraftsavtal med E.ON som är baserat på effekt.

Upp till effekten 7,36 kW är förbrukad elkraft kostnadsfri. Så som byggnaderna använts på senare tid innebär det att ingen kostnad för el har utgått.

Frikraftsavtalet inkluderar även den fasta kostnaden för huvudsäkringen, vilken är på 35 A.
En fast avgift för elhandel ingår inte i detta frikraftsavtal utan betalas till E.ON med ett belopp av 480:-/år.

Däremot finns det ett tillgodosaldo på ca 10 000:- som denna fasta avgift kvittas mot. Tillgodosaldot har uppstått genom tidigare ersatta avbrottsersättningar.

Vad innebär detta för dig i praktiken?
Det innebär att du kan använda elelement, apparater, vitvaror etc. samtidigt till en sammanlagd effekt på 7,36 kW utan att du betalar för elkraft.
Hur många kWh det motsvarar beror på hur mycket du använder vid varje givet tillfälle.

Alltså kan frikraftsavtalet vara olika värderat beroende på hur användningen ser ut.
35A säkring motsvarar en besparing på över 16 000:-/år med kommande taxa från 1/1-2022.
Teoretiskt skulle det gå att använda drygt 60 000 kWh/år utan kostnad om man håller sig till max effekt, 7,36 kW, dygnet runt.
Är det ett gammalt kärnkraftverk du tittar på?

G OMathson skrev:
Enligt mina beräkningar ca 140KWh/m per år. Hålet återhämtar sig rätt snabbt på våren. Filtret rent, nästan inga 90gr på KB, KB pump har inga problem att fixa delta T på 3C vid ca 70%. Pumpen verkar just nu dra totalt 1900W vid kb -1,1/-4,0 vb 40/35. Går nu typ 24/7. Om den stannar typ 20 minuter så är KB in +1,5 vid nästa start (efter 5 minuter) så ännu inte permafrost. Hade på tidigare pump kb in på -1 ganska ofta. Denna 1245 mer effektivt så förra vintern -2,2 in. Om kallare än ca -8 ute så går det inte så bra. Skulle haft sjötomt;)
Finns rätt många i samma situation som jag, inborrade och 10-25 år gamla hål.
Vad händer när resterande kf läggs ner? Står just nu för 30-40%?
Men om du tar ut 140 kWh/m aktivt hål och år så behöver du ju inte borra djupare. Och borde inte ha så kall brine förrän möjligen i februari.
Det är något som inte stämmer här.

Boilerplate4U
Mikael_L Mikael_L skrev:

Värt att notera att SMR designas med autonoma kylsystem som inte är baserade på vatten samt att kräver färre mantimmar per kWH.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och små reaktorer är ju inte lika skrämmande. Man kanske t.o.m kan smyga ner en i någon källare på Södermalm utan ramaskri ... :crysmile:

En egen liten reaktor i miniformat hemma eller i en samfällighet vore ju inte så tokigt, och då dessutom ta tillvara värmen på vintern.

Hur stor är egentligen en sådan reaktor de har ombord hangarfartygen? Hade man kunnat gräva ner en i trädgården? :cool:

Boilerplate4U
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och små reaktorer är ju inte lika skrämmande. Man kanske t.o.m kan smyga ner en i någon källare på Södermalm utan ramaskri ... :crysmile:
tveksamt tveksamt skrev:
En egen liten reaktor i miniformat hemma eller i en samfällighet vore ju inte så tokigt, och då dessutom ta tillvara värmen på vintern.
Väntar med spänning på ett villa-agregat. Nasa ska ju ta fram ett microverk på 40kW som ska vara tillräkligt stabil för att klara av en uppskjutning till månen så det borde inte vara några problem. ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.