723 783 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jo men det är så listigt riggat att detta räcker för att elbolagen ska kunna hissa priserna, det kallas transfereringar, man tömmer länder och dess befolkningar på detta sättet.A Alexn72 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 616 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 616 inlägg
Nej, snarare upp mot 27 GW. Har inte exakt siffra i huvudet nu och har tappat googlingsförmågan. Detta kommer bli högre i framtiden.A Alexn72 skrev:
@Magnus E K @Alexn72
Man skulle kunna säga stt ni båda har rätt. Förra vintern så låg toppförbrukningen på 25,5GWh. Men svk bedömer att det saknas ungefär 1.5GWh till 2,5GWh effekt på topplasttimmen, beroende på hur kallt vinter det blir. Det var ju inte så kallt förra året. Detta är räknat vid relativt lite vind.
Man kan ju även konstatera att underskottet av effekt växer snabbt kommande år.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...cQFnoECAMQAQ&usg=AOvVaw0UheqOHhOk4hcIPbCQQuJq
Man skulle kunna säga stt ni båda har rätt. Förra vintern så låg toppförbrukningen på 25,5GWh. Men svk bedömer att det saknas ungefär 1.5GWh till 2,5GWh effekt på topplasttimmen, beroende på hur kallt vinter det blir. Det var ju inte så kallt förra året. Detta är räknat vid relativt lite vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan ju även konstatera att underskottet av effekt växer snabbt kommande år.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...cQFnoECAMQAQ&usg=AOvVaw0UheqOHhOk4hcIPbCQQuJq
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Danmark har väl mest vindkraft/capita? Verkar funka sisådär... nu ca 8,7% av producerad el i Danmark. Danmark importerar el så egentligen produceras mycket mindre än 8,7% av behovet. Sen har väl Danmark mer fjärrvärme/capita än Sverige så elbehov/capita är högre i Sverige. Vindkraft nej tack!
Man kan ju se en sänkt bensinskatt som en möjlighet att låta fler spara lite pengar för att ha råd att köpa en elbil...Mikael_L skrev:
Var det i denna tråd, eller någon av de andra som handlar om nästan samma sak, men det var någon som skrev att dagens situation, ekonomiskt, socialt, tillväxtmässigt etc, bara är ett gigantiskt pyramidspel.
Och det är väl en rätt bra liknelse. Denna eviga tillväxt kräver fortsatt konsumtion och smörjs av ständigt ökande befolkning.
Hela pyramiden är ett skört bygge som lätt kraschar om man börjar ändra i det fundamentala. Inga politiker vågar, ty ingen har en aning om hur världen "på andra sidan" kommer se ut, och fungera.
Att torgföra att man vill ändra på tingens tillstånd ger ingen makt nästa 4-års-period heller, så det är ett dilemma. T.ex. att vilja sänka bensinskatten för att gynna körande, det är att tänka på kommande 4 år, inte på kommande 40 åren.
Kan vi hoppas på Greta Thunberg-generationen? Kan dessa, nu snart unga vuxna, komma att ha en annan bild av världen, eller kommer vi pressa in dem i samma hjulspår som vi fossiler redan kört upp?
/ATW
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Nej, och det är väl i någon mån ett kvitto på min tes att nationalekonomi till stor del är politik. Man tycker först, formulerar frågorna sen.A Abies koreana skrev:
Som frihetligt lagd ser jag inte libertariansk som ett skällsord, på samma vis som jag anser att du tyckte att ett ekonomipris för nudgeing var rimligt. Och där jag ser en jacksonsk vilja att omforma folks drivkrafter som utopisk och sannolikt farlig antar jag att du ser en ohämmad marknadstro på motsvarande vis.
Jag tror att vi kan enas om att de I-länder som likt USA och Tyskland har enorma koldioxidutsläpp per capita (och än mer så om vi mäter konsumtion snarare än produktion) bär ett större ansvar för att åtgärda klimatkrisen än vad länder som Kina och Indien har, men längre än så lär vi nog inte komma eftersom att vi synes ha rätt olika åsikter i mycket.
Det här inlägget kan jag inte ens med skohorn få att passa i ämnet, så jag försöker nog sluta här, för den här gången.
Han har iaf fel siffror för South Australia:G OMathson skrev:
Ligger väl betydligt högre, beroende på vilken period man anser men 60% anges här:
https://www.solarquotes.com.au/blog/sa-renewable-energy-generation/#:~:text=Positive Points From Report,wind and 16.7% solar energy. Kollar man en kortare period denna vår tror jag man kommer ännu högre.. utan total systemkollaps!
Att australien inte har mer problem är väl nästan ännu mer imponerande med tanke på extrem penetration av solkraft kombinerat med icke marknadsmässiga avtal/styrningar för många system som gör att de fortsätter mata in el även med negativt elpris!
I övrigt inget nytt, han lutar åt att kärnkraft löser allt men tror tom. konsensus här är att både kärnkraft och annat behövs. Tom solenergi är bra!
Hittade ett förslag på Facebook.
Känns skönt med el från Vind i dessa dagar som håller ner priset då vi avvaktar slutförvarsfrågan och nybyggnation av nya kärnkraftverk.
► Jag tycker partierna som är för kärnkraft ska driva ett krav om folkomröstning i frågan. Omedelbart bums.
► Jag tycker vi ska låna till investeringarna med staten som garant och äga i staten.
► Jag tycker vi ska producera så mycket el att övriga på kontinenten slås ut i alla ineffektiva produktionsslag.
► Jag tycker Sverige ska vara världsledande på elproduktion.
► Jag tycker att allt överskott från denna kärnkraftssatsning ska gå öronmärkt till pensionssystemet.
Känns skönt med el från Vind i dessa dagar som håller ner priset då vi avvaktar slutförvarsfrågan och nybyggnation av nya kärnkraftverk.
► Jag tycker partierna som är för kärnkraft ska driva ett krav om folkomröstning i frågan. Omedelbart bums.
► Jag tycker vi ska låna till investeringarna med staten som garant och äga i staten.
► Jag tycker vi ska producera så mycket el att övriga på kontinenten slås ut i alla ineffektiva produktionsslag.
► Jag tycker Sverige ska vara världsledande på elproduktion.
► Jag tycker att allt överskott från denna kärnkraftssatsning ska gå öronmärkt till pensionssystemet.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 616 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 616 inlägg
Kärnkraftverken bör placeras nära förbrukarna. Inte mitt i stadskärnorna men på rimligt avstånd därifrån (tänk Forsmark). Vi vill inte ha mängder med kraftledningar kors och tvärs i landskapet.