723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag har tillräckliga incitament att spara el utan att staten ska lägga sig i.K karlmb skrev:En seriös bergvärmeanläggning till en villa kostar kanske 100.000. 50000 till om man behöver konvertera till vattenburen värme. Åtbetalningstid för BV var tidigare etablerat ca 10 år, idag troligen 6 år eller mindre beroende på hur länge dessa elpriser håller i sig.
De förmånliga lånen ska naturligtvis polikerna ordna, som de gjort i andra länder.
Tror gör man i kyrkan, jag har visat i beräkningar hur det skulle bli.
Det är f.ö. rätt sorgligt att det ens behövs incitament för att spara el när man använder helt fossilfri el. Det är fossileldarna som ska tvingas spara.
Från min senaste elräkning:Mikael_L skrev:
El: 70 öre/kWh + spotpåslag 6 öre/kWh + elcertifikatkostnad 1.4 öre/kWh = 77.4 öre/kWh
Elöverföring: 24.4 öre/kWh + energiskatt 35.6 öre/kWh = 60 öre/kWh
Inte så långt ifrån att nätavgiften fördubblar kostnaden för elförbrukningen.
När elpriset var betydligt lägre så var nätavgiften märkbart större än själva elförbrukningskostnaden.
Sen är det förvisso sant att den fasta avgiften för nätet är cirka 10 gånger högre än än den fasta avgiften för elförbrukningen, så summan av alla nätkostnader är något högre än elförbrukningskostnaden även i den aktuella räkningen
Ju mer man förbrukar desto mindre påverkar dock de fasta avgifterna, så lite rätt har du ändå.
Storstäderna står för rätt stor del av elförbrukningen i landet. Inte per capita, men med mycket folk som bor tätt så blir det en massa elektricitet per kvadratmeter som ska ersättas.K karlmb skrev:
Ungefär allt.
Men om du och många andra skiter i effektuttaget och bara fokuserar på elräkningen så får vi just dessa problem.P pmd skrev:
Men ok, dra till med dina siffror då, investeringen är ändå värd att göra ur en mängd aspekter.H Harald Blåtumme skrev:Du blandar och ger friskt med ett antal frågor, bidrag etc.
Tycker man kan börja med att vara ärlig om vad det kan kosta efter dagens ROT-avdrag, och som sagt jag kan inte se att det skulle hamna kring 50 kkr som du påstår för en vanlig villa.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa på det dubbla men här vore det bra att få reda på vad folk säger som nyligen gjort detta. Mina egna data är 10-15 år gamla så inte så intressanta.
Din avslutande fråga om vi vill ha kvar direktverkande el i Sverige väljer jag att bortse ifrån, irrelevant.
Att du tycker det är irrelevant vilka effekter vi belastar nätet med kollektivt får ju stå för dig.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 620 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 620 inlägg
Feltänk. De fasta avgifterna har inget med förbrukningen att göra och ska aldrig räknas in i den. Det kostar precis lika mycket att gå från en förbrukning på 1 kWh till 2 kWh som från 10 000 kWh till 10 001 kWh, givet att den extra kilowattimmen förbrukas vid samma tillfälle.P pmd skrev:
Vilket alltså är ett problem om vi får stora effektuttag samtidigt på många ställen.Magnus E K skrev:
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Är detta verkligen sant? På en större ledning borde det vara enklare att överbelasta lite. Och om man förbrukar 10MWh låter det som att ledningen är grövre än om man förbrukar 1kWh. Jag gissar även att den högre förbrukningen sker i kallare väder då ledningen har bättre kylningMagnus E K skrev:
Det är inte servisledningen som är problemet här. Den dimensioneras och debiteras efter mac tillåten effekt. Det är längre upp i nätet effektförbrukning vid höglast orsakar kostnader.
Det skalar dock dåligt för vårt enorma energibehov, precis som alla andra former av förbränning av förnubara bränslen från jordbruk och skogsbruk. Visst, man kan förbättra effektiviteten genom att hitta bättre växter, genom att gödsla osv, men i slutänden så räcker inte markerna till för detta. Om amn nu inte skall börja odla på nya marker också, med de konsekvenser detta leder till för biologisk mångfald, matproduktion mm.K karlmb skrev: