723 783 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Man behöver ha timpris och hålla koll på det för att göra sådan optimering.Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller med om att det är bra, men tycker nog inte att det är utan ansträngning. Att köra en tvättmaskin när man kommer hem och tömma den när man har ätit är enklare och bekvämare än att dra igång den vid tio-/elvatiden och tömma den och hänga tvätten när den är klar. Diskmaskinen som inte på samma vis behöver tömmas när den är klar är enklare att tidsstyra.
Vad drar egentligen en tvätt energimässigt, och vad är bekvämligheten värd?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Så är det förstås, men man lär sig snabbt att elen är billig på natten om man har timpris. Exakt hur billig är inte så viktigt.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 616 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 616 inlägg
Here we go again.P pmd skrev:
Bara för att ge lite perspektiv.
Såg just att folk i Usa och England menar att det är orealistiskt att elektrifiera all uppvärmning i landet pga hur dyrt det skulle bli att uppgradera elnätet.
Därför tittar man nu på att uppgradera och bygga ut gasnäten till att gå med vätgas.
Det här med värmepumpar är fortfarande sciencefiction för dem.
Jag har väl aldrig påstått att förnybara bränslen som odlas ska kunna täcka hela Englands förbrukning av all energi?Mikael_L skrev:
Det kan ju inte din kärnkraft heller.
Han pekar ju dock på de usla husen de har och att värmepumpar är rätt smart om man vill komma någonstans.
Istället för att sitta och skrika över elbrist.
Jo, det kan den.K karlmb skrev:
Framförallt visar han att "förnybar" elproduktion inte kommer att kunna ersätta fossil elproduktion i tillräcklig mängd för att minska den globala uppvärmningen i tid.
Det här är viktigt. Om vi menar allvar med att stoppa uppvärmningen så kommer vi att behöva göra mer än att förlita oss på vindkraft och solceller. De kommer inte att räcka till under den tid som finns kvar för att göra något åt saken. Om vi inte ska bygga kärnkraft i stor skala så får vi helt enkelt anpassa oss till en varmare planet och agera därefter med åtgärder som minskar skadorna av den globala uppvärmningen.
Jag håller med MacKay när han säger "I'm not anti-renewables. I love renewables, but I'm also pro-arithmetic" och "We need to stop shouting and start talking, and if we can have a grown-up conversation [...] maybe this low-carbon revolution will actually be fun".
Ja, det gör det, men man måste också anpassa sitt liv till det. Det kanske finns personer som har andra krav på sig som gör att de inte kan tvätta eller köra diskmaskinen när timpriset är som lägst. Kanske pga av att de inte är hemma då.K karlmb skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Det kan man säkert komma fram till med cherrypicking eftersom att volatiliteten pga. vindkraften är så stor i SE4. Men lär man sig tumregeln att elen är billig 23–06 så kommer man generellt sett långt, var min poäng.Magnus E K skrev:
Jag kan nämligen tänka mig att betydligt fler kan börja köra en tvättmaskin 03 och tömma den när de vaknar än som kan tänka sig att göra det om elpriset passar just den dagen. I snitt kommer man spara en del oavsett, men den som låter sig styras av det exakta elpriset kommer att få ett betydligt fattigare liv genom att inte kunna tvätta varje dag.
Själsligt fattigare då, inte ekonomiskt. Tänk bara på hur det beskäftiga rådet från statsmedia om att inte dammsuga när elen var dyr i vintras togs emot.
Det jag tror menas är inte att elen på natten alltid är billig, utan snarare att elen på natten alltid* är billigare än på dagen. Vilket även gäller exempelvis de två alternativ du uppgett här ovan.Magnus E K skrev:
Den 15 sep: 6 timmar efter ditt pris: 194 öre. 6 timmar innan ditt pris: 158 öre.
*om inte alltid så i alla fall väldigt bra nära alltid, det finns säker undantag att rota fram i arkivet.
Vet du varför det är bättre att låta Kinesisa bönder själva bestämma över en bit mark som det odlas ris på, mer än att låta någon byråkrat från det Kinesiska partiet bestämma över en hel region? Svar för att den lilla bonden ser och vet precis vad som behövs till den bit mark som den har fått. Samma sak med att instifta nya lagar. Det blir alltid någon som kommer i kläm, ofta pga saker som lagstiftarna aldrig tänkt på. Därför tenderar nya laga att få fler och fler undantag med tiden. Detta när man se problemen. Nej, gör inte dessa lagar, de förstör mer än de lagar.P pmd skrev: