Mikael_L
Jag tänkte kasta in lite siffror.
Dels för att jag tidigare påstod något som inte var sant (tror det var i denna tråden).

Jag skrev att kärnkraftsolyckan i Tjernobyl kostade bara en bråkdel av årets extremväderhändelser.
Men det var nog inte sant.
Jag har hittat en uppskattning av vad Tjernobyl kostat och kommer kosta, det har varit flera ansedda organisationer med i beräkningarna, med IAEA och WHO i spetsen. Och prislappen var 235 Miljarder dollar.
(Och här gjorde jag vurpan, jag trodde att det var miljarder kronor, när jag hittade uppgiften först).

Men då har vi en siffra, självklart med stort osäkerhetsintervall, men det är här någonstans den bästa gissningen hamnar, 235 Billion USD.

En annan siffra jag snappade upp, nu under förhandlingarna i Glasgow, var att de rikare länderna har lovat att bistå fattigare länder med 100 Billion USD per år, i klimatstöd. För att hjälpa länderna att mildra effekterna av det varmare klimatet och att de ska få hjälp att utveckla sina ekonomier utan att använda (så mycket) fossil energi.
Så där kan vi se att vi efter 2,5 år har tänkt att betala ut lika mycket i klimatbistånd som vad Tjernobylolyckan kostade. Efter 5 år = två Tjernobylkatastrofer osv.

Det kanske börjar vara dags att inse vad fossileldningen kostar i världen.

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
R RoAd skrev:
Jodå, i Thunderdome har de ersatt oljan med metangas från grisar, och Max har fått spänna kameler framför sitt fordon.
Kommer det en uppföljare så har de kanske solceller också. :)

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
tommib
K karlmb skrev:
Men alltså, priset på bensin o diesel före skatt redan har ju gått upp flera ggr de senaste åren.
Samtidgt ligger alltså syntetiska processer i byrålådorna pga de inte kunde konkurrera år 2000 kanske vi de fossilpriser som rådde då.
Lägger man sedan till koldioxidskatter mm blir ju skillnaden enorm.
Ja, hybriten har andra fördelar men lider samtidigt av den dåliga verkningsgraden vid väteproduktionen där elektrobränslen istället är effektivare.
Som sagt, du kan vara helt säker på att syntetbränslen kommer börja produceras i industriell skala så fort det är ekonomiskt gynnsamt av det ena eller andra skälet. Anläggningar finns redan och de kommer att skalas upp och kopieras när det är lönsamt att göra det.

Det finns också intressanta edge cases som t.ex. USNs hangarfartygsflotta där det finns andra anledningar än pris att producera syntetbränslen. Räkna med att det kommer dyka upp där i framtiden.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är inte så övertygad. Även om reptilhjärnan skriker om det.
Dels så är det nog inte så endast vi hjälper dem, utan de hjälper väl oss också. Dels handlar vi med mer saker, allt kan äventyras.
Sen är jag orolig för den politiska retoriken och populismen och demagogerna som kan dra nytta och finna sin näring ifrån sånt.
För att parafrasera ett ofta använt uttryck i denna tråd: "Die dumme Schweden."

Och till sist har jag (numera) något instinktivt emot att "göra något vid gränsen", ty det är nästan alltid något dåligt sett i vidare perspektiv, något som reptilhjärnan tänker ut, och andras reptilhjärnor gillar.

Glöm aldrig att ett land endast är administrativ yta.
Varför skulle vi begränsa oss till att klippa kablarna vid nationsgränsen, varför inte klippa alla kablar som passerar våra snitt SE-1, 2 3 och SE-4? Om det är att begränsa rörligheten är det väl ännu bättre? Varför ska Sundsvallsborna lida för att Skåningarna vill ha el?
Vi kanske ska klippa kablarna mellan varje län eller landskap istället, eller varför inte mellan varje ort?

Eller om det inte låter bra, så kan vi i tanken göra området större istället, vi ser till att klippa alla kablar mellan norra och södra tyskland och till Frankrike ... eller varför inte ha EU-gränsen, vi klipper alla kablar mot icke EU-länder.

Och du som nu tycker detta var löjligt, tänk ett varv till. Varför ska något stoppas vid någon gräns? Och varför just den gränsen, det går ju att dra nya godtyckliga gränser lite vart man vill, om det gäller att begränsa handel. Förklara för mig varför kabeln till Danmark och Tyskland ska klippas av, för mig känns det mycket bättre om vi klipper allt som går ner till SE4. Det tjänar jag massor på.

Ja länder är bara administrativ yta ja. Tänk ifall inte Karl den XII hade förlorat så mycket land.
Då hade det fortfarande varit Sverige de där kablarna gick till, dvs Polen, norra Tyskland, och Baltikum.
Det hade varit enkelt att hävda total frihet för all handel av allt, om det hade varit en stat, med en regering som styrde allt.
Man kan tycka vad man vill, men detta är också precis vad de olika ländernas regeringar, och deras befolkningar gör.
Så när ett land har dålig koll och inte har planerat sin energipolitik så är det inte självklart att alla länder omkring har möjlgihet att hjälpa til, preis hela tiden.
Det finns förstås en balans mellan att se till sina egna intressen och grannens.
Om din granne får ekonomiska problem pga han inte fattar att han kan installera en värmepump och stänga de ständigt öppna fönstren vintertid, är du beredd att hjälpa honom med mer än goda råd?
De flesta gör inte ens det.
Men när det kommer till Sverige så är det i princip alltid den duktige brodern som ställer upp, så snart det är några problem. Helt oavsett den egna situationen på hemmaplan.
Det tycker jag är lite facinerannde och samtidigt något som gör att jag faktiskt har börjat fundera på att emigrera till ett land där man ser mer till de egna medborgarna än till att alltid framstå som bäst i klassen i någon slags tävling med andra länder.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Som sagt, du kan vara helt säker på att syntetbränslen kommer börja produceras i industriell skala så fort det är ekonomiskt gynnsamt av det ena eller andra skälet. Anläggningar finns redan och de kommer att skalas upp och kopieras när det är lönsamt att göra det.

Det finns också intressanta edge cases som t.ex. USNs hangarfartygsflotta där det finns andra anledningar än pris att producera syntetbränslen. Räkna med att det kommer dyka upp där i framtiden.
Ja, vi ser det ju som sagt redan i Sverige nu med Shells satsning i Stockholm.
Men den hade heller aldrig kommit till stånd utan de politiska åtagandena om att flyget måste minska sin fossilinblandning samt vilken skattesituation som ska råda framöver.
Detta är inte direkt en paradgren i Sverige de senaste 10 åren..

Man kan fundera på hur pool-boomen i sverige har slagit på vår energiförbrukning? Någon på forumet som sitter på info om antal pooler och hur mycket de förbrukar?

M Myckling skrev:
Man kan fundera på hur pool-boomen i sverige har slagit på vår energiförbrukning? Någon på forumet som sitter på info om antal pooler och hur mycket de förbrukar?
Jag känner ingen som har eluppvärmning av en pool som inte har egna solceller på taket i så fall. De flesta har bara ren soluppvärmning. Så min gissning är att det knappt är någon påverkan alls.

Mikael_L
Jag har kopplat in ett par värmepumpar för pool. Dvs en luft/vatten-VP, som värmer poolvattnet.

Jag inbillar mig att dessa körs mest under vår till höst och inte medverkar så väldigt mycket på strömförbrukning under vinterns kallaste och mörkaste dagar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har kopplat in ett par värmepumpar för pool. Dvs en luft/vatten-VP, som värmer poolvattnet.

Jag inbillar mig att dessa körs mest under vår till höst och inte medverkar så väldigt mycket på strömförbrukning under vinterns kallaste och mörkaste dagar.
Bara du inte har eltillskott i dem...

Magnus E K
Nästan 24 kr/kWh i UK om en timme:

Karta som visar elpriser i Europa med Storbritannien markerat i svart med priset 2340.46 EUR/MWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte om det är rekord men aldrig sett svart färg användas i den här kartan förut.

• Wow
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Bara du inte har eltillskott i dem...
Det har jag faktiskt inte kollat hur det var med. Kunderna hade redan införskaffat värmarna (kanske ingick i pool-leveransen). Jag kollade bara vad för säkring som önskades i inkopplingsanvisningen ...

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nästan 24 kr/kWh i UK om en timme:
Vet inte om det är rekord men aldrig sett svart färg användas i den här kartan förut.
Ouchhh ... :surprised:

På vilken webbadress hittar du de där priserna i hela norra Europa?

Frankrike har 3kr/kWh, precis som Tyskland.... Är det p.g.a Tyskland tro? Om de inte hade några elledningar över tysk/franska gränsen, skulle Frankrike ha lägre pris då?

Magnus E K
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
(syns i skärmdumpen)
Jag gillar när du skriver här ... ;) :cool:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kanske börjar vara dags att inse vad fossileldningen kostar i världen.
Nog för att det är dags men är människorna redo? Vi har haft kunskapen länge och de senaste trettio åren har det varit uppenbart för den som velat att söka information. Fossilindustrin har varit framgångsrika i sitt motstånd med att sprida desinformation, marknadsföringen har utnyttjat situationen till sin fördel genom att banalisera problemet till en fråga om privat moral och samvete "Vad kan DU göra för att rädda planeten?" Kanske köpa Arlas produkter med netto noll utsläpp!! Vetenskapen har ifrågasatts långt över anständighetens gräns och de som protesterar får stämpeln hysterisk.

När jag läser vad folk skriver, både här och på andra ställen tror jag att vägen ff är lång. Istället för att lyfta blicken har debatten reducerats till en orättvisa mellan norr och söder, mellan stad och landsbygd. Problemet är globalt, energikrisen visar sig på många håll i världen just nu.

Analys: Växande energikris kan bli ännu mer allvarlig | SVT Nyheter

Skyhögt pris för klimatkrisen | SvD

Vi är dåligt förberedda, både mentalt och mera konkret, att anpassa våra samhällen så att vi bättre kan stå emot extremväder. När skogen brann så fick vi luta oss mot utländsk brandkår och flyg, när Gävle översvämmades kunde ingen göra något annat än att se på.

Utan billig, fossil energi som hållit igång vår ekonomi sedan industrialiseringens början och stadigt höjt vårt BNP varje år behöver man inte vara ekonom för att förstå allvaret i det hela.

Det handlar inte om energipriset norr/söder, inte heller om att vi på landet blir orättvist behandlade när bensinpriset stiger, det handlar om hur vi kan förbereda oss på en förändrad värld. Det handlar heller inte om den stora konflikten omkring strandskyddet - finns det någon som insett problemens omfattning som vill bosätta sig vid vatten?

Jag fortsätter att blanda mig i diskussionen, halva jordens befolkning är kvinnor och framtiden är också vår men framförallt våra barns.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.