723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag köper ditt resonemang, dock har vi ju valt att administrera länderna som isolerade skattedistrikt, det gör ju en skillnad, skulle vi ta bort detta och slå samman ekonomierna på riktigt så tycker jag att du har ännu mer rätt.Mikael_L skrev:
Jag är inte så övertygad. Även om reptilhjärnan skriker om det.
Dels så är det nog inte så endast vi hjälper dem, utan de hjälper väl oss också. Dels handlar vi med mer saker, allt kan äventyras.
Sen är jag orolig för den politiska retoriken och populismen och demagogerna som kan dra nytta och finna sin näring ifrån sånt.
För att parafrasera ett ofta använt uttryck i denna tråd: "Die dumme Schweden."
Och till sist har jag (numera) något instinktivt emot att "göra något vid gränsen", ty det är nästan alltid något dåligt sett i vidare perspektiv, något som reptilhjärnan tänker ut, och andras reptilhjärnor gillar.
Glöm aldrig att ett land endast är administrativ yta.
Varför skulle vi begränsa oss till att klippa kablarna vid nationsgränsen, varför inte klippa alla kablar som passerar våra snitt SE-1, 2 3 och SE-4? Om det är att begränsa rörligheten är det väl ännu bättre? Varför ska Sundsvallsborna lida för att Skåningarna vill ha el?
Vi kanske ska klippa kablarna mellan varje län eller landskap istället, eller varför inte mellan varje ort?
Eller om det inte låter bra, så kan vi i tanken göra området större istället, vi ser till att klippa alla kablar mellan norra och södra tyskland och till Frankrike ... eller varför inte ha EU-gränsen, vi klipper alla kablar mot icke EU-länder.
Och du som nu tycker detta var löjligt, tänk ett varv till. Varför ska något stoppas vid någon gräns? Och varför just den gränsen, det går ju att dra nya godtyckliga gränser lite vart man vill, om det gäller att begränsa handel. Förklara för mig varför kabeln till Danmark och Tyskland ska klippas av, för mig känns det mycket bättre om vi klipper allt som går ner till SE4. Det tjänar jag massor på.
Ja länder är bara administrativ yta ja. Tänk ifall inte Karl den XII hade förlorat så mycket land.
Då hade det fortfarande varit Sverige de där kablarna gick till, dvs Polen, norra Tyskland, och Baltikum.
Nu är det redan så uppstyrt och reglerat i ekonomierna att jag inte tror att de, i sammanhanget, korvörena från elen spelar någon roll. Jag vet inte om norra Sverige verkligen skulle tjäna på ett utträde ur landet, jag tror det är tveksamt..
Det lär komma extern miljöpress på dessa produktionsmetoder, snarare förr än senare.Mikael_L skrev:
Så gjordes det nog, det kan du inte blunda för.
Tyskland stängde kärnkraften och byggde en massa gaskraftverk istället, med ett beroende av Putins gas via nordstream. Nu ser vi hur det gick.
Du kan väl inte på allvar tro att Tyskland har stoppat hälften av sina kärnkraftsverk sedan 2010 utan att behöva ersätta med annan energi. Så nog blev det att rassla igång något gammalt kolkraftverk som legat i malpåse (här någonstans såg Vattenfall någon slags möjlighet att tjäna pengar) samt bygga en massa nya gaskraftverk
Tyskland särskilt norra Tyskland, har ju dessutom gjort ganska stora vindkraftssatsningar, så all kärnkraft har ju inte ersatts med fossil kraft. Men det är ju i sammanhanget dåligt för Sverige (men bra för klimatet), som gjort samma sak.D djac skrev:
Vi, två länder gränsande mot varandra, får samma problem samtidigt, vi är i händerna på vädret, och Tyskland är dessutom i händerna på Putin också ...
Nej, Tyskland har ett enda elområde.G OMathson skrev:
Det är något som debatteras och jobbas med, ifall de bör dela in sig i flera. De har inte förut haft lika stora skäl som Sverige till det, då de främst har haft kärnkraft och fossil energi som leveranskälla, och den byggs ju typiskt där behoven av el finns.
Men Sveriges och Norges vattenkraftsturbiner har ju varit lite svåra att placera vid Oslo, Malmö och Göteborg, utan det har blivit långa överföringar med flaskhalsar som följd.
Tyskland har problem nu, nedlagda kärnkraftverk och en ganska stor satsning på vindkraft men som inte är placerad där elen behövs är grunden. Sen försvåras det kraftigt av att Tyskland har 4 st operatörer av det som kan kallas stamnätet, som måste komma överens mellan varandra, sen med både politiker och kraftproducenter. Så det är minst sagt rörigt. Och förutom detta så har Tyskland ganska stort regionalt självbestämmande jämfört med alla andra Europeiska länder (ett arv från när Tyskland för bara drygt 100 år sedan bestod av en massa mindre hertigdömen och grevskap etc)
Så de har väldigt många kockar som vill krydda soppan på sitt eget vis.
Det fanns tidigare i tråden ett ganska långt dokument som var en rapport gällande den Svenska uppdelningen i elområden, men den belyste även ganska förtjänstfullt en del av situationen i Tyskland.
Jo men jag tycker fortfarande att de får lösa det själv, om det kommer miljökrav på olja/kol/gas och deras sol/vindkraft inte räcker till så får det ju tänka om, de är närmast problemet och är ett land med resurser, så om inte de kan lösa det så tror jag inte vi kan heller.Mikael_L skrev:
Tyskland särskilt norra Tyskland, har ju dessutom gjort ganska stora vindkraftssatsningar, så all kärnkraft har ju inte ersatts med fossil kraft. Men det är ju i sammanhanget dåligt för Sverige (men bra för klimatet), som gjort samma sak.
Vi, två länder gränsande mot varandra, får samma problem samtidigt, vi är i händerna på vädret, och Tyskland är dessutom i händerna på Putin också ...![]()
Tyskland jobbar ju rätt stenhårt på att bli landet med förnybar energi.
Solcellsinstallationer har de väl högst andel i hela världen av?
Detta tack vare ett system med subventioner så har de nått dit. Men det är verkligen inte utan kritik.
De har ju också en progressiv inställning till avvecklande av kärnkraft. Det var inte Fukushima som satte bollen i rullning, det var ett beslut taget redan 3-4 år tidigare, men tidsplanen och genomförandet kanske ändrades/skärptes genom olyckan 2011.
Men jag kan nog tänka (framförallt tro) att de glada dagarna (det glada århundradet) med billig energi snart är över. Om 20 år kanske elen kostar 5 kr/kWh, och det är något vi finner normalt, om det finns någon bensin kvar att köpa kanske den kostar 80kr litern, osv.
Jag har lite svårt att se hur vi ska kunna fasa ut och få bort 80% av världens nuvarande energikonsumtion (den fossila andelen) utan att det kommer påverka priset monumentalt. Det torde bli en energibrist, med åtföljande kraftigt stigande priser.
Detta tack vare ett system med subventioner så har de nått dit. Men det är verkligen inte utan kritik.
De har ju också en progressiv inställning till avvecklande av kärnkraft. Det var inte Fukushima som satte bollen i rullning, det var ett beslut taget redan 3-4 år tidigare, men tidsplanen och genomförandet kanske ändrades/skärptes genom olyckan 2011.
Men jag kan nog tänka (framförallt tro) att de glada dagarna (det glada århundradet) med billig energi snart är över. Om 20 år kanske elen kostar 5 kr/kWh, och det är något vi finner normalt, om det finns någon bensin kvar att köpa kanske den kostar 80kr litern, osv.
Jag har lite svårt att se hur vi ska kunna fasa ut och få bort 80% av världens nuvarande energikonsumtion (den fossila andelen) utan att det kommer påverka priset monumentalt. Det torde bli en energibrist, med åtföljande kraftigt stigande priser.
Jag tror samma sak och som jag nämnt tidigare har det ju förutspåtts länge att tillgången till energi blir den helt avgörande framgångsfaktorn framöver (tänk Mad Max), jag tror också att förbrukningen kommer anpassas väldigt mycket framöver, om större andel kommer från intermittenta källor så kommer pris och förbrukning anpassas.Mikael_L skrev:
Tyskland jobbar ju rätt stenhårt på att bli landet med förnybar energi.
Jag tror bensinpriset kommer bli ännu högre än vad du nämner men det återstår ju att se.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 315 inlägg
Bra beskrivningar och analyser, @Mikael_L. Jag tror bara inte att ett så högt pris kommer accepteras, så antingen blir det fortsatt fossilkraft eller utbyggnad av annat. Förhoppningsvis tvingas fossilkraften bära sina externaliteter genom skatter så att andra kraftslag kan konkurrera.
Dyrare el? Ja. Fem spänn? Näe.
Dyrare el? Ja. Fem spänn? Näe.
Tja, jag kanske tog i från tårna, lite väl hårt.

Men de pristoppar vi ser idag och upprörs över, kanske om några år kommer anses vara ett relativt OK medelpris över vinterhalvåret.
Någonstans har vi faktiskt också en vinst av ett högre energipris. Då kommer andra energikällor bli alltmer lönsamma, som kommer ersätta fossilt när det finns ekonomisk bärkraft.
Men alla världens länder måste bli överens, det är kanske det största problemet.
Men de pristoppar vi ser idag och upprörs över, kanske om några år kommer anses vara ett relativt OK medelpris över vinterhalvåret.
Någonstans har vi faktiskt också en vinst av ett högre energipris. Då kommer andra energikällor bli alltmer lönsamma, som kommer ersätta fossilt när det finns ekonomisk bärkraft.
Men alla världens länder måste bli överens, det är kanske det största problemet.
Ja Mad Max är ju intressant på det viset, det skissas lite på samma scenario med energibrist och åtföljande kamp om energin. MEN de lyfter inte blicken en enda mm över horisonten, utan det är bara oljebaserad energi som finns i den världen.D djac skrev:
Det har jag aldrig förut tänkt på ...
3,80kr idag, så inte mil ifrån!Mikael_L skrev:
Tja, jag kanske tog i från tårna, lite väl hårt.![]()
Jodå, i Thunderdome har de ersatt oljan med metangas från grisar, och Max har fått spänna kameler framför sitt fordon.Mikael_L skrev: