723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Tur du finns då som kan alltD Daniel 109 skrev:Med tanke på hur mycket felaktigheter det skrivs här skulle det bli fullständigt ohållbart att kommentera alt. Jag försöker förstå vad ni egentligen menar med ert svammel och försöker leda er rätt när ni tycks ha missförstått totalt.
Men nej, att frihjula rotorn när det blåser hårt medför haveri. Det finns det exempel på.
Efter lite funderande så har jag kommit på hur man skall lösa problemet med elpriset. Vi tar helt enkelt ett beprövat kort och stöper om det. Det jag tänker på är elcertifikaten. Vi behöver en ny typ av elcertifikat som inte nödvändigtvis är kopplad till förnyelsebar energi utan istället till reglerbarheten. Reglercertifikat kanske och sen skickar vi räkningen till konsumenterna. Det funkade ju uppenbarligen för vindkraften så varför skulle det inte fungera för vad som nu kan uppfylla reglerbehoven?
Ok. Men nu syns det ju tydligt att prisuppgången i sydnorge och därmed sydsverige sammanfaller med just när exporten via 2 nya kablar kom igång.Nötegårdsgubben skrev:
Varför kopplar du då samman det med något som hände månader tidigare?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Det kan ju vara så att det finns flera orsaker? Att tro på en enda lösning generellt brukar inte vara så smart.K karlmb skrev:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 841 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 841 inlägg
Ojdå, jag tänkte nog att jag kollade upp det mesta jag skrev och hade ganska bra täckning för det jag säger (eller är tydlig med att jag inte vet säkert), men det är förstås lätt att bli hemmablind.D Daniel 109 skrev:Med tanke på hur mycket felaktigheter det skrivs här skulle det bli fullständigt ohållbart att kommentera alt. Jag försöker förstå vad ni egentligen menar med ert svammel och försöker leda er rätt när ni tycks ha missförstått totalt.
Men nej, att frihjula rotorn när det blåser hårt medför haveri. Det finns det exempel på.
Du som vet så mycket kanske skulle kunna ta lite av din tid och upplysa mig om alla felaktigheter jag skrivit så att jag blir klokare?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 621 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 621 inlägg
Den ena kabeln (den till Tyskland) har varit i drift sen förra året och den låga nivån i vattenmagasinen är en minst lika stor förklaring till prisuppgången i Norge.K karlmb skrev:
Det var mest generellt, jag har inte koll på vad alla en skilda skriver. Man lägger märke till de som utmärker sig på kanterna. Den jag lagt märke till som kunnig i är Magnus Ek. Du är inte bland de jag lagt märke till bland de okunnigaste heller. Men det finns en stor massa med tämligen dåliga kunskaper.tommib skrev:
Ojdå, jag tänkte nog att jag kollade upp det mesta jag skrev och hade ganska bra täckning för det jag säger (eller är tydlig med att jag inte vet säkert), men det är förstås lätt att bli hemmablind.
Du som vet så mycket kanske skulle kunna ta lite av din tid och upplysa mig om alla felaktigheter jag skrivit så att jag blir klokare?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 841 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 841 inlägg
Det är inte så konstigt att priserna går upp när exportkapaciteten ökar. Jag tycker jag har försökt säga det rätt många gånger nu. Priserna kommer utjämnas i det område som man kan distribuera el till och priserna är högre på andra ställen än Sverige.K karlmb skrev:
Problemet är att kablarna är en förutsättning för att balansera vindkraften (om man inte vill bygga fossilkraft som kan stå standby då). Alltså behövs de. Att det i första hand används för att exportera är tyvärr en effekt av just att priserna är högre på andra ställen och att vi inte kan mätta den marknaden samt att vi fortfarande har en andel planerbar elproduktion som kan strypa produktionen i väntan på bättre priser när det blåser mycket.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 315 inlägg
Att priset blir mer likt det i Nordtyskland och Danmark när kapaciteten mellan dem och Sydsverige ökar beror förstås som du säger mest på sagda kapacitetsökning.K karlmb skrev:
Men vi driver nu samma sorts politik, så vi bidrar till volatiliteten och prisökningarna när vi monterar ner vår baskraft. Det skulle ta längre tid att märka det utan kopplingarna till kontinenten då extremerna samvarierar snarare än kompletterar varandra, men problemen skulle ändå finnas där. Och jag ser inte isolationism som en bra lösning i några frågor, inte heller här, även om vi kortsiktigt skulle drabbas mindre av våra egna och andra politikers enfald.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 841 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 841 inlägg
Jag kommenterade inte detta förut specifikt men det förtjänar en liten utvikning.D Daniel 109 skrev:Vindkraftverk i dag ger max effekt redan runt 12m/s. Där över behöver drivs de mindre effektivt. Man vinner helt enkelt inte just något på att öka toppeffekten. Det är inget problem att dra ner effekten oavsett vindhastighet. Man gör det genom att justera bladvinkeln. Så vindkraft kan användas för frekvensreglering om man vill.
Ja, man kan justera bladvinkeln och suboptimera driften för att producera mindre el än man kan vid ett givet tillfälle. Av rent ekonomiska skäl är man dock ovillig att göra detta. Förklaringen är att vinden blåser just nu och då kan verket leverera energi. Driftkostnaden är väsentligen samma om verket levererar 30 % eller 90 % av sin maxkapacitet men man får väldigt mycket mer betalt. Man kan inte "spara till senare" som man kan med t.ex. vattenkraft eller fossileldning utan man producerar nu eller inte alls.
Varför reglerar man inte ner tills priset blir typ 1 öre/kWh då? För att det finns multipla vindkraftsproducenter och om du säljer för 1 öre så kommer någon annan sälja för 0,5 öre. Det blir ett sk "race to the bottom" eftersom man kan tjäna pengar även om man tjänar mindre.
Skulle man införa marknadsincitament för att reglera ner effekten från vind så skulle situationen bli annorlunda. Hur man gör det är nog inte helt enkelt.
Det naturliga är ju att man reglerar ner/stänger av när man går under marginalkostnaden i elpris. Den är extremt låg för vindkraft, så när elcertifikaten hade ett värde kunde det vara ett negativt elpris.
Om vi tittar på händelsen i länken så gissar jag att det var en sådan natt med extremt lågt elpris. Då är ju frågan varför vindkraften inte tar erbjudandet om 11öre/kWh för att inte producera. Svaret är nog att man helt enkelt inte har infört funktionen i sina system.
Om vi tittar på händelsen i länken så gissar jag att det var en sådan natt med extremt lågt elpris. Då är ju frågan varför vindkraften inte tar erbjudandet om 11öre/kWh för att inte producera. Svaret är nog att man helt enkelt inte har infört funktionen i sina system.
För att återknyta lite till trådens rubrik och med risk att bli lynchad av elprismobben här nu.Nötegårdsgubben skrev:
Är det verkligen så att man kan säga att elpriset gått upp?
OK att volatiliteten har ökat och vi ser nya höjder på såväl topp- som bottennoteringar.
Men även 2018 var ett "dyrt" år, som dock inte blev någon trend.
Byggveteran
· 2 748 inlägg
Om inte det finns andra rimliga alternativ så tycker iallafall jag att en halvering av sin elräkning är bra mycket bättre än att fortsätta köra direkt el.K karlmb skrev: