723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Även om inte priset på nordpool speglar produktion vs. förbrukning (vilket det kanske i och för sig borde göra) kan man ju tänka sig att det är samma anledning att vindkraften inte stänger ner vid negativt marknadspris. "Saknar rutiner" enligt artikeln.D Daniel 109 skrev:
Är ingen expert på vindkraftverk, men jag tror mig veta så mycket att man kan vrida på bladen för att reglera "farten".tommib skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Visst köper väl många numera riktigt bra LVPar då elen blivit dyrare och räntan är låg?K karlmb skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Svår att reglera när det inte blåser...D Daniel 109 skrev:Man ändrar bladvinkeln för att turbinen inte ska fånga lika stor del av vindens energi. Ja, man dimensionerar generator växellåda mm för en lägre effekt än man kan få ut ur turbinen. I vissa lägen har man även justerat ner effekten ytterligare. Men då handlade det om att hamna på rätt sida om någon stödgräns. Genom att konstruera verk på det sättet medför det att produktionen blir jämnare.
Tanken om att vindkraft inte kan regleras är väldigt fel.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 315 inlägg
Vem har påstått att kärnkraft löser allt?A Abies koreana skrev:
Vi säger ”bara” att det är en stabil, förutsägbar kraftkälla som inte påverkar klimatet och inte löpande dödar en stor mängd människor.
Den kostar förstås mer än vissa andra energislag, och den lämnar en mindre mängd restavfall som vi måste hantera, men absolut, den löser inte allt. Bara världens just nu största problem. Om vi hade velat.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 315 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 841 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 841 inlägg
Eftersom du brukar vara en extrem petimäter när det gäller t.ex. enheter så kanske du ska fundera på vad det var jag skrev och GK100 citerade.D Daniel 109 skrev:Ni tycker kanske att det är självklart. Men icke desto mindre helt fel.
Vindkraftverk i dag ger max effekt redan runt 12m/s. Där över behöver drivs de mindre effektivt. Man vinner helt enkelt inte just något på att öka toppeffekten. Det är inget problem att dra ner effekten oavsett vindhastighet. Man gör det genom att justera bladvinkeln. Så vindkraft kan användas för frekvensreglering om man vill.
Tyvärr kännetecknas den här tråden av mycket okunskap.
Det rörde sig endast om frågan om varför man inte kunde frihjula vindturbinerna.
Att man kan justera bladvinkeln för att anpassa sin driftpunkt efter vindförhållanden är inget konstigt och inte heller något jag tog upp. Denna justering är dock bara möjlig inom ett visst spann av vindstyrka så när det blåser mer än det måste man stoppa turbinerna.
Redigerat: