P pmd skrev:
Vilka?
En del av dem i Ringhals.

P
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Absolut, men elmarknaden är manipulerad av myndigheter, både svenska och tydligen utländska.
Det hade varit intressant att höra om folket norr om SE4 hade velat se samma procentuella skillnad på bröd, potatis osv som på el som kommer norrifrån.
Varför tror du att man härifrån och norrut sätter sina egna rotfrukter och potatisar?
skjuter älg mm..
Jo för att det är ohållbart med detta system som staten bedriver med energin..

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
G
K karlmb skrev:
På 20 år?
Reglera nordisk export.
Reglera ner effekten enligt mitt billiga o enkelt genomförda förslag.
Dina förslag är varken billiga, enkla eller ens rimliga att genomföra. Visst skrev du att du personligen hade sjövärme? De hade jag också gärna haft, men nu har jag ett kallt borrhål med grannars borrhål runt om-jag kan inte borra nytt eller djupare. Helt orimligt att införa helt maxeffekt täckande bergvärme på väldigt många ställen, både dra in vattenburet, borra massor med väldigt djupa hål (där det är trångt/ont om plats), jättestora pumpsystem. Sen ska man komma överens i respektive förening för denna jättesatsning/många miljoner. Jag ser inte detta som det minsta rimligt.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Dina förslag är varken billiga, enkla eller ens rimliga att genomföra. Visst skrev du att du personligen hade sjövärme? De hade jag också gärna haft, men nu har jag ett kallt borrhål med grannars borrhål runt om-jag kan inte borra nytt eller djupare. Helt orimligt att införa helt maxeffekt täckande bergvärme på väldigt många ställen, både dra in vattenburet, borra massor med väldigt djupa hål (där det är trångt/ont om plats), jättestora pumpsystem. Sen ska man komma överens i respektive förening för denna jättesatsning/många miljoner. Jag ser inte detta som det minsta rimligt.
Det är inte många som inte kan ordna något motsvarande iaf cop2 utan eltillskott vid mellan säg 0 och -5 gr C utetemp.
Varför kan du inte borra ett hål till?
Hur ser ditt system ut?

P
är så skönt att kunna släcka ner när morgonen gryr..
tända i spispannan... strunta i cirkpumpen..

inte behöva betala en enda räkning för värmens skull..ja av restprodukterna;)
Men annars så är det mest eget arbete..
10m3 på under 3 Tim.. är inga problem..
ca 50 m3 på en hel dag om man vill.

Men att borra ett hål och vara beroende av el... Aldrig..
Jag har det gjort så att om jag vill så kör jag på elverk istället för elnätet.. Varför?
Det är ju inga problem med brist här..
Jo för att vara fri från staten och dess gamar.. den som har pungen i kläm... sitter där den sitter... När den kommit loss.. Så sätter den inte pungen i kläm igen... :cool:

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
är så skönt att kunna släcka ner när morgonen gryr..
tända i spispannan... strunta i cirkpumpen..

inte behöva betala en enda räkning för värmens skull..ja av restprodukterna;)
Men annars så är det mest eget arbete..
10m3 på under 3 Tim.. är inga problem..
ca 50 m3 på en hel dag om man vill.

Men att borra ett hål och vara beroende av el... Aldrig..
Jag har det gjort så att om jag vill så kör jag på elverk istället för elnätet.. Varför?
Det är ju inga problem med brist här..
Jo för att vara fri från staten och dess gamar.. den som har pungen i kläm... sitter där den sitter... När den kommit loss.. Så sätter den inte pungen i kläm igen... :cool:
Offgrid lockar onekligen ibland.

P
K karlmb skrev:
Offgrid lockar onekligen ibland.
offgrid?
Ah utanförskap?
;):crysmile:
Ja man har då mindre problem med en massa tok..
Men visst det kan ju upplevas lite obekvämt när det är 25 minus och snön ligger.. Och det är 18-19 grader inne.. första vintern när vi tog över hade vi 14 grader inne..
Sedan dess så eldar jag till klockan 23.30..fyller upp fullt.. lägger på klockan 02.30..kliver upp för dagen klockan 04.30...
varmt och skönt.. Men då slår jag på cirkpumpen.. familjen får då runt 23 grader när de kommer ner... :cool:

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
På 20 år?
Reglera nordisk export.
Reglera ner effekten enligt mitt billiga o enkelt genomförda förslag.
Låta det vara ett högt elpris de flesta dagar på året.
Då löser sig alla knutarna. Din våta dröm slår in av sig självt, utan byråkrati och regler. Exporten minskar. Produktionskapacitet byggs ut.

• Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
Några mil utanför Piteå byggs en vindkraftspark som skall bli Europas största, kanske världens största landbaserade vindkraftspark Markbygden 1101. Siffrorna avser hur många snurror man har tillstånd för. Parken förväntas leverera 8 procent av Sveriges elkonsumtion.

"Sommaren 2018 läser Alice och Ulf Ölund i lokaltidningen att merparten av vindsnurrorna utanför deras köksfönster har fått nya ägare. De lär sig ett nytt namn: China General Nuclear Power Group (CGN). Det är Kinas största kärnteknikföretag som kontrolleras av den kinesiska staten och därmed av landets styrande kommunistparti. Nu har bolagets europeiska dotterbolag blivit huvudägare till 179 vindkraftverk på andra sidan Åträsket."

"I maj 2015, när bygget av vindkraftsparken utanför Piteå är i full gång, händer något på andra sidan jorden. I Peking tillkännager Kinas styrande kommunistparti en ny nationell strategi för landets industripolitik. Det låter som en intern angelägenhet, men ska få en avgörande betydelse för investeringar i en nordeuropeisk avkrok.

Den nya strategin får namnet Made in China 2025 och har som mål att göra landet till en högteknologisk supermakt. Kina ska inte längre vara ”världens fabrik” där lågkvalificerad arbetskraft tillverkar simpla konsumtionsprylar till låga kostnader. Landet ska bli världsledande vad gäller innovationer och spetsteknologi. Strategin är en del av den trettonde och fjortonde femårsplanen och pekar ut ett antal fokusområden, däribland rymdteknik, eldrivna fordon, medicin – och grön energi."

En del gläds över alla arbetstillfällen som skapas, andra varnar för att göra sig beroende av en diktatur som gjort sig känd att gärna använda sig av ekonomiska påtryckningsmedel.

Så blev Kina storägare av svensk vindkraft - DN.SE

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
G
K karlmb skrev:
Det är inte många som inte kan ordna något motsvarande iaf cop2 utan eltillskott vid mellan säg 0 och -5 gr C utetemp.
Varför kan du inte borra ett hål till?
Hur ser ditt system ut?
"Mellan säg 0 och -5" och säkert kallare än så tycker jag att det är LVP som gäller och det tycker jag många fler ska installera för att minska energin och till viss del toppeffekten.
Som jag skrev är jag "inborrad" av alla grannar och de är ju inborrade också fast vi har relativt stora tomter, finns ingen mer yta. Då jag var en av de första som borrade här och det va länge sedan och då borrade man inte lika djupt som nu, sen har alla andra omringat mej. Jag hade gärna borrat ett till hål då jag har råd och intresse och kört parallellt. Finns många områden som har samma problem och värre med mindre tomter.

Mikael_L
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Absolut, men elmarknaden är manipulerad av myndigheter, både svenska och tydligen utländska.
Det hade varit intressant att höra om folket norr om SE4 hade velat se samma procentuella skillnad på bröd, potatis osv som på el som kommer norrifrån.
Som du ser på saker och ting så är alltså precis alla marknader manipulerade.
Av både myndigheter, producenter och konsumenter.

Jag vet själv vad jobbigt det är när hela världen är fel, och man känner att man måste göra något åt det. Men med åldern lägger det sig lite ...

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
offgrid?
Ah utanförskap?
;):crysmile:
Ja man har då mindre problem med en massa tok..
Men visst det kan ju upplevas lite obekvämt när det är 25 minus och snön ligger.. Och det är 18-19 grader inne.. första vintern när vi tog över hade vi 14 grader inne..
Sedan dess så eldar jag till klockan 23.30..fyller upp fullt.. lägger på klockan 02.30..kliver upp för dagen klockan 04.30...
varmt och skönt.. Men då slår jag på cirkpumpen.. familjen får då runt 23 grader när de kommer ner... :cool:
Låter som att du borde satsa på en jättestor acctank, så du får mer bekvämt med eldningen.
Välj en med solslinga och VV-slinga också (fast då ska man kanske ha två, en mindre för slingorna), så slipper du helt att elda halva året när du kompletterat med solvärme.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Just "frihjul" kanske inte är en så bra idé, men att de inte drar ner effekten verkar bero på dålig koll helt enkelt.
[länk]
Det där handlar om reglerkraft, det har inte med priserna på nordpool att göra.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Låter som att du borde satsa på en jättestor acctank, så du får mer bekvämt med eldningen.
Välj en med solslinga och VV-slinga också (fast då ska man kanske ha två, en mindre för slingorna), så slipper du helt att elda halva året när du kompletterat med solvärme.
halvåret går systemet på el.
Men jag eldar inte mer än jag behöver..
Och det är inga problem alls för mig detta.
Jag har ackumulatortank.
Det är därför jag eldar emot den.
Sedan låter jag pumpen sköta resten när jag ska till jobbet.. ;)
är den uppeldad som ett element så blir det god värme från källaren:D(y)

Mikael_L
A Abies koreana skrev:
Några mil utanför Piteå byggs en vindkraftspark som skall bli Europas största, kanske världens största landbaserade vindkraftspark Markbygden 1101. Siffrorna avser hur många snurror man har tillstånd för. Parken förväntas leverera 8 procent av Sveriges elkonsumtion.
Ja det kommer inte hjälpa mycket i flera år framåt. Först måste stamnätet söderut förstärkas rejält i så fall.
Men det är ju på gång, sen när (om) de två fossilfria stålfabrikerna kommer igång i Luleå och Boden så kommer all den energin komma väl till pass. Då minskar vi den fossila användningen i världen med något mätbart lite i alla fall. Så kan vi exportera en stålprodukt som vi kan ta mer betalt för än vad vi annars skulle få.

1100 vindkraftsverk. Ja det motsvarar ca 2 st Oskarshamn-3-reaktorer i effekt, när det blåser för perfekt produktion, det är ingen liten spottloska. O3 är en världens största kokar-reaktorer, så O3 är alltså ingen liten reaktor ens jämfört med omvärlden.
A Abies koreana skrev:
En del gläds över alla arbetstillfällen som skapas, andra varnar för att göra sig beroende av en diktatur som gjort sig känd att gärna använda sig av ekonomiska påtryckningsmedel.
Ja Kina får man nog vara lite misstänksam och uppmärksam mot. De har kraftiga ambitioner, vilket iofs inte behöver vara dåligt, men jag ogillar hur de behandlar sin egen befolkning och försöker påverka en massa andra länder. Personligen vill jag inte få mina demokratiska fördelar begränsade för att Kina tycker det är en bra idé.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.