723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 841 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 841 inlägg
Apropå det där med frihjul och vad man gör med vindkraftverken när det blåser så mycket att elpriset blir negativt så tror, med betoning på tror, jag att man inte kan göra så. Man stänger ner vindkraftverken när det blåser över 25 m/s för att minska slitage så jag tror att man om man inte "bromsar" med generatorn får för höga rotationshastigheter i växellådan med påföljande slitage och därmed ökade driftkostnader.
Tyvärr hittar jag inte nu var jag läste det där så jag kan inte ge en referens.
Inte ska du väl behöva ange referenser för såna kan man tycka självklarheter. Men i trådar likt denna får man inte förvånas över fullständig avsaknad av de mest elementära kunskaper tekniskt, fysikaliskt. Det ger ju tyvärr upphov till alla mer eller mindre fantasifulla lösningsförslag både endimensionella, utan förankring i nästföljande steg osv. En ren Lorrykopia i många fall eller kanske en indikator på U-länningars brister för visst befann vi oss enligt någon i ett U-land.tommib skrev:
Apropå det där med frihjul och vad man gör med vindkraftverken när det blåser så mycket att elpriset blir negativt så tror, med betoning på tror, jag att man inte kan göra så. Man stänger ner vindkraftverken när det blåser över 25 m/s för att minska slitage så jag tror att man om man inte "bromsar" med generatorn får för höga rotationshastigheter i växellådan med påföljande slitage och därmed ökade driftkostnader.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nej, vi är inte ett U-land (ännu...) men om man inte kan försörja sig själv (Gazprom beroende indirekt) och har effektbrist så är vi med små steg på väg.GK100 skrev:
Inte ska du väl behöva ange referenser för såna kan man tycka självklarheter. Men i trådar likt denna får man inte förvånas över fullständig avsaknad av de mest elementära kunskaper tekniskt, fysikaliskt. Det ger ju tyvärr upphov till alla mer eller mindre fantasifulla lösningsförslag både endimensionella, utan förankring i nästföljande steg osv. En ren Lorrykopia i många fall eller kanske en indikator på U-länningars brister för visst befann vi oss enligt någon i ett U-land.
Ja men det är ett helt okontroversiellt faktum, när man bedriver ekonomistudier så är detta ett konstant problem eftersom man har svårt att hämta opåverkad data pga alla regleringar och påverkan.Mikael_L skrev:
Har heller aldrig byggt vindkraft men om man läser på Vestas sidor så ser jag att deras verk ständigt förbättras i bägge ändarna, de kräver mindre vind för att producera och de tål mer med fortsatt produktion.tommib skrev:
Har förstått att det väntas mycket utveckling nu som vi kommer se i de kommande generationerna, mindre och effektivare verk bl.a.
Och vad ser du att det har med frihjulningen att göra? Och det är klent beställt om du som toppinvesterare inte förmår skatta olika systembegränsningar för så enkla system dvs redan vid själva verket.D djac skrev:Har heller aldrig byggt vindkraft men om man läser på Vestas sidor så ser jag att deras verk ständigt förbättras i bägge ändarna, de kräver mindre vind för att producera och de tål mer med fortsatt produktion.
Har förstått att det väntas mycket utveckling nu som vi kommer se i de kommande generationerna, mindre och effektivare verk bl.a.
Ni tycker kanske att det är självklart. Men icke desto mindre helt fel.GK100 skrev:
Inte ska du väl behöva ange referenser för såna kan man tycka självklarheter. Men i trådar likt denna får man inte förvånas över fullständig avsaknad av de mest elementära kunskaper tekniskt, fysikaliskt. Det ger ju tyvärr upphov till alla mer eller mindre fantasifulla lösningsförslag både endimensionella, utan förankring i nästföljande steg osv. En ren Lorrykopia i många fall eller kanske en indikator på U-länningars brister för visst befann vi oss enligt någon i ett U-land.
Vindkraftverk i dag ger max effekt redan runt 12m/s. Där över behöver drivs de mindre effektivt. Man vinner helt enkelt inte just något på att öka toppeffekten. Det är inget problem att dra ner effekten oavsett vindhastighet. Man gör det genom att justera bladvinkeln. Så vindkraft kan användas för frekvensreglering om man vill.
Tyvärr kännetecknas den här tråden av mycket okunskap.
Jag förstår inte riktigt vad du vill få sagt med ditt inlägg?
"Mindre effektiv" . Menar du att det gör något att man tappar verkningsgrad fast man får ut kontinuerlig max effekt även när det blåser mer?
"Man vinner inte något på att öka toppeffekten." Vad menar du med det? Hur skulle man kunna öka toppeffekten menar du? Är väl vad den är på generatorn?
Hls Den med okunskap.
"Mindre effektiv" . Menar du att det gör något att man tappar verkningsgrad fast man får ut kontinuerlig max effekt även när det blåser mer?
"Man vinner inte något på att öka toppeffekten." Vad menar du med det? Hur skulle man kunna öka toppeffekten menar du? Är väl vad den är på generatorn?
Hls Den med okunskap.
Hur tätt är det mellan hålen nu?G OMathson skrev:"Mellan säg 0 och -5" och säkert kallare än så tycker jag att det är LVP som gäller och det tycker jag många fler ska installera för att minska energin och till viss del toppeffekten.
Som jag skrev är jag "inborrad" av alla grannar och de är ju inborrade också fast vi har relativt stora tomter, finns ingen mer yta. Då jag var en av de första som borrade här och det va länge sedan och då borrade man inte lika djupt som nu, sen har alla andra omringat mej. Jag hade gärna borrat ett till hål då jag har råd och intresse och kört parallellt. Finns många områden som har samma problem och värre med mindre tomter.
Det är det där "till viss del" som idag inte kostar något nämnvärt, men som sänker elbalansen kraftigt när den andra delen sätter in samtidigt.G OMathson skrev:
Idag finns inget styrmedel mot det tänkandet, och det kostar samhället massor.
Man ändrar bladvinkeln för att turbinen inte ska fånga lika stor del av vindens energi. Ja, man dimensionerar generator växellåda mm för en lägre effekt än man kan få ut ur turbinen. I vissa lägen har man även justerat ner effekten ytterligare. Men då handlade det om att hamna på rätt sida om någon stödgräns. Genom att konstruera verk på det sättet medför det att produktionen blir jämnare.TotalControl skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du vill få sagt med ditt inlägg?
Hls Den med okunskap.
Tanken om att vindkraft inte kan regleras är väldigt fel.