P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då KK står för ca 4% av hela världens energiproduktion, så kan man utan att räkna inse att det skulle bli enormt många reaktorer.
Å andra sidan behövs det ca 500 vindkraftverk som det blåser på för att ge maximal effekt för varje reaktor så det är också lätt att räkna ut att det behövs gigantiskt mycket mer area av jorden yta för detta.
Det kommer i praktiken behövas ca 1500 vindsnurror för att ersätta en reaktor, då vindkraften i snitt ger ca 1/3 av max effekt över tid.
Och till detta måste det även anläggas mycket kraftiga elnät över hela jorden, för att transportera energi till områden där det inte för tillfället blåser så mycket.

Men ska dagens fossila energi ersättas med kärnkraft så behövs det ca 20 ggr så många reaktorer som vad som är i drift idag.
Och ska det ersättas med vind så blir det alltså ca 1500 ggr så många verk.

enligt wikipedia så har vi 442 reaktorer i drift i världen idag
[länk]

Så det skulla alltså behöva byggas ca 8800 reaktorer i världen under de närmaste 10-15 åren för att klara av klimatomställningen, utan någon ökning av världens energianvändning.

Eller så kan vi bygga 13 miljoner vindkraftverk + transmissionsnät, för att ersätta all dagens fossila energi.
Det här är en intressant föreläsning av David MacKay om hur mycket landyta som behövs för elproduktion. MacKay var en framstående forskare inom datavetenskap (maskininlärning, informationsteori, neurala nät). Han intresserade sig också mycket för energianvändning vilket den här videon handlar om.
Ett nyckelcitat ur videon: "I'm not anti renewables. I love renewables, but I’m also pro-arithmetic”.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
P
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Systemet är faktiskt outstanding nör det gäller utbud så det vill man knappast ha bort, men det hade varit trevligt att kunna köpa ett sexpack starköl på ICA, (till marknadspris). :crysmile:
Jag tyckte det förr, men under pandemin har jag vant mig vid att handla det mesta på postorder med hemleverans, inklusive matvaror och alkohol, så jag känner inget behov av att spontanköpa alkohol längre.

P
Maskintok skrev:
Nja gåva ja.. tillskänks är annat..
som i detta fall byteshandel..
skänka bort något som hade eller har värde för att få något värdelöst... Eller iallafall som blev det när man stängde ner... frågade man oss som hade betalat detta?
NEJ...
Då har en regering gett bort något som de skulle förvalta utan mandat från folket att stänga ner.... illa.. folkvalda... jo jävlar ja..
självutnämnda...
Vad har du betalat för som staten har skänkt bort?

P
Maskintok skrev:
Det vete tusan det med denna.. :thinking::thinking:
Något valfusk av betydelse i senaste riksdagsvalet har jag inte hört talas om. Har du? Finns det bevis?

• Älska
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
hsd hsd skrev:
Dessutom avvecklade ab svensk bilprovning en massa personal och en hel del stationer i rädslan för konkurrensen vilket innebär att det är svårt att få tid och åka långa vägar till besiktning
Många anställda hos Svensk Bilprovning bytte arbetsgivare till något av de nya bolagen, så det var kanske inte så konstigt att en del stationer stängdes.

Mikael_L
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det där fattar inte jag, varför låter man inte kraftverken snurra på ”frihjul”?
Jag kan inte svara på varför vindkraften fortsätter producera, det kan finnas någon teknisk anledning.
Att vattenkraften alltid fortsätter, även vid negativt elpris är dels beroende på vattendomar, alla dammar har regler som bestämmer min-flöden, max-flöden och min och max-nivåer på vattenytor och sånt. En damm får inte stänga helt och låta älven bli torr.
Vidare så måste dammarna fortsätta producera för elsystemets stabilitets skull och för att ge elystemet nödvändig svängmassa.

Kärnkraften kan inte hålla på och reglera ner och upp styrt av korta effekttoppar eller produktionstoppar, så är inte de svenska verken byggda. Att stoppa en reaktorhärd är en process på flera dagar, medan restvärmen ska avta. Även en mindre nedreglering tar sina timmar.
Och även kärnkraften måste gå p.g.a sitt bidrag med svängmassa.

Det är så att sol och vindkraft ställer till det en del för vår baskraft och reglerkraft, både att vi tappar svängmassa och den oförutsägbara produktionen.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Merkels efterföljare kommer också att vara tvungna att förhålla sig till det tyska miljöpartiet som är bra mycket större än det svenska.
Ja, men det är också ett helt annat parti. Jag kan inte tysk politik särskilt bra, men som jag tolkar det är inte kärnkraften en lika existentiell fråga för die Grünen som det är för mp.

D
Det är ändå lustigt att så pass många svenskar diskuterar Tysklands och Danmarks energiproduktionsproblem och känner sig manade att bekosta en lösning för dem.

Vi klarar oss fint, vi har tillräckligt med el, vi behöver uppgradera våra nät och det kan man ju diskutera, vi kan bygga ut de billiga energikällorna och kanske göra oss en hacka på det. Men att bygga ut produktionsanläggningar med dåliga ekonomiska framtidsutsikter, för att andra länder ska slippa ska vi naturligtvis inte ens överväga.

Jag är positiv till bistånd men att Sverige ska införa detta för länder som Tyskland och Danmark är jag tveksam till.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Något valfusk av betydelse i senaste riksdagsvalet har jag inte hört talas om. Har du? Finns det bevis?
hört har man väl gjort..
Men bevis, nja det är sämre.

P pmd skrev:
Förutsåg den att tyskarna skulle bli irrationella strålningsfobiker och börja avveckla sin kärnkraft i rask takt?
Nej, naturligtvis inte, Tillväxtens gränser är ett försök utifrån ett globalt perspektiv att via datormodeller ta reda på var gränserna går eller om det öht finns gränser för evig tillväxt. Man räknade på allt som bedömdes ha betydelse såsom befolkningsmängd, industriproduktion, resursförbrukning, miljöförstöring...m.m. Då var tron på "peak oil" omfattande eftersom man inte kände till USA`s senare upptäckt av skifferoljan. Det var en revolution, från att oljeproduktionen varit stadigt sjunkande under många år blev USA nettoexportör av olja 2018, det förutsåg inte Romklubben.

I det sammanhanget är Tysklands nedläggning av kärnkraft inte större än en nedläggning av den sista bensinmacken i Korpilombolo.

Är du intresserad av ämnet kan jag rekommendera Tim Jacksons bok Välfärd utan gränser från 2009, synnerligen högaktuell idag.

Fortfarande utan att ha kunskap om energiproduktion tycker jag denna diskussion handlar om att gripa efter halmstrån. Den som förordar kärnkraft blundar för hur det ser ut i världen. Enligt IEA måste kärnkraften fördubblas till år 2050 om vi skall klara tvågradersmålet, i verkligheten har kärnkraft stadigt minskat sin andel av elproduktionen globalt.

Frankrike har övergett planerna på fjärde generationens kärnkraft, fusion är en outvecklad teknik som bedöms ha långt kvar för att bli en tillgång i vår elproduktion. Samma gäller fjärde generationens kärnkraft, massor av forskning pågår men den tekniken är ingen lösning på klimatfrågan under många år framåt.

Sedan är problemet att klimathotet är globalt medan beslut om energi till största delen är lokala.

Samma okritiska synsätt har de som fixerat sig vid vindsnurror, de kommer inte att lösa våra energiproblem och vi kan inte täcka våra marker och hav med vindkraft runt hela planeten.

Att utse syndabockar för den prekära situation vi och världen befinner sig i kanske känns meningsfullt för stunden men ett litet MP i Sverige har knappast haft makt att åstadkomma detta. Lika förljuget är det när politiska företrädare nu innan valet går ut och förespråkar kärnkraft som lösning på allt. Kanske den blir det så småningom, vad vet jag men vägen dit är lång.

Vi måste sänka våra utsläpp, klockan klämtar för klimatet och ännu finns inga lösningar på plats. Den som påstår att vi kan göra det utan konsekvenser är antingen okunnig eller en lögnare.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den rätten är mycket stark. Det ska mycket till för att inskränka äganderätten. Äganderätten anges i regeringsformen, som är en av våra grundlagar, tillsammans med andra grundläggande fri- och rättigheter för medborgarna.
Det är inte äganderätten det handlar om.
Precis som det finns skatter och tom förbud gör att minska eller hindra miljöstörande verksamhet så kan man ha andra begränsningar.

P pmd skrev:
Vad är alternativet?
På 20 år?
Reglera nordisk export.
Reglera ner effekten enligt mitt billiga o enkelt genomförda förslag.

P pmd skrev:
Hur mycket byråkrati uppskattar du behövs för att se till att dina nya regler efterlevs?
Ca 5 min av elbolaget för att mäta in korrekt uppvärmd yta. Företag o andra med någon form av annan energikrävande får ansöka om undantag. Där kanske det kan bli någon timmes admin.

P pmd skrev:
Matpriser sätts på en marknad vilket gör att de inte är desamma i hela landet.
Absolut, men elmarknaden är manipulerad av myndigheter, både svenska och tydligen utländska.
Det hade varit intressant att höra om folket norr om SE4 hade velat se samma procentuella skillnad på bröd, potatis osv som på el som kommer norrifrån.

P pmd skrev:
Minoritetsägare. Vattenfall äger väl åtminstone två tredjedelar?
Jo.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.