723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
EU har inga autonoma tankar. Högsta beslutande organ i EU är ministerrådet och EU-parlamentet.DennisCA skrev:
Ministerrådet består av ministrar från varje EU-land (olika ministrar beroende på vad som avhandlas). Dessa är demokratiskt valda av folken i sina länder (direkt eller indirekt via landets parlament).
EU-parlamentet är direktvalt av oss EU-medborgare.
Både ministerrådet och EU-parlamentet måste godkänna ett lagförslag för att det ska bli EU-lag. Båda har alltså ett slags veto mot den andre.
Vad menar du mer konkret?D djac skrev:Jag är pragmatiskt lagd så jag kan kosta på mig att upskatta det bästa av alla världar och tycker verkligen det spretar här i tråden, samma individer som säger sig gilla "avreglering", "marknad", "konkurrens", vill reglera nya spelare på marknaden, med överlägsna produktionskostnader, så att gårdagens spelare och teknologier ska ha bättre chans.
Om vi nu ska ha en avreglerad marknad så det ju framåt vi ska, inte bakåt, alla tillgängliga medel ska investeras i det nya, mer effektiva, billigare, osv och inget ska in i det gamla. Det är här det spretar enormt, när nya tekniker subventioneras med några korvören så skriks det men när gårdagens teknologier subventioneras med enorma summor så är det helt ok, för det är ju ingen förändring.
Handlar det bara om att vara motvalls och att förändringar är skrämmande för vissa?
Sverige har inte varit lika tydligt som Tyskland med att kärnkraft ska bort, men slutresultatet lär bli ungefär detsamma.DennisCA skrev:
Jag tror inte att traditionella stora kärnkraftverk kommer att byggas i Sverige i den överblickbara framtiden. Jag sätter mitt hopp till små modulära kärnkraftverk. Det pågår viss verksamhet i det området på flera håll i Europa (och i resten av världen skulle jag tro). Viktiga spelare i det sammanhanget är våra tillsynsmyndigheter och våra politiker. Tekniken tror jag inte har några problem som kan fördröja byggandet någon längre tid.För att reda upp den här soppan behövs nog statlig inblandning, jag tycker man borde bygga ut kärnkraften och ha den i statlig ägo, det må ta årtionden men jag ser ingen annan lösning som ens verkar realistisk. Då kan Sverige åtminstone sälja mera el åt Tyskarna och förhindra massiva prisökningar. Mera vindkraft allena kommer inte fixa problemen och de här lagringsteknologierna kan vi inte förlita oss på att de ska materialisera, det käns lite som att hoppas på fusionskraften. Saker som förmodligen kommer nån gång, men knappast i tid.
Så är det nog, men räkna inte med ny och storskalig kärnkraft i Sverige inom 20 år. Vad vi ska förlita oss på tills dess har jag ingen aning om. Kanske gas från Ryssland?JA”Snabbe” skrev:
Jag tror (på fullt allvar) att det är en kombination av dessa två faktorer som styr.tommib skrev:
Den rätten är mycket stark. Det ska mycket till för att inskränka äganderätten. Äganderätten anges i regeringsformen, som är en av våra grundlagar, tillsammans med andra grundläggande fri- och rättigheter för medborgarna.K karlmb skrev:
Merkels efterföljare kommer också att vara tvungna att förhålla sig till det tyska miljöpartiet som är bra mycket större än det svenska.Nötegårdsgubben skrev:
Naivt och kortsiktigt är de flesta politikers motto.
Menar du att stängningen av Barsebäck var en marknadsmässig åtgärd?Maskintok skrev: