723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Vi som bor nära Danmark kan intyga att samma produkter är dyrare i danska storköp än på Systembolaget, trots lägre alkoholskatt i Danmark, det har danskarna också upptäckt och Malmös butiker har en stor andel danskar som bunkrar.R RoAd skrev:
Sen har de ett stort sortiment i de lägre kvalitetsklasserna, som du inte hittar på systemet.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 841 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 841 inlägg
Varför gjorde vi inte det då?K karlmb skrev:
Kan möjligheten kanske saknats?
Som Nötegårdsgubben redan sagt så är det absolut ett mervärde att leveransen är säkerställd. Leveransgarantier (och straffavgifter för utebliven leverans) är väldigt vanligt förekommande.K karlmb skrev:
Du ville ju ha olika pris baserat på användningen. Prisskillnaden gentemot vindkraft har åtminstone något slags relevant koppling till verkligheten (leveranssäkerhet).K karlmb skrev:
Varför skriver du Nordens, när frågan gällde att vi inte ska handla el med utlandet. Skriv Sveriges då.K karlmb skrev:
Sen vet jag inte vad det är för fel med stamnätet som gör att priset går ner till noll, är det inte ett väldigt bra bevis på att det går att transportera fram varenda kW från vindkraftverken så att priset till sist blir noll kr.
Eller du menar kanske att bristen är för bra nät mot vindkraftsparkerna. Ja det vore ju kanske en lösning ...
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Det är en ganska bister kalkyl men jag tror den ligger relativt nära sanningen.Mikael_L skrev:
Den riktigt svåra biten är att bygga transmissionsnäten som krävs för vindkraften, där har vi en enorm insats som skulle behövas och som idag inte är på plats alls. Jag gissar att utbyggnaden av dessa är åtminstone på samma tidsskala som att bygga ny kärnkraft, om inte mer.
Fördelar med att bygga ny kärnkraft är att det jackar i redan befintliga infrastrukturer som byggdes för 50 år sedan, vad gäller transmissionen då. Men beslut och projekt kring detta är redan idag ca 20 år sent så det kan vara kört.
Ja bygger man ny kärnkraft på kontinenten så kommer den ofta byggas precis bredvid ett befintligt kolkraftverk. Då finns all elinfrastruktur redan klar, så när det är klart stänger man kolkraftverket och startar reaktorn.
Ibland kommer man flytta kraftverket till ett bättre läge, kolkraft har ofta placerats nära kolbrytningen för att det är lättare att transportera el än kol. Men när det kommer till vindkraft så är det nästan alltid på ställen där kraften inte alls behövs.
Och förutom detta så kommer det där med att kunna hämta el från ställen där det blåser när det är svag vind där man behöver elen.
Så ja, kärnkraft behöver väldigt mycket mindre förstärkning av elnäten än vindkraft.
Men hursomhelst, ytterligare några 9000 reaktorer kommer det aldrig byggas i världen. Det kommer byggas mycket solkraft och vindkraft, så antalet nya kärnkraftverk kommer kanske bli något mellan 2000 och 4000, och då tror jag att jag är optimistisk, det kan bli färre än så också.
Men jag hoppas att en hygglig andel kommer bli någon form av breeders, så vi kan börja elda bort befintligt kärnavfall såsom ny energi.
Tyvärr har vi inte passat på och utvecklat den tekniken så mycket, det räcker inte att vi på ett teoretisk plan vet hur kärnfysiken går till, det måste fram hållbara och vettiga tekniska lösningar på de nya problemen vi då ställs inför.
Ibland kommer man flytta kraftverket till ett bättre läge, kolkraft har ofta placerats nära kolbrytningen för att det är lättare att transportera el än kol. Men när det kommer till vindkraft så är det nästan alltid på ställen där kraften inte alls behövs.
Och förutom detta så kommer det där med att kunna hämta el från ställen där det blåser när det är svag vind där man behöver elen.
Så ja, kärnkraft behöver väldigt mycket mindre förstärkning av elnäten än vindkraft.
Men hursomhelst, ytterligare några 9000 reaktorer kommer det aldrig byggas i världen. Det kommer byggas mycket solkraft och vindkraft, så antalet nya kärnkraftverk kommer kanske bli något mellan 2000 och 4000, och då tror jag att jag är optimistisk, det kan bli färre än så också.
Men jag hoppas att en hygglig andel kommer bli någon form av breeders, så vi kan börja elda bort befintligt kärnavfall såsom ny energi.
Tyvärr har vi inte passat på och utvecklat den tekniken så mycket, det räcker inte att vi på ett teoretisk plan vet hur kärnfysiken går till, det måste fram hållbara och vettiga tekniska lösningar på de nya problemen vi då ställs inför.
Redigerat:
Det där fattar inte jag, varför låter man inte kraftverken snurra på ”frihjul”?Mikael_L skrev:
Redan nu händer det att elpriset blir negativt vid kraftig vindkraftproduktion, och det helt enkelt kostar pengar att bli av med elen, och annars finns det mycket tid varje år då elpriset är såpass lågt att produktionen inte lönar sig eller knappt lönar sig.
Stänger vi vår exportmöjlighet så kommer sånt här hända oftare, vilket betyder att ingen ny produktion skapas och befintlig läggs ner p.g.a svårare att få lönsamhet.
Enkel matematik helt enkelt.
Just "frihjul" kanske inte är en så bra idé, men att de inte drar ner effekten verkar bero på dålig koll helt enkelt.JA”Snabbe” skrev:
https://www.vindkraftcentrum.se/index.php/arkiv/582-vindkraften-behoever-delta-i-nedregleringen
A Anders_Nilsson skrev:
Kanske det. Bra att ovaccinerade subventionerar min vaccinering i så fall. När de inser det kanske de också tycker att de bör få valuta för pengarna.
I exemplet med statliga subventioner för installation av vattenburen värme är jag inte lika säker på att de som subventionerar det får något incitament att ändra något.
Förutom rördragning och vattenradiatorer behövs en effektiv värmekälla också.
Kol- och stålunionen gick ut på att europeiska länder (främst Frankrike och (Väst)Tyskland) skulle bli beroende av varandra för produktionen av kol och stål, som är de viktigaste råvarorna för krigsmateriel.Maskintok skrev:
Det handlar inte om att ge bort något. Det handlar om handel. Svenska elproducenter ger inte bort något när de exporterar.
Förutsåg den att tyskarna skulle bli irrationella strålningsfobiker och börja avveckla sin kärnkraft i rask takt?A Abies koreana skrev:
För Europa (åtminstone norra delen) är det ju ett av de större problemen vi har ställts inför.
Helt riktigt. EU behöver en gemensam och rationell energipolitik.
Solospelaren Putin bidrar förvisso inte till framsteg men han påverkar våra chanser till det i allra högsta grad.Solospelare har aldrig och kommer aldrig att bidra till de framsteg och lösningar som krävs i framtiden.
P.S jag kommer faktiskt ihåg när den första gasledningen från Ryssland byggdes och jag minns också vad jag tänkte - hur kan Europa vara så korkat att man försätter sig i en utpressningssituation från den mäktige grannen i öster - men så är jag också finländare, sedan länge bosatt i Sverige D.S
Kommer undan? Finns det någon över- eller mellanstatlig överenskommelse om hur Frankrike ska beskatta bensin och diesel?K karlmb skrev:
Hur kopplar du f.ö. det till frågan om att Sverige skulle hålla elpriset nere för den inhemska marknaden? Exporterar Frankrike bensin och diesel till övriga EU?
Nej, jag hatar inte vindkraft. Den är en nisch i elproduktionen som bidrar positivt. Jag "hatar" däremot övertron på vindkraft som den enda saliggörande lösningen på klimatproblemet. Jag är ännu inte övertygad om att vindkraftsförespråkare, miljöpartister och Anders Ygeman har förstått att den inte är det.K karlmb skrev:
Sverige har flera undantag från EUs gemensamma regler. Minimilöner och Systembolaget, t.ex.M MrDizzy skrev:Nja... som vanligt både och.
För gör man en "Finland" så kan man både äta kakan och ha den kvar (bara man inte gör det för ofta)
Det Finland har gjort (tror det är två eller tre tillfällen nu om jag kommer ihåg rätt, hittar tyvärr inte tillfällena mha google just nu, bara en massa corona rese information) är att helt enkelt säga
"Antingen ger ni oss ett undantag på det här eller så behåller vi vår EU avgift till dess att ni gör det."
Varvid EU gnäller och muttrar och sen ger ett undantag.
Hittills har våra Svenska politiker varit för EU kåta för att ens våga prova.
Va? Tycker du att det går dåligt för Norkorea?R RoAd skrev:
Här finns fakta som kan korrigera dina missuppfattningar i så fall.