Maskintok skrev:
om så var fallet så gav ju staten bort andelar.. Vilket inte ska egentligen få förekomma... :thinking: bättre att barsebäck fick stänga och Sydkraft hade fått tagit den smällen, då hade det iallafall följt konsekvenserna av en marknad.
Gåva är något som sker utan krav på motprestation, så att påstå att staten gett bort något är helt felaktigt.
Om man byggt kärnkraften så att spillvärme kunnat tillvaratas hadde kanske Köpenhamn haft en bra och stabil källa till billig fjärrvärme och vi hadde kanske kunnat ha kvar Sverige som ett elhandelsområde.

hsd hsd skrev:
Det fins ingen avreglering som har gett konsumenter bättre villkor, alla har fördyrat och försämrat för alla utom upppoppande låtsasföretag som kränger exempelvis el utan att vara producent
Bilprovningen är ett vra exempel på det. Man talade om att det skulle bli lägre priser eftersom det var konkurrens, men se, så blev det ej. 600kr för en helt vanlig besiktning är standardpris, ibland får man ett rabattblad med 100kr i rabatt.

• Gilla
Haladria
  • Laddar…
Mikael_L
Vilken tur att systembolaget kanske klarar sig från att bli avreglerat. :cool:

• Gilla
  • Älska
guggen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilken tur att systembolaget kanske klarar sig från att bli avreglerat. :cool:
Systemet är faktiskt outstanding nör det gäller utbud så det vill man knappast ha bort, men det hade varit trevligt att kunna köpa ett sexpack starköl på ICA, (till marknadspris). :crysmile:

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Gåva är något som sker utan krav på motprestation, så att påstå att staten gett bort något är helt felaktigt.
Om man byggt kärnkraften så att spillvärme kunnat tillvaratas hadde kanske Köpenhamn haft en bra och stabil källa till billig fjärrvärme och vi hadde kanske kunnat ha kvar Sverige som ett elhandelsområde.
Nja gåva ja.. tillskänks är annat..
som i detta fall byteshandel..
skänka bort något som hade eller har värde för att få något värdelöst... Eller iallafall som blev det när man stängde ner... frågade man oss som hade betalat detta?
NEJ...
Då har en regering gett bort något som de skulle förvalta utan mandat från folket att stänga ner.... illa.. folkvalda... jo jävlar ja..
självutnämnda...

Maskintok skrev:
Nja gåva ja.. tillskänks är annat..
som i detta fall byteshandel..
skänka bort något som hade eller har värde för att få något värdelöst... Eller iallafall som blev det när man stängde ner... frågade man oss som hade betalat detta?
NEJ...
Då har en regering gett bort något som de skulle förvalta utan mandat från folket att stänga ner.... illa.. folkvalda... jo jävlar ja..
självutnämnda...
Just ordet folkvald beskriver väl hur vår demokrati fungerar och självutnämnd kan man väl inte säga att en Svensk regering är...

P
F fribygg skrev:
Just ordet folkvald beskriver väl hur vår demokrati fungerar och självutnämnd kan man väl inte säga att en Svensk regering är...
Det vete tusan det med denna.. :thinking::thinking:

hsd
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Bilprovningen är ett vra exempel på det. Man talade om att det skulle bli lägre priser eftersom det var konkurrens, men se, så blev det ej. 600kr för en helt vanlig besiktning är standardpris, ibland får man ett rabattblad med 100kr i rabatt.
Dessutom avvecklade ab svensk bilprovning en massa personal och en hel del stationer i rädslan för konkurrensen vilket innebär att det är svårt att få tid och åka långa vägar till besiktning

hsd
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Systemet är faktiskt outstanding nör det gäller utbud så det vill man knappast ha bort, men det hade varit trevligt att kunna köpa ett sexpack starköl på ICA, (till marknadspris). :crysmile:
Va, folkölen på ica kostar ju som starkölen på bolaget.

tommib tommib skrev:
Jag pratar inte om att industrin ska värma upp sina lokaler, jag pratar om att de använder el till annat. Ska industrin stå still när det råkar vara kallt och vindstilla? Hur mycket ersättning ska det betalas ut pga det?

Du verkar tro att det går att fastställa en effekt per hushåll. Det funkar inte. Ibland blåser det och då finns det gott om effekt. Ibland blåser det inte och då finns det ingen effekt (eller så importeras den). Gränserna kommer vara flytande hela tiden och det blir väldigt oklart var brytpunkten ska hamna.

Nästa fråga är vem som ska debitera. Ska det läggas som en statlig avgift på elen? Hur mycket ska elföretagen få debitera för elen då? Får de ersättning? Eller betalar de avgift för att de inte kan leverera?

Det här är bara lite ytligt vad som är problematiskt med ditt förslag och även om vi på något sätt skulle lyckas implementera det så är vi inte längre fram än vad vi är idag, dvs att elen kostar mer när det finns mindre av den.
Det gäller uppvärmning, inte industriella processer. Reservkraft är något vi behöver ha. Effekten är densamma hela tiden. Eller tänkte du bygga nya kraftverk när det inte blåser och sedan riva dem när det blåser igen?
Så länge ohejdad export utan tanke på de egna konsekvenserna pågår så är det typ ingenting som kan sänka priset, där är vi helt överens.
Mitt förslag passar bäst i den marknad vi hade innan detta nya problem tillkom.

tommib
Ok. Hur ska du skilja på el för uppvärmning resp el för "annat"? Du förespråkar att det ska vara differentierade taxor för dessa?* Hur tänker du dig att det rent tekniskt (och juridiskt) ska gå till att mäta de olika förbrukningarna? Kan jag köra kryptominers hemma för värmen och hävda att det är hushållsel, till den förmodat billigare taxan? Köra ugnen på max med luckan öppen när det är kallt?

K karlmb skrev:
Mitt förslag passar bäst i den marknad vi hade innan detta nya problem tillkom.
Aha, så du lever kvar i en verklighet som inte längre finns? Lite som vi som kramar våra kärnkraftverk då?
Och, kanske viktigare, innan vi alltså hade problemet som ditt förslag sägs lösa.

Sammanfattat så vill du införa en modell som har oklar effekt, sannolikt mycket höga implementationskostnader, stora mängder kryphål och som bygger på att vi inför handelshinder som är olagliga givet att vi vill vara kvar i EU.**

Bra plan!

Jag tänker att vi ska börja i andra änden. Vindkraftleverantörer som vill koppla in sig måste garantera en viss leverans, annars får de sämre betalt för sin el eftersom leveransen är otillförlitlig.

* Jag vet att (stor)industrin inte betalar samma för elen som konsumenter, av olika skäl. De betalar dock samma för varje konsumerad kWh, det är inga differentierade taxor beroende på vad de använder elen till.

** Ja, jag är medveten om att "olagligt" är ett väldigt flytande begrepp inom internationell rätt. Frihandel är dock en grundpremiss för EU och det visar sig också historiskt att det är bra med handel utan konstgjorda hinder.

Redigerat:
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
P
hsd hsd skrev:
Va, folkölen på ica kostar ju som starkölen på bolaget.
Jo han menar att statens monopol skulle bort och att ett 6 pack starköl då skulle ha kostat ca 40-60 kr...

tommib tommib skrev:
Jag tänker att vi ska börja i andra änden. Vindkraftleverantörer som vill koppla in sig måste garantera en viss leverans, annars får de sämre betalt för sin el eftersom leveransen är otillförlitlig.

* Jag vet att (stor)industrin inte betalar samma för elen som konsumenter, av olika skäl. De betalar dock samma för varje konsumerad kWh, det är inga differentierade taxor beroende på vad de använder elen till.
Vindkraften får sämre betalt. De kan bara leverera när det blåser, då är i allmänhet elpriset lågt. De kan inte heller sälja reglertjänster. (I alla fall inte utan att spilla en massa energi)

Storenergin köper sin el på samma marknad som alla andra. De betalar lika mycket för elen som andra. Däremot skiljer skatten.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
R
tommib
D Daniel 109 skrev:
Vindkraften får sämre betalt. De kan bara leverera när det blåser, då är i allmänhet elpriset lågt. De kan inte heller sälja reglertjänster. (I alla fall inte utan att spilla en massa energi)

Storenergin köper sin el på samma marknad som alla andra. De betalar lika mycket för elen som andra. Däremot skiljer skatten.
Visst är det så. Jag menar på att de borde få ännu mindre betalt med tanke på att de destabiliserar energisystemet.* Den effekten blir värre med ökande mängd installerad vindkraft. Det finns en poäng med förutsägbarhet och inte bara lägsta möjliga pris vid varje givet tillfälle (jämför bundna elavtal, t.ex).

Jag kan inte säga säkert hur det fungerar för storförbrukare, jag vet för lite. Det har figurerat information här och på andra ställen om lägre kostnader men det kan också vara relaterat till nätavgifterna eftersom de ofta har egna transformatorer och annan sådan infrastruktur.

* Hellre det än karlmbs modell i alla fall.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.