P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mmmm, var det inte så att Sydkraft som ägde Barsebäck fick delägarskap i Ringhals som kompensation för att de blev tvungna att stänga barsebäck?
om så var fallet så gav ju staten bort andelar.. Vilket inte ska egentligen få förekomma... :thinking: bättre att barsebäck fick stänga och Sydkraft hade fått tagit den smällen, då hade det iallafall följt konsekvenserna av en marknad.

Maskintok skrev:
om så var fallet så gav ju staten bort andelar.. Vilket inte ska egentligen få förekomma... :thinking: bättre att barsebäck fick stänga och Sydkraft hade fått tagit den smällen, då hade det iallafall följt konsekvenserna av en marknad.
Hur fan kan du påstå att ett statligt beslut vars kostnader skulle bäras av en enskild aktör har något med en marknad att göra!?!

Ber på förhand om ursäkt om jag bara missade ironin.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur fan kan du påstå att ett statligt beslut vars kostnader skulle bäras av en enskild aktör har något med en marknad att göra!?!

Ber på förhand om ursäkt om jag bara missade ironin.
just:crysmile::crysmile:
Men jag fick dig att vakna till iallafall (y);):rofl::crysmile::crysmile:

• Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
Staten bytte väl en produktionsanläggning mot en annan, sydkrafts Barsebäck.
Och sen la man ner skiten, för att glädja miljöpartiet och Danskarna.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mmmm, var det inte så att Sydkraft som ägde Barsebäck fick delägarskap i Ringhals som kompensation för att de blev tvungna att stänga barsebäck?
nåt sånt ja

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Staten bytte väl en produktionsanläggning mot en annan, sydkrafts Barsebäck.
Och sen la man ner skiten, för att glädja miljöpartiet och Danskarna.
precis, men det var ju inte lika roligt som att få er att reagera som nyss på mitt inlägg.. ;)

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag blir nästan lika sorgsen av den här tråden som av energipolitiken i sig.

Så fort en (statligt inducerad) brist uppstår ropas det på mer regleringar, priskontroll, stängda gränser osv. Inte direkt lösningar som gjort någon glad förr.

Vi behöver en öppen marknad just för att dra fram skiten i ljuset och se vad den naiva politiken i länder som Sverige och Tyskland ställt till med. Förhoppningsvis kan vi i Sverige vara med och bidra till en långsiktigt hållbar europeisk elmarknad, men gör vi det inte kommer andra göra det. Fransk, polsk, baltisk och finsk kärnkraft kommer då bli basen i det nordeuropeiska elnätet. Och kanske tysk, när den merkelska eran ringts ut.

Det kommer absolut att kosta oss att bli fossiloberoende, men det är en global kamp. Att tro att vi då bäst stänger in oss för att vi för 50–60 år sen hade framsynta politiker som inte stoppade kärnkraftsutbyggnaden i landet förrän den var långt gången är naivt och kortsiktigt.
Bara berätta på ett ungefär hur många reaktorer Sverige ska bygga för att rädda världen.

• Haha
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kände mig tvungen att leta och googla lite.
https://news.cision.com/se/vattenfall/r/sammanslagningen-av-ringhals-och-barseback-klar,c26616
Det började med att Barsebäck och Ringhals slogs samman till samma bolag, Ringhals AB, och då vattenfall resp Sydkraft ägde anläggningarna innan så fick de olika delägarantal i det nya sammanslagna bolaget.
Efter detta har B1, B2, R1 och R2 stängts, men hela tiden inom samma bolag, där vattenfall är majoritetsägare.
Läs länken för mer info.

edit:
Läste nu lite mer noga, det verkar som att B1 redan hade stoppats innan sammanslagningen av bolagen gjordes. Men det spelar kanske ingen större roll för att förstå hur det gick till, på det stora hela.

Redigerat:
P
K karlmb skrev:
Bara berätta på ett ungefär hur många reaktorer Sverige ska bygga för att rädda världen.
För att rädda världen?
Minst 10.000.. För att förgöra världen krävs bara ett fåtal.. :crysmile:

Mikael_L
K karlmb skrev:
Då KK står för ca 4% av hela världens energiproduktion, så kan man utan att räkna inse att det skulle bli enormt många reaktorer.
Å andra sidan behövs det ca 500 vindkraftverk som det blåser på för att ge maximal effekt för varje reaktor så det är också lätt att räkna ut att det behövs gigantiskt mycket mer area av jorden yta för detta.
Det kommer i praktiken behövas ca 1500 vindsnurror för att ersätta en reaktor, då vindkraften i snitt ger ca 1/3 av max effekt över tid.
Och till detta måste det även anläggas mycket kraftiga elnät över hela jorden, för att transportera energi till områden där det inte för tillfället blåser så mycket.

Men ska dagens fossila energi ersättas med kärnkraft så behövs det ca 20 ggr så många reaktorer som vad som är i drift idag.
Och ska det ersättas med vind så blir det alltså ca 1500 ggr så många verk.

enligt wikipedia så har vi 442 reaktorer i drift i världen idag
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kärnkraftverk

Så det skulla alltså behöva byggas ca 8800 reaktorer i världen under de närmaste 10-15 åren för att klara av klimatomställningen, utan någon ökning av världens energianvändning.

Eller så kan vi bygga 13 miljoner vindkraftverk + transmissionsnät, för att ersätta all dagens fossila energi.

• Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då KK står för ca 4% av hela världens energiproduktion, så kan man utan att räkna inse att det skulle bli enormt många reaktorer.
Å andra sidan behövs det ca 500 vindkraftverk som det blåser på för att ge maximal effekt för varje reaktor så det är också lätt att räkna ut att det behövs gigantiskt mycket mer area av jorden yta för detta.
Det kommer i praktiken behövas ca 1500 vindsnurror för att ersätta en reaktor, då vindkraften i snitt ger ca 1/3 av max effekt över tid.
Och till detta måste det även anläggas mycket kraftiga elnät över hela jorden, för att transportera energi till områden där det inte för tillfället blåser så mycket.

Men ska dagens fossila energi ersättas med kärnkraft så behövs det ca 20 ggr så många reaktorer som vad som är i drift idag.
Och ska det ersättas med vind så blir det alltså ca 1500 ggr så många verk.

enligt wikipedia så har vi 442 reaktorer i drift i världen idag
[länk]

Så det skulla alltså behöva byggas ca 8800 reaktorer i världen under de närmaste 10-15 åren för att klara av klimatomställningen, utan någon ökning av världens energianvändning.

Eller så kan vi bygga 13 miljoner vindkraftverk + transmissionsnät, för att ersätta all dagens fossila energi.
räknade fort i huvudet.. Och var alltså ganska nära:cool:;)

Mikael_L
På den ena delen räknade du bra, men inte den andra. ;)

• Haha
1
  • Laddar…
tommib
K karlmb skrev:
Inte konstigare än att det finns krav på energiåtgång per m2 i byggnormerna.
Varför skulle en industri ha svårare att värma upp sina lokaler?
Brytpunkten kan lämpligen läggas så att den träder in när ett normalisolerat hus från 1970 eller så kräver en viss effekt vid 0 grader utomhus. Exakt vilken effekt går ju att beräkna rent statistiskt utifrån hur mkt effekt SVK tycker är lämpligt ur elområdets effektbalans för att undvika en viss mängd reservkapacitet/import.
Jag pratar inte om att industrin ska värma upp sina lokaler, jag pratar om att de använder el till annat. Ska industrin stå still när det råkar vara kallt och vindstilla? Hur mycket ersättning ska det betalas ut pga det?

Du verkar tro att det går att fastställa en effekt per hushåll. Det funkar inte. Ibland blåser det och då finns det gott om effekt. Ibland blåser det inte och då finns det ingen effekt (eller så importeras den). Gränserna kommer vara flytande hela tiden och det blir väldigt oklart var brytpunkten ska hamna.

Nästa fråga är vem som ska debitera. Ska det läggas som en statlig avgift på elen? Hur mycket ska elföretagen få debitera för elen då? Får de ersättning? Eller betalar de avgift för att de inte kan leverera?

Det här är bara lite ytligt vad som är problematiskt med ditt förslag och även om vi på något sätt skulle lyckas implementera det så är vi inte längre fram än vad vi är idag, dvs att elen kostar mer när det finns mindre av den.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
tommib
K karlmb skrev:
Klarar du att hålla 2 tankar i luften samtidigt?
Absolut. Du verkar dock ha fastnat vid en enda.

K karlmb skrev:
Gällande min egen uppvärmning så är jag fullt nöjd med vad det kostar i snitt sett till hur stort huset är.
Så bra då. Varför vill du ändra något i systemet?

K karlmb skrev:
Att du projicerar din egen egoism på mig talar ju sitt tydliga språk.
Vilken egoism? Jag tycker att elpriset ska vara samma för alla, inom ett givet elområde då. Det är redan förklarat i detalj varför elområdena ser ut som de gör.

K karlmb skrev:
Mitt förslag leder rätt och det är främst de som inte kan så mycket om teknik mm som skulle bli hjälpta. Jag kommer att kunna lösa pristopparna på något sätt om det blir långvarigt. Vilket jag inte kan tänka mig.
Jag håller inte med här.

K karlmb skrev:
Politiskt sett så kommer exporten att bromsas på något sätt det tror jag de flesta inser även om de käbblar emot det pliktskyldigast.
Intressant, du tror att vi kommer sluta exportera trots att vi har möjligheten. Varför skulle elproducenterna göra det när de får mer betalt? Ska vi tvinga dem? Helt bortsett då från allt detta med frihandel och EU-regler.

K karlmb skrev:
Bara pinsamt att se hur många rader ni orkar käbblar emot något som faktiskt, det har du tom erkänt, skulle förbättra de akuta effektbristerna och överföringsproblemen vi nu måste lösa.
Erkänt vad? Att ditt förslag skulle göra något bättre med avseende på effektbrist? Ja, det skulle det kanske, men jag kan inte se någon fördel alls mot nuvarande system. Att implementera ditt system innebär en väldigt stor kostnad. Att då inte få någon fördel alls mot nuvarande system är lika effektivt som att elda up pengarna.

K karlmb skrev:
Men sitt där och muttra om er jävla kärnkraft.
Vi kan ju se om 10 år vem som fick rätt.
Ni har (jag också) redan haft helt fel gällande vindkraft och hur mycket energi den kan ge.
Kanske är dags att tänka efter lite.
Absolut. Jag var av åsikten att Energiewende var idioti. Det beslutet är nu snart 10 år. Funkar det bra för Tyskland tycker du?

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Politiskt sett så kommer exporten att bromsas på något sätt det tror jag de flesta inser även om de käbblar emot det pliktskyldigast
Nej, inte, nope. Kommer exporten begränsas genom politik så kommer produktionen minska så det blir ännu sämre.
T.om politiker fattar detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.