723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
”Importera” från sitt eget land? Kanske vi i Skåne borde ta 900% mer för mjölet ni äter i era lussekatter till jul. Det vore ju rimligt eftersom man inte kan odla vete i Saltsjöbaden. Eller det ska bara gälla el? Helt absurt resonemang.tommib skrev:
inhemsk produktion ska inte kosta olika sett över var i landet... Det är utländska kunder som ska betala för vinsten... Inte inhemska kunder...JA”Snabbe” skrev:
Kan hålla med.H Harald Blåtumme skrev:
Men elen är precis lika gratis för alla industrier som för serverhallarna, det är liksom inte så att staten går in och subventionerar Facebooks elräkning.
Och fast elen är nästan gratis (dina ord) så blir det ändå inga (andra) industrisatsningar, det är kanske det problemet du ska fundera över.
Om du ändå kunde förstå marknaden.JA”Snabbe” skrev:
Du tycker alltså det är ”rimligt” att du tidvis betalar 900% mer än någon i norra Sverige? Är det DU personligen som stängt ner vår elproduktion? NEJ, alltså ska inte DU ta konsekvenserna för det heller, det är ett beslut taget av sveriges riksdag/regering som ju representerar HELA Sverige. Du har helt enkelt blivit indoktrinerad att tro att det är ”rimligt”. Har vi i södra Sverige 900% mer i lön än i Lappland? Om potatis hade kostat 900% mer i Gällivare än i Malmö tror jag inte dom hade sagt att det var ”rimligt”. ”Rimligt” hade det kanske varit om det handlade om 10 öre mer, inte 200!
Kanske får jag i slutändan en nota som är kanske 100 eller 150% dyrare än 01/02 utslaget på året. Får du 100% mer betalt för din tall om den finns nära ett sågverk i Småland än på Gotland, Japp. Kostar ölen i spanien en tredjedel av vad den kostar i Sverige, Japp. Har du 30-50% högre lön i Stockholm i vissa branscher än i Norrland, Japp.
Kostar en kåk i en storstad 500% mer än i Norrlands inland, Japp.
Fundera varför det fungerar likadant i alla marknadsekonomiska tillämpningar. Tillgång och efterfrågan.
Förstå sedan att det kommer förändras, får man så bra betalt som idag och det finns en sådan fin brist i 03/04, så finns det en bra marknad att investera i.
Tills det inträffar unnar jag alla mina vänner i Norrland att vrida upp termostaterna på max och skratta högljutt åt oss i söder några vintrar framöver.
Den är knappast gratis för dem. Vi har ett globalt storföretag på Gotland, Heidelberg cementa, i se3 alltså, de konsumerar ca 50% av hela den totala konsumtionen på ön. Så det köps, i svenska mått, dyr el av storföretagen i stora mängder också. Inte omöjligt att det nästan skulle märkas lite på se3 priserna om ugnarna stannade därH Harald Blåtumme skrev:
Redigerat:
Magnus E K skrev:
Hel rätt, min hjärna är överladdad, jag brukar alltid referera till 3/4 som det dyra och 1/2 som det billiga. Har redan slagit ihop demMagnus E K skrev:
Jaja, du tjatar om din marknad. När man införde huvudsäkringstariffer måste ditt hjärta ha spruckit, om du nu är såpass gammal. Konstigt nog tog man aldrig bort dem när elmarknaden omreglerades. Varför tror du?D Daniel 109 skrev:Jo, uppenbarligen har elen räckt till 100% av tiden hittills. Marknadsekonomin medför att det blir dyrt för dem som kräver mycket energi när det är hög belastning och liten tillgång. Samtidigt gynnar den de producenter som producerar mycket energi då. Det är precis den styrning man vill ha. Jag tror inte att du får till en bättre styrning med politiskt satta priser. Planekonomi har inte visat på särskilt bra resultat.
Som jag visade i mitt uträkningsinlägg, https://www.byggahus.se/forum/threa...igen-pa-kort-tid.431854/page-118#post-4470836 , så finns det fortfarande hundratusentals villaägare som inte begripit sig på dina marknadssignaler och som nu sänker vår elbalans med nästan 2 reaktorer såfort det slutar blåsa och samtidigt är under 0 grader.
Så din teori är ju helt kass. Och nu får vi alla betala priset för det genom något som byggdes på några månader, men som kommer att ta år att rätta till även om jag får min vilja igenom med det uppenbara konsumtionsskiftet som trots allt är det enda rationella, oavsett kablar mot kontinenten eller ej.
Redigerat:
Det är kostnaden för elnätet som är fullt rimligt att debitera delvis efter effektbehov. Det vi pratar om ny är elmarknaden.
Då får vi väl räkna in ditt hus i den halva som inte gör några åtgärder då.Det finns många fler hus med det gamla systemet med knäppande elpaneler, än såna som ditt med en FLVP som huvudsaklig uppvärmning.pacman42 skrev:
Det är dock väldigt optimistiskt. Huvuddelen av Sveriges hushåll finns i södra delen av landet och även om min bostadsort inte riktigt ligger på medel, så är det en relativt liten del av uppvärmningskostnaden i mitt hus (FLVP) som utgörs av eltillskott. Förra vintern hade vi fem dygn i Göteborgsområdet där temperaturen aldrig hamnade på plussidan och antalet dygn där vi aldrig nådde upp till +5 var nog inte mer än ett 20-tal. Eltillskottet är faktiskt relativt litet, men det är klart - alla behöver det samtidigt!
När jag räknar på mitt eget hus så är det svårt att nå den minskning som du använder dig av, jag skulle kunna nå runt hälften av det. Dvs jag kan minska med 1/3, istället för 2/3 som du räknar med. Och när jag säger att jag skulle kunna nå en minskning med 1/3 så är det ändå rätt optimistiskt då det i praktiken betyder att jag skall få bort nästan allt eltillskott. Det är nämligen inte riktigt så lätt som det låter då varmvatten (två tonåringar) troligen är en respektabel del av dessa kostnader på vintern (då kompressorn inte räcker till för att producera varmvatten på vintern). Det enda alternativet är i så fall att byta till bergvärme och det är ju inte kostnadsfritt precis. Pest eller kolera...
Elområdena är påhittade av SVK, begriper du det? Förut fanns det Sverige, nu finns det fyra områden varav två har i princip gratis el 90% av tiden. ”Marknaden”, som du kallar den, är SVK, och SVK är staten. Du accepterar att en påhittad ”marknad” diskriminerar dig pga var du bor. Grattis!G guggen skrev:Om du ändå kunde förstå marknaden.
Kanske får jag i slutändan en nota som är kanske 100 eller 150% dyrare än 01/02 utslaget på året. Får du 100% mer betalt för din tall om den finns nära ett sågverk i Småland än på Gotland, Japp. Kostar ölen i spanien en tredjedel av vad den kostar i Sverige, Japp. Har du 30-50% högre lön i Stockholm i vissa branscher än i Norrland, Japp.
Kostar en kåk i en storstad 500% mer än i Norrlands inland, Japp.
Fundera varför det fungerar likadant i alla marknadsekonomiska tillämpningar. Tillgång och efterfrågan.
Förstå sedan att det kommer förändras, får man så bra betalt som idag och det finns en sådan fin brist i 03/04, så finns det en bra marknad att investera i.
Tills det inträffar unnar jag alla mina vänner i Norrland att vrida upp termostaterna på max och skratta högljutt åt oss i söder några vintrar framöver.
Det finns ingen annan marknad där skillnaden i pris är så ofantlig som i denna, och jag påminner igen, det är staten som ligger bakom det hela, här är den stora skillnaden mot all annan ”marknad”.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Det jag hade i tankarna var mest de storskaliga elförbrukarna som etablerats i Norrland, E1. Det är även där, i närhet till landets vattenkraft osv, som storskaliga elförbrukare planeras för i relativ närtid eller redan är på plats.G guggen skrev:Den är knappast gratis för dem. Vi har ett globalt storföretag på Gotland, Heidelberg cementa, i se3 alltså, de konsumerar ca 50% av hela den totala konsumtionen på ön. Så det köps, i svenska mått, dyr el av storföretagen i stora mängder också. Inte omöjligt att det nästan skulle märkas lite på se3 priserna om ugnarna stannade där![]()
Detta vore inte problematiskt i sig själv men blir det i ljuset av nedläggningar av betydande baskraft söderut som många har noterat. Oklart om de marknadsmekanismer som skrivits en hel del om här i tråden kan balansera detta till förmån för landets medborgare och skattebetalare.
Du menar att det marknadsmässigt är märkligt att en vara är billigare där den produceras än om den måste transporteras långt långt bort?JA”Snabbe” skrev:
Elområdena är påhittade av SVK, begriper du det? Förut fanns det Sverige, nu finns det fyra områden varav två har i princip gratis el 90% av tiden. ”Marknaden”, som du kallar den, är SVK, och SVK är staten. Du accepterar att en påhittad ”marknad” diskriminerar dig pga var du bor. Grattis!
Det finns ingen annan marknad där skillnaden i pris är så ofantlig som i denna, och jag påminner igen, det är staten som ligger bakom det hela, här är den stora skillnaden mot all annan ”marknad”.
Tänk att det kan vara så.