723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Det som gjorde att inte danskarna fick importera från oss när vindkraften inte räckte till menar du? Det var ju det som var problemet nämligen, danskarna klagade och detta blev lösningen för att blidka EU.JA”Snabbe” skrev:
Det gamla systemet följde ju inte EU-rätten...
Det innebar inte att man behövde dela upp svenskar i önskade och oönskade, den saken kom dom på helt själv.pacman42 skrev:
Ja, strålningsfobikerna behöver verkligen kosta på sig lite självkritik.GK100 skrev:
Jomen det håller jag med om men det var inte det diskussionen handlade om.K karlmb skrev:Sorry om jag har förutfattade meningat om naturlagar. Om du menar något annat än verkningsgrad så skriv det, bara som ett förslag. Jag är inte ensam om att tycka att vattenburna system är överlägsna ur en massa synpunkter. Om det inte vore så så borde ju knappast folk lägga 50-100 papp på att konvertera till det när de kommer till ett hus med gamla sunkiga el-plåtisar.
Varför byggde de kablar till UK och Tyskland då?pacman42 skrev:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 832 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 832 inlägg
Tycker du inte att du tar i lite nu när du kallar en organisation för nazistisk bara för att elpriset inte faller dig i smaken?JA”Snabbe” skrev:
Jag tycker personligen att det har förklarats väldigt många gånger i tråden varför det ser ut som det gör och det har inget att göra med att någon är önskad eller oönskad.JA”Snabbe” skrev:
Den korta versionen är att om vi bara hade haft ett elområde så hade alla betalat samma som SE4 betalar nu och alla hade varit olyckliga.
För att, och jag vet inte vilken gång i ordningen jag säger detta nu, ett sammankopplat nät är ett sätt att parera intermittenta och otillförlitliga energikällor. Som vind. Är detta verkligen så svårt att förstå?K karlmb skrev:
Att priserna ekvilibrerar är en följdeffekt av att energin kan flöda fritt. En helt väntad sådan.
Redigerat:
Nej jag tycker inte att jag tar i, varför ska vi betala mer än nån annan? Varför är det inte synd om oss om nu alla andra stackare hade behövt betala lika mycket som vi? Hör du inte vad du själv säger?tommib skrev:
Tycker du inte att du tar i lite nu när du kallar en organisation för nazistisk bara för att elpriset inte faller dig i smaken?
Jag tycker personligen att det har förklarats väldigt många gånger i tråden varför det ser ut som det gör och det har inget att göra med att någon är önskad eller oönskad.
Den korta versionen är att om vi bara hade haft ett elområde så hade alla betalat samma som SE4 betalar nu och alla hade varit olyckliga.
För att, och jag vet inte vilken gång i ordningen jag säger detta nu, ett sammankopplat nät är ett sätt att parera intermittenta och otillförlitliga energikällor. Som vind. Är detta verkligen så svårt att förstå?
Att priserna ekvilibrerar är en följdeffekt av att energin kan flöda fritt. En helt väntad sådan.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 832 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 832 inlägg
För att ni i SE4 inte har någon elproduktion och måste "importera" el från andra delar av landet. Så fungerar det med alla begränsade resurser.
Att alla ska ha det lika dåligt för att skapa någon sorts rättvisa är sämsta sortens sossepolitik.
Att alla ska ha det lika dåligt för att skapa någon sorts rättvisa är sämsta sortens sossepolitik.
Jag bor i se4, sjukt vilka priser det är dessa dagar, men samtidigt såklart rimligt. Vi har för liten produktion i förhållande till folkmängd och för dålig överföring norrifrån, dvs marknadskrafter.
Man får olika betalt för virke också beroende på vart den finns tillgänglig. Tycker tom det är mer än rättvist på ett sätt, Norrland står för mkt av våran baskraft och har samtidigt större uppvärmningsbehov per capits än i söder, inte mer än rätt att de får njuta av lite värme i vinter.
Den dagen alla industrier flyttat norröver får de kanske sin brist också. Kanske får vi tummen ur arslet och bygger lite energiproduktion i södra sverige. Det är marknadsekonomi, finns det behov och man betalar för varan kommer det produceras. Vi har ruskigt mkt kust, yta och råvara, el från olika källor skulle kunna bli en riktigt stor exportvara för Sverige.
Man får olika betalt för virke också beroende på vart den finns tillgänglig. Tycker tom det är mer än rättvist på ett sätt, Norrland står för mkt av våran baskraft och har samtidigt större uppvärmningsbehov per capits än i söder, inte mer än rätt att de får njuta av lite värme i vinter.
Den dagen alla industrier flyttat norröver får de kanske sin brist också. Kanske får vi tummen ur arslet och bygger lite energiproduktion i södra sverige. Det är marknadsekonomi, finns det behov och man betalar för varan kommer det produceras. Vi har ruskigt mkt kust, yta och råvara, el från olika källor skulle kunna bli en riktigt stor exportvara för Sverige.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Ännu bättre än att exportera el - eller ge bort den nästan gratis för etablering av serverhallar från globala storföretag, bitcoin mining etc - vore att använda den själva till att förädla produkter som kan säljas till ett högre marknadsvärde.
Nu har väl diskussionen spårat lite men mig veterligen så har vi inte regionala skatterabatter utan vi har alla betalt för att det ska kunna produceras billig el, då tyceker jag inte det är helt sossigt att de som betalt, förmodligen det mesta också, ska kunna få något tillbaks.tommib skrev:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 832 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 832 inlägg
Jag har inte betalat ett skit för att det ska produceras billig el och det har sannolikt inte du heller. Vi båda köper el på marknadsmässiga villkor, det var hela poängen med avregleringen på 90-talet.
Principiellt håller jag med Harald Blåtumme om att det vore bättre att vi använde elen inrikes och förädlade saker här för att exportera det men nu har vi frihandel inom EU och det gäller också el. Fördelarna med det överväger historiskt och nu.
En konsekvens av skattestrukturen som vi har, med moms på energiskatt och moms på el, blir att det blir exponentiellt dyrare när spotpriset går upp. Regionala skatteskillnader har vi definitivt men inte just på el.
Principiellt håller jag med Harald Blåtumme om att det vore bättre att vi använde elen inrikes och förädlade saker här för att exportera det men nu har vi frihandel inom EU och det gäller också el. Fördelarna med det överväger historiskt och nu.
En konsekvens av skattestrukturen som vi har, med moms på energiskatt och moms på el, blir att det blir exponentiellt dyrare när spotpriset går upp. Regionala skatteskillnader har vi definitivt men inte just på el.
Byggveteran
· 2 747 inlägg
Men vattenburna system är ju bara bättre om det drivs av något annat än direktel.K karlmb skrev:Sorry om jag har förutfattade meningat om naturlagar. Om du menar något annat än verkningsgrad så skriv det, bara som ett förslag. Jag är inte ensam om att tycka att vattenburna system är överlägsna ur en massa synpunkter. Om det inte vore så så borde ju knappast folk lägga 50-100 papp på att konvertera till det när de kommer till ett hus med gamla sunkiga el-plåtisar.
Varför betala 50-100 000 kr för att sen driva det med samma el som du har i ett vanligt el element??
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Exponentiellt? Tvärtom blir det ju; överföringen och energiskatten är samma oberoende av spotpriset så om spotpriset dubblas blir det mindre än en fördubbling av priset per förbukad kWh. (Och momsen läggs ju på alltihop så den påverkar inte överhuvudtaget.)tommib skrev:
Du tycker alltså det är ”rimligt” att du tidvis betalar 900% mer än någon i norra Sverige? Är det DU personligen som stängt ner vår elproduktion? NEJ, alltså ska inte DU ta konsekvenserna för det heller, det är ett beslut taget av sveriges riksdag/regering som ju representerar HELA Sverige. Du har helt enkelt blivit indoktrinerad att tro att det är ”rimligt”. Har vi i södra Sverige 900% mer i lön än i Lappland? Om potatis hade kostat 900% mer i Gällivare än i Malmö tror jag inte dom hade sagt att det var ”rimligt”. ”Rimligt” hade det kanske varit om det handlade om 10 öre mer, inte 200!G guggen skrev:Jag bor i se4, sjukt vilka priser det är dessa dagar, men samtidigt såklart rimligt. Vi har för liten produktion i förhållande till folkmängd och för dålig överföring norrifrån, dvs marknadskrafter.