723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
https://www.booli.se/bostad/3619097JA”Snabbe” skrev:
Tallåsvägen 25 Vilhelmina
Villa 5 rum 595 000 kr
Boyta: 124 m²
Tomtstorlek: 1058 m²
https://www.booli.se/bostad/2200495https://www.booli.se/bostad/3619097
Spelmansbacken 3 Spånga
Villa 5 rum 5 495 000 kr
Boyta: 105 m²
Tomtstorlek: 942 m²
https://www.booli.se/bostad/3619097
Har du läst länkarna Magnus Ek postade i inlägg #1656?JA”Snabbe” skrev:
Elområdena är påhittade av SVK, begriper du det? Förut fanns det Sverige, nu finns det fyra områden varav två har i princip gratis el 90% av tiden. ”Marknaden”, som du kallar den, är SVK, och SVK är staten. Du accepterar att en påhittad ”marknad” diskriminerar dig pga var du bor. Grattis!
Det finns ingen annan marknad där skillnaden i pris är så ofantlig som i denna, och jag påminner igen, det är staten som ligger bakom det hela, här är den stora skillnaden mot all annan ”marknad”.
Förstod du vad som stod där?
Jag förutsätter att svaret på en av frågorna är nej.
Jag har letat men inte hittat någon statistik på hur många som bor i radhus av alla småhusboende.G OMathson skrev:Har du varit runt i Stockholms omnejd? Tror du det går att få in BV som täcker maxeffekten i radhusområden och liknande? Går ju knappt få in ett enda borrhål till där jag bor och där är villa tomterna rätt stora. Nä, LVP är det enda rimliga alternativt, samt snåla med vv, sänka temp, tofflor, ventilera smart, täta fönster osv. Vi måste ha baskraft! Energi till rimligt pris=välstånd. Annars blir de fattiga fattigare och eller fryser.
Vi kan gissa, men saken är ju den att även dessa kan ordna effektiva värmepumpslösningar.
Ofta är de redan ihopkopplade via fjärrvärme som man kan direkt koppla till en grupp berg eller jordvärmepumpar, och de som är värmda av direktel kan ju relativt enkelt kopplas ihop med ett vattenburet system och göra samma sak.
Gör man så är det lättare att hitta plats för borrhål, man kan tex använda parkeringsplatser och grönområden intill.
Det är ju en del av grejen med radhus att man har en samfällighet som kan göra denna typ av investeringar.
Jag tycker som sagt att staten mkt väl kan stötta detta genom bidrag eller förmånliga lån, precis som sker i andra civilicerade länder som inte hela tiden mumlar om marknaden utan ser att det finns en mening i att ta ut skatt (även om den är lägre än i våra trakter), för att faktiskt hjälpa medborgarna med saker som detta problem vi nu fått på halsen pga politiska beslut ihop med en tuff marknad.
Men också att denna typ av investeringar är såpass lätta att räkna hem att ingen egentligen borde tveka ändå.
Jo jag förstod det. Vi har ju haft mkt billig el under lång tid i landet, men framförallt god tillgång. Det har vi fortfarande. Så det är inte konstigt att Norden lockar till sig dessa aktörer, särskilt när man slipper en del av kostnader för kylningen.H Harald Blåtumme skrev:Det jag hade i tankarna var mest de storskaliga elförbrukarna som etablerats i Norrland, E1. Det är även där, i närhet till landets vattenkraft osv, som storskaliga elförbrukare planeras för i relativ närtid eller redan är på plats.
Detta vore inte problematiskt i sig själv men blir det i ljuset av nedläggningar av betydande baskraft söderut som många har noterat. Oklart om de marknadsmekanismer som skrivits en hel del om här i tråden kan balansera detta till förmån för landets medborgare och skattebetalare.
Det kommer fler även i söder. Microsoft azure har precis smygöppnat sitt första av två svenska datacenter under 2021.
Det första i Sandviken (central) och det andra skall öppna i Staffanstorp (South), så de är uppenbart beredda att betala för sig.
Det är ingen liten aktör.
Vi har och kommer få en oerhört bra marknad för elproduktion.
Det är knappast Gud själv. Inte heller regioner eller länder har hen instiftat vad jag vet.JA”Snabbe” skrev:
Men det är väl fullt rimligt, om produceras i en region och det är en kostnad att transportera denna så bör den ha ett högre pris i en annan region? Har.man dessutom större efterfrågan där så...
Jag tror dock det är bättre att du går o sätter på de där elraddarna nu och njuter lite, i se3 är elpriset hela 3.5 öre/kwh för tillfället, än att fundera på om det är staten eller gud som infört svk.