723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag vet anledningen, men jo SVK har satt priset på el genom indelningen i elområden. Detta kan du inte förneka. Det är på grund av indelningen som priset skiljer, alltså är det SVK som ligger bakom att vi imorgon betalar 193 öre i SE4 kl 1700, medan man i SE1 betalar 11 öre. I runda slängar sisådär 2000% mer. Detta tycker du är fullt rimligt antar jag.D Daniel 109 skrev:
Förstår du nu vad jag menar med att staten ligger bakom att vi får betala mer här? Det är inte på något sätt likt någon annan marknad eftersom staten inte har delat in Sverige i ”matområden”, ”husprisområden” osv osv. Är du med? Staten bär ansvaret för allt som har med skillnaden i elpris och diskrimineringen av delar av sitt folk.
vad dillar du om…G guggen skrev:Det är knappast Gud själv. Inte heller regioner eller länder har hen instiftat vad jag vet.
Men det är väl fullt rimligt, om produceras i en region och det är en kostnad att transportera denna så bör den ha ett högre pris i en annan region? Har.man dessutom större efterfrågan där så...
Jag tror dock det är bättre att du går o sätter på de där elraddarna nu och njuter lite, i se3 är elpriset hela 3.5 öre/kwh för tillfället, än att fundera på om det är staten eller gud som infört svk.
Norrlänningar, Svenskar och Östdanskar är väl definitionen?JA”Snabbe” skrev:
Ett par nya reaktorer både i SE03 och SE04 kan nog om inte sänka priset iaf dämpa topparna på elpriset om vi inte bygger mer transmissionskapacitet
Du har ju frågat i tråd efter tråd om vem som instiftat svk.JA”Snabbe” skrev:
Jag tänkte att man får tala med barn på barns vis.
Så klart är det en folkvald grupp människor som instiftat detta precis som det mesta andra, inkl reglering av den så kallade marknadsekonomin. Jag påpekade också anledningen eftersom du även efterfrågat denna.
Nu har vi rett ut det, sätt på de där raddarna nu och känn lugnet av låga spotpriser.
Kommer bli riktigt smärtsamt att vara villägare i framtiden. Högre driftkostnader, svårare väderförhållanden och extrema priser på virke etc. Antar dessutom att många ser villaboende som en ohållbar boendeform sett hur miljöperspektiv.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Sett ur ditt miljöperspektiv, skulle det vara ok att bo i en jordkula eller hur tänker du dig ett ”miljöriktigt” boende?A Aspartam skrev:
Skrev jag att ”jag” ansåg det? En enskild familj som tar upp 600 kvm yta och ska värma och fixa ett helt hus, det är kanske enligt många inte det miljöeffektivaste ur ett långsiktigt perspektiv.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Och staten ligger bakom SVK och staten består av dess medborgare och du är en medborgare... DVS du ligger bakom indelningen och indirekt dessa höga elpriser???JA”Snabbe” skrev:
Hursom så är ju frågan om områdesindelningen dock intressant. Finland har 1 och Norge har 5. I följande rapport så finns dock huvudanledningen beskriven;
http://files.faksnes.webnode.se/200004590-e2b9de4b1b/Ei_R2015_11.pdf
Det är så klart Danmarks fel!
Sacré Bleu!
https://svenska.yle.fi/a/7-10008647
https://svenska.yle.fi/a/7-10008647
Liberté, égalité, fraternité et nucléaireFrankrikes president Emmanuel Macron meddelade på tisdagen att landet tänker fortsätta bygga nya kärnkraftsanläggningar. Höstens höjda elpriser har fört upp kärnkraftsfrågan på agendan igen. Tanken är att man genom beslutet både lyckas säkra en oberoende energiproduktion och lyckas nå sina klimatmål, säger presidenten.
– För att säkra Frankrikes oberoende energiproduktion och för att uppnå våra mål, speciellt målet om att vara klimatneutrala 2050, så kommer Frankrike för första gången på decennier att bygga nya reaktorer, uppgav Emmanuel Macron på tisdagskvällen i ett tv-tal till nationen i samband med klimatmötet i Glasgow.
Macron gav inga detaljer om planerna men förväntningen är att regeringen under de kommande veckorna ska meddela om byggplaner för sex nya tryckvattenreaktorer.
Ländet väljer nu en helt annan väg än till exempel grannlandet Tyskland som kör ner sina kärnkraftverk.
Från mål om att minska till att öka
Frankrike är sedan tidigare det land som använder överlägset mest kärnkraft. 70 procent av all den el som används i landet produceras av landets 56 kärnkraftsreaktiorer. För tillfället byggs en tredjegenerationens EPR kärnkraftsreaktor i Flamanville i Normandie.
Frankrike hade tidigare planerat att minska användning av kärnkraft och målsättningen har varit att den skulle stå för 50 procent av energiproduktionen år 2035. Fransmännen har inte heller kopplat in några nya reaktorer till elnätet under tiotals år. De nuvarande enheterna började producera el på 80 och 90-talet, enligt organisationen World Nuclear Association.
I fransk media har ändå diskussioner om höjda energipriser florerat till följd av gaskrisen i Europa. Det kan fått regeringen i Frankrike att skynda på sitt beslutsfattande i frågan.