Köpte solceller 2020 i Juni, skrev elavtal med Arvika Energi o deras solbank.
Anläggningen kostade 130kkr för 11kW.
Fick precis första fakturan med uttag från solbanken 3 mil norr om stockholm.
Lägsta fakturan i Nov på 10 år med råge 950kr!!!
Eon kommer snart med sin för el överföringen, skall bli intressant, men från förra mån så gick kW priset från 2,20 till 1,54 om inte EON har gått i taket med överföringen denna mån.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tips åt alla, läs denna länk.
Det är ju detta som är problemet som det talats om flera ggr, att intermittenta billiga elslag konkurrerar ut planerbar kraft. Och det är ett verkligen problem som jag är ganska säker på att svk och/eller Nordpool försöker titta på, och att åtgärda genom en Anna modell för ersättningar. Frågan är om det kommer hända.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Mikael_L
Ju mer jag funderar på det så börjar jag tycka att en modell där man förbinder sig att aldrig mata in mindre än en viss procentuell andel av kraft till det gemensamma nätet borde vara ett krav för att ansluta sig till det nationella stamnätet och nordpools handelsplats.
Och hur vindkraftsproducenterna avser att lösa det blir deras egen huvudvärk, om de vill bygga en kärnreaktor eller ett gasturbinkraftverk eller fixa det på annat vis får de själva avgöra.
Det bör vara tillåtet att ansluta sig i valfritt samarbete med olika kraftproducenter.
Om ett antal vindkraftverk t.ex. vill, kan och lyckas få ett samarbete med OKG (Oskarshamn Kraft Group) för att tillsammans lösa sitt åtagande, så bör det vara OK.

• Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Det skulle minska prisvariationen. Men höja elpriset. Jag undrar om det verkligen skulle minska snittpriset. Och det är ju det som är av intresse.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
B
Det rimliga vore om svk fastställer hur många MW reglerbarkraft (ev. exkl. Utlandsledningar) som behöver finnas för att driva elnätet säkert.

Producenter från sedan påvisa sin reglerbara effekt, där många kraftslag kommer i närheten av sin installerade generatoreffekt, men där t.ex. vindkraft i vissa fall (beroende på vindläge med mera) kanske når upp till 10-20% av sin generatoreffekt. Vissa krav på tillgänglighet, uppstartstid med mera.

Svk upphandlar sedan X antal MW reglerbar kraft under y antal år. Kostnaden läggs antingen på stamnätsavgiften, eller liknande.

Svk kan lösa detta när politikerna vill. Men det kommer öka kostnaderna för kunderna, så de lär inte genomföra detta förrän det är uppenbart att marknaden inte löser detta utan ytterligare reglering.

Skulle gissa att det innebär att det i praktiken blir en del gasturbiner till för att väga upp vindkraften, och att kvarvarande kärnkraft och kraftvärmeverk får en lite sidointäkt.

Handlar tråden om hur Sverige skall ta hand om er el eller vad vi kan göra för att minska?
Jag har gått från 30kkW till 14kkW/år. Om vi alla kan dra ner på elen när den är som högst har vi mest kraft (högst spot pris). Med vår reserv kraft kan jag driva vårt hus 2 mån med tanken jag har på tomten.
Eller skall vi tänka att Sverige skall ta hand om vår el.

Nu blev det fel enhet va?

D Daniel 109 skrev:
Inlägg 1536 är iaf fullt läsbart även om enheten formellt ska skrivas på annat sätt, har du Daniel 109 inget vettigt att tillföra diskussionen i dag behöver du inte klanka ner på den som enstaka ggr råkar skriva fel.

• Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Handlar tråden om hur Sverige skall ta hand om er el eller vad vi kan göra för att minska?
Jag har gått från 30kkW till 14kkW/år. Om vi alla kan dra ner på elen när den är som högst har vi mest kraft (högst spot pris). Med vår reserv kraft kan jag driva vårt hus 2 mån med tanken jag har på tomten.
Eller skall vi tänka att Sverige skall ta hand om vår el.
kkW = Tusen kW
Ingen raket forskning om man inte har en lön under 1000kkr ;)
Blir lite onödiga nollor ;)

Mikael_L
Tja, du skriver fortfarande fel enhet, ska väl vara kWh (eller kkWh, vilket hellre skrivs MWh).

Dock förstår jag, och de flesta andra, vad som menas, möjligen inte Daniel ... men de flesta i alla fall, så jag skulle normalt inte bry mig om att hålla på och rätta ...
Så f'låt, ... lite ...

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, du skriver fortfarande fel enhet, ska väl vara kWh (eller kkWh, vilket hellre skrivs MWh).

Dock förstår jag, och de flesta andra, vad som menas, möjligen inte Daniel ... men de flesta i alla fall, så jag skulle normalt inte bry mig om att hålla på och rätta ...
Så f'låt, ... lite ...
Håller med o ingen raket forskning ;)
För Daniel som inte hänger med 30MW till14MW, men det är nog inte peka finger tråden till för ;)
Jag vill gärna göra hur ni gör för att dra ner elen istället!
Bara genom att dra ner varmvattenberedaren till 0 om det inte är sol så sparar vi runt 5-7000 (kkr)/år

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
peterbroberg peterbroberg skrev:
För Daniel som inte hänger med 30MW till14MW, men det är nog inte peka finger tråden till för ;)
Bara genom att dra ner varmvattenberedaren till 0 om det inte är sol så sparar vi runt 5-7000 (kkr)/år

Rubriken är väl 'Elprisrekordet slaget igen på kort tid" och det borde oxå vara ämnet för tråden även om den tenderar att spåra ur ibland.

Jag styr från el till ved då elpriset är högt, så väljer jag att inte driva upp elpriset genom att
köpa elenergi till uppvärmning då efterfrågan är hög.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
stänger av cirkpumpen.
släcker lampor i rum som ingen är i.
tänder ljus istället för lampor.
eldar för varmvatten och värme..

tvättar och diskar sent på kvällen.
använder dieseldrivet elverk till svets mm.
startar motorn istället för att använda motorvärmare..

• Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Oavsett vilket så fungerar det inte så på någon annan marknad. Där är det tillgång och efterfrågan som styr. Här är det tillgång o efterfrågan i en viss sekund och 1 timme därefter, vilket gör att bara stora spelare kan anpassa sin förbrukning resp produktion.
Men vi behöver inte gå in på denna diskussion här, finns gamla trådar om det.
Det är värre, priset sätts redan dagen innan. På något mystiskt sätt vet elobolagen redan hur mycket el vi kommer förbruka varje timme 24h innan. Du kan kolla kommande dags priser på https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.