723 783 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Så är det.K karlmb skrev:
Och jag blev häromåret rätt förvånad när jag upptäckte hur stor andel av energimixen som vindkraft står för, mycket mycket mer än jag någonsin kunnat tro för en massa år sedan.
Så jag tycker det åtminstone är bevisat att vindkraft kan vara en hygglig andel av varje lands energibehov.
Jag tror vi är åtminstone halvhyggligt överens om vindkraften, frågan är mer "hur stor andel kan den få utgöra, innan den skapar mer problem än den löser".
Och ett problem är att just det kraftslaget i Sverige idag skapar priser alltifrån negativa elpriser till de högsta priserna vi någonsin upplevt.
Och detta kommer inte bli bättre med ytterligare en vindsnurra.
Snälla nån! Visst kan någon bygga batteriparker för att stofiler ska kunna fortsätta leva som de alltid gjort. Men det blir ju vi alla som får betala, tänkte inte på de...tommib skrev:
Jag tror att skon helt enkelt klämmer på att de onda kverulanterna driver upp ditt pris när de glatt (nåja) betalar den ökade kostnaden för sina gamla elradiatorer. Du vill att det ska vara ett lågt pris för alla upp till en viss gräns och att de som är över gränsen ska få betala extra mycket, för att hindra dem att driva upp det du betalar.
Fastighetsägare kan absolut minimera sin förbrukning. Det är jätteenkelt att stänga av elen. Frågan är om det är en rimlig förväntan på fastighetsägarna när elsystemet i stort sett fungerat så att man får el (upp till huvudsäkringarnas storlek då, för privatkonsumenter) när som helst?
Varför skulle inte vindkraftsproducenterna kunna garantera en minimiproduktion? De får väl bygga batterier. Eller kolkraftverk. Nehej, kalkylen såg inte lika bra ut då? Trist.
Faktum är att ett sätt för vindkraftsproducenterna och vindkraftsförespråkarna att "garantera" en minimiproduktion är att bygga upp överföringskapacitet till andra områden. Jag vet inte vilken gång i ordningen det är jag säger detta nu. Att elpriserna går upp för oss är lika förvånande som att det är blött i havet.
Ett bättre sätt att är att de som är upphovet till problemen, och kan göra något åt det samtidigt som de sparar pengar på rätt kort sikt, får en morot.
Det behöver inte ske med tusenlappar över en natt, utan gradvis förstås. Jag kan tom tänka mig att använda SKV o Vattenfalls miljardinkomster till att de förmånliga lån för bergvärme installation för dessa stackare som tydligen annars skulle få gå från hus och hem.
Din arrogans avslöjar att du är tungt investrerad i antivind retorik och att du har svårt att smälta att någon hittat en lösning som raserar stora delar av den.
Det blir bättre med mer vindsnurror i södra Sverige.Mikael_L skrev:
Så är det.
Och jag blev häromåret rätt förvånad när jag upptäckte hur stor andel av energimixen som vindkraft står för, mycket mycket mer än jag någonsin kunnat tro för en massa år sedan.
Så jag tycker det åtminstone är bevisat att vindkraft kan vara en hygglig andel av varje lands energibehov.
Jag tror vi är åtminstone halvhyggligt överens om vindkraften, frågan är mer "hur stor andel kan den få utgöra, innan den skapar mer problem än den löser".
Och ett problem är att just det kraftslaget i Sverige idag skapar priser alltifrån negativa elpriser till de högsta priserna vi någonsin upplevt.
Och detta kommer inte bli bättre med ytterligare en vindsnurra.
Om det är nödvändigt och önskvärt är en annan fråga som inte har med detta att göra.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 832 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 832 inlägg
Tills du presenterar ett räkneexempel på hur mycket el som kan sparas och till vilken kostnad så väljer jag att tro att inte är så lätt som du får det att låta.K karlmb skrev:
Varför skulle Vattenfall göra det menar du? Oavsett om de är statliga eller inte så så är deras uppdrag b.la. att generera marknadsmässig avkastning.K karlmb skrev:
Låna ut "vinstpengar" till förmånlig låg ränta är väll rent affärsmässigt dumt?
på bekostnad av oss medborgare..TotalControl skrev:
Och skattebetalare...
Detta är inget annat än ren dårskap från ledande styre.. att tillåta statliga bolag håva in vinster till staten på bekostnad av oss... När det är kund som köper i utlandet som ska betala.. Inte den inhemska...
Därför att SVK och Vattenfall (och Staten direkt via extra moms) idag tjänar grova extrapengar på det höga elpriset sedan i somras. Pengar SVK iaf säger att de inte vill ha.TotalControl skrev:
Lite hyffs helt enkelt. Som sagt så planerar enbart Nederländerna att kompensera sina medborgare med ca 3.2 miljarder Eu pga höjda energipriser.
Måste alltid Sverige vara ett skitland?
Detta sätter också fingret på den bisarra handeln på Nordpool där alla måste betala samma som den som var mest desperat.Maskintok skrev:
Det är då på alla fungerande marknader, samma pris för alla.
Varför ska vi dela ut statens pengar? Ska vi ha den offentliga verksamhet vi har behöver vi inkomsten. Kommer den inte via Vattenfall måste den in via skatten.
Jag gissar att du är den typ av väljare som politikerna riktar sig till när de slänger ur dig populistiska idiotförslag.
Vi ska INTE dela ut statens pengar för att marknadspriset på el har gått upp.
Varför ska vi dela ut statens pengar? Ska vi ha den offentliga verksamhet vi har behöver vi inkomsten. Kommer den inte via Vattenfall måste den in via skatten.
Jag gissar att du är den typ av väljare som politikerna riktar sig till när de slänger ur dig populistiska idiotförslag.
Vi ska INTE dela ut statens pengar för att marknadspriset på el har gått upp.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg