P
Ulltand Ulltand skrev:
Lösning är enkel ut med fossilt bränsle och in med allt annat. Då går det givetvis inte att välja bort kärnkraft
Det är enkelt för alla som inte lider av strålningsfobi.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
P
tommib tommib skrev:
Tills du presenterar ett räkneexempel på hur mycket el som kan sparas och till vilken kostnad så väljer jag att tro att inte är så lätt som du får det att låta.
Dito.

Jag är dock helt emit karlmbs förslag av andra skäl. Ju mer statlig reglering vi får desto sämre blir det i många sammanhang.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eh, jo. Där utbuds- och efterfrågekurvorna möts hamnar priset. Så funkar marknader i all sin inperfektion.
Det är speciellt tydligt i marknader för handelsvaror som är utbytbara (commodities på engelska), som spannmål, metallråvaror och el.

Mikael_L
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det är värre, priset sätts redan dagen innan. På något mystiskt sätt vet elobolagen redan hur mycket el vi kommer förbruka varje timme 24h innan. Du kan kolla kommande dags priser på [länk]
Och jag är precis lika irriterad på ICA, de har på något mystiskt vis redan innan jag kommer in i butiken bestämt vad allt ska kosta... Men hur kan de veta hur efterfrågan är just idag.
Nä. tydlig marknadsmanipulation, jag borde få förhandla priset vid varje köptillfälle, allt annat är någon slags monopolfasoner !!! :mad:

• Haha
  • Älska
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Precis. Då kommer jag att göra också om de klarar att fixa timavtal för oss med vindandelar.
Men tänk ifall vi fick bort bara hälften av all direktverkande eluppbärming, Tommib?
Vi har säkert fått bort över 80%

Har du någon aning om hur det gick till?

S sandos skrev:
Det är ju detta som är problemet som det talats om flera ggr, att intermittenta billiga elslag konkurrerar ut planerbar kraft. Och det är ett verkligen problem som jag är ganska säker på att svk och/eller Nordpool försöker titta på, och att åtgärda genom en Anna modell för ersättningar. Frågan är om det kommer hända.
I rätt stor mån borde marknaden själv kunna lösa det här genom långa kontrakt. All el handlas förstås inte på spotmarknaden, utan såväl företag som privatpersoner binder sina elpriser.

Jag har ingen uppfattning om hur stor andel av produktionen som avsätts genom långa kontrakt, men det är något marknaden själv rimligen får reglera.

När storkonsumenter av el klagar över tillfälliga pristoppar har jag därför rätt lite sympati med dem. De kan inte både dra nytta av generellt låga spotpriser och slippa peakarna.

Men för en fördjupad förståelse i debatten vore det bra om vi kände till de långa priserna såväl som de korta, och även om hur lätt eller svårt det är att teckna den typen av avtal pga. osäkerheten i framtiden. Det senare kan ju exemplifieras med att man i höstas trodde att flera brittiska elhandlare skulle kursa då de sålt långa avtal långt under vad priset visade sig bli, så när de skulle köpa in till spotpris hade de inte råd. Hur det faktiskt blivit/blir med dessa konkurser har jag inte koll på.

I verklighetens Sverige skulle väl den typen av avtal helst skrivas med en faktisk stabil producent, inte med någon som säljer långt och köper kort.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Enligt mig är det tydligt att de styrmedel som finns på elmarknaden inte premierar lösningar som kan garantera el under dygnets alla timmar. På Nordpol så handlar allt om kWh, jag tycker man förlorar en dimension med den modellen.
Det håller jag med om, men det är ju inte baserat på modellen (auktionen) för hur elen säljs, utan det beror på att de som säljer inte tvingas leverera el alla dagar på året i relation till konsumtionen. Men det är ju svårt att fåtill det också när marknaderna är ihopkopplade.

Den marknadsekonomiska idén är ju å andra sidan inte fel, men när det inte finns enkla sätt att långtidslagra energi så fungerar den inte som den gör på andra marknader. Jämför än en gång med kalvköttet som jag refererade tilli ett annat inlägg. Det går att frysa in och därmed så får man en viss prispress över tid pga detta, hade vi kunnat spara vindkraften så hade vi fått samma effekt. Nu kan vi inte det, även om man kan hålla inne lite vatten så är det inte i relation till prisskillnaden på el när vinden blåser och när det inte blåser.

Mikael_L
För den som vill fördjupa sig lite i energianvändningen för uppvärmning, kan ju denna PDF vara kul att ögna lite i.
Tyvärr från 2016, så inte helt aktuell. Men vi kan nog gissa att trenderna med mindre olja, mindre direktverkande el och mer värmepumpar har fortsatt.
OBS, luft/luft-VP jämställs i denna PDF rätt ofta med direktverkande el i tabeller osv.
Men det finns minst ett avsnitt där man delar upp LLVP och direktverkande el från radiatorer, om man vill få en hint om andelen av resp.
https://www.energimyndigheten.se/globalassets/statistik/bostader/energistatistik-for-smahus-2016.pdf

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag är precis lika irriterad på ICA, de har på något mystiskt vis redan innan jag kommer in i butiken bestämt vad allt ska kosta... Men hur kan de veta hur efterfrågan är just idag.
Nä. tydlig marknadsmanipulation, jag borde få förhandla priset vid varje köptillfälle, allt annat är någon slags monopolfasoner !!! :mad:
Löjlig jämförelse eftersom priserna på Ica inte ändras varje timme.

D Daniel 109 skrev:
Det har funkat till 100% hittills i alla fall.
Jo tjena..

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har säkert fått bort över 80%

Har du någon aning om hur det gick till?
Om man räknar in ineffektiva värmepumpar som ger upp när vi kommer under +-0 så är det värre.
Men oavsett, de 20% som är kvar lär garanterat påverka topparna vi ser till 100%. Vad annars är det som ger dem?

D Daniel 109 skrev:
Utrycker jag mig extremt otydligt?
Du uttrycker dig klart och tydligt, du är mänsklig då du stavar fel ibland.

K karlmb skrev:
Om man räknar in ineffektiva värmepumpar som ger upp när vi kommer under +-0 så är det värre.
Men oavsett, de 20% som är kvar lär garanterat påverka topparna vi ser till 100%. Vad annars är det som ger dem?
De lär inte vara särskilt vanliga idag om det är L/L VP du funderar kring. Till och med vår äldsta LLVP från 2005 (IVT) levererar 2.3 kW värme vid -15 med en COP på 2.2... och vår moderna Daikin Caldo levererar ca dubbla effekten vid den temperaturen och 4 kW vid -25..

Mikael_L
K karlmb skrev:
Men vill du försöka ge ett svar på frågan jag ställde?

Om du har någon aning om hur det gick till att mängden direktverkande el har försvunnit så fantastiskt mycket?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vill du försöka ge ett svar på frågan jag ställde?

Om du har någon aning om hur det gick till att mängden direktverkande el har försvunnit så fantastiskt mycket?
Högt elpris. Spikarna är ju dock kvar eftersom folk bara räknar total elkostnad över året. Några dygn eller veckor tom där det i princip är COP=1 märks ju knappt då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.