723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Vad är skillnaden?D Daniel 109 skrev:Det var ju en annan sak. Bortsett från det här ”I fallet med kärnkraften så startar man inte ett verk efter sommaren förrän man tjänar pengar på det, särskilt i te om man heter Vattenfall och då tjänar mer på vattenkraftsoriduktionen”
Det skulle kunna klassas som marknadsmanipulation. Har du belägg för det?
Att man inte kör produktion som inte lönar sig är fullt naturligt. Men när du påstår att man håller nere produktion för att tjäna mer på annat håll är det en helt annan sak.
Varför skulle det vara marknadsmanipulation? Mitt företag får väl välja när och om det vill sälja el? Det är upp till bönderna att välja om de skall föda upp kalvarna och slakta dem då, eller om de skall slaktas direkt efter sommaren och ge sämre betalt (men kosta mindre också). Det är precis samma sak.D Daniel 109 skrev:Det var ju en annan sak. Bortsett från det här ”I fallet med kärnkraften så startar man inte ett verk efter sommaren förrän man tjänar pengar på det, särskilt i te om man heter Vattenfall och då tjänar mer på vattenkraftsoriduktionen”
Det skulle kunna klassas som marknadsmanipulation. Har du belägg för det?
Att man inte kör produktion som inte lönar sig är fullt naturligt. Men när du påstår att man håller nere produktion för att tjäna mer på annat håll är det en helt annan sak.
Om jag tjänar mer på att sälja vindkraft istället för vattenkraft så kan ju ingen kräva att jag säljer vattenkraft (förutom vattendomarna då). Det är ju elpriset som avgör vad jag vill sälja. Vill jag spara vatten till senare så får jag göra det.
Samma sak med kärnkraften, vill man hellre sälja vattenkraft och vindkraft så behöver man inte starta kärnkraften. Varför skulle man vara tvungen att göra det?
Eller så har vi exemplet med Karlshamns verket som kör då det tjänar pengar, eller när det kör för att det beordras att göra det som effektreserv (vilket de får betalt för att vara).
Så länge det inte är brist på el i Sverige så kan man inte beordra någon att sälja el...
Inte ger ditt svammel något heller.D Daniel 109 skrev:
Väderprognoserna löser detta med rätt stor noggrannhet faktiskt. Temperatur, vind, molnighet mm påverkar både produktion och förbrukning. Vi användare är rätt förutsägbara som grupp.JA”Snabbe” skrev:
Precis. Då kommer jag att göra också om de klarar att fixa timavtal för oss med vindandelar.F fribygg skrev:
Men tänk ifall vi fick bort bara hälften av all direktverkande eluppbärming, Tommib?
Utrycker jag mig extremt otydligt? Ni missförstår ju hela tiden.
Om men aktör med dominerande ställning på marknaden påverkar marknadspriset genom att köra en anläggning på ett ooptimalt sätt för att gynna andra produktionsanläggningar innom koncernen så är det marknadsmanipulation.
Bonden har inte den ställningen på marknaden, men det har Vattenfall och några till på elmarknaden. Det var väl en skandal om sådan manipulation i Kalifornien för ett tag sedan. Jah hoppas verkligen att det inte förekommer här. Men det är så pass lätt att se, så jag tror inte risken är betydande.
Förstår ni nu?
Jag tycker att det är rimligt att skilja på energi och effekt när man pratar om elmarknaden. (Annars också). Jag greppar inte riktigt om folk här försöker göra sig roliga eller om de har så dålig koll på vad de skriver.
Om men aktör med dominerande ställning på marknaden påverkar marknadspriset genom att köra en anläggning på ett ooptimalt sätt för att gynna andra produktionsanläggningar innom koncernen så är det marknadsmanipulation.
Bonden har inte den ställningen på marknaden, men det har Vattenfall och några till på elmarknaden. Det var väl en skandal om sådan manipulation i Kalifornien för ett tag sedan. Jah hoppas verkligen att det inte förekommer här. Men det är så pass lätt att se, så jag tror inte risken är betydande.
Förstår ni nu?
Jag tycker att det är rimligt att skilja på energi och effekt när man pratar om elmarknaden. (Annars också). Jag greppar inte riktigt om folk här försöker göra sig roliga eller om de har så dålig koll på vad de skriver.
Enligt mig är det tydligt att de styrmedel som finns på elmarknaden inte premierar lösningar som kan garantera el under dygnets alla timmar. På Nordpol så handlar allt om kWh, jag tycker man förlorar en dimension med den modellen.pacman42 skrev:
Om du syftar på kärnkraften så är detta en diskussion som förts i långa medier. Det är dyrare än vad man får betalt att köra kärnkraftverken på sommaren med de låga priser som gäller då. Detta gör att det är lönsamt att ställa den. Varför skulle inte det då göras?
Här finns exempel på just detta:
- [länk]
Det är samma sak som med att man startar Karlshamn när priset är tillräckligt högt, eller att man väljer att avveckla små reaktorer då de inte är lönsamma längre.
Det har funkat till 100% hittills i alla fall.
Elmarknaden är allt annat än perfekt, så det kanske behövs lite reformer.D djac skrev:Det är väl här jag är mer än tveksam, om jag som både skattebetalare och elkonsument verkligen har gjort det, jag tycker det verkar som att det tippat över åt att vi förlorat på det och att detta inte kommer kunna tas igen, vändas till vinst. Svår kalkyl som väl ingen vill göra, eftersom alla har som kunde gjort det, på ett eller annat sätt bara kan förlora på en sådan.
Hur ser kalkylen ut?K karlmb skrev:
Utan extra kostnad? Ett sånt elavtal vill jag ha! Vem erbjuder det?
Jag har bara hört termen marknadsmanipulation i samband med handel med värdepapper. Finns samma sorts regler mot marknadsmanipulation för elhandel? Är marknadsmanipulation ett väletablerat begrepp i det sammanhanget?D Daniel 109 skrev:
Att köra en elproduktionsanläggning på sparlåga kan knappast ge vilseledande signaler till marknaden, såvida inte producenten hävdar att åtgärden beror på att anläggningen är trasig eller något liknande.
Ja, det är ju precis så karlmb har argumenterat.tommib skrev:
Jag tror att skon helt enkelt klämmer på att de onda kverulanterna driver upp ditt pris när de glatt (nåja) betalar den ökade kostnaden för sina gamla elradiatorer. Du vill att det ska vara ett lågt pris för alla upp till en viss gräns och att de som är över gränsen ska få betala extra mycket, för att hindra dem att driva upp det du betalar.