P
K karlmb skrev:
Jag uppfattar det så. Den hade nog aldrig byggts om inte SVK hade gett sitt godkännande eftersom Norge ingår i handelsområdet för Nordpool.
Vad tror du? Att de bara vaknade upp i juli och fick höra om Norges lilla projekt?
Hur var svenska bolag och myndigheter inblandade? Enbart statliga intressen skrev du i #1458.

P pmd skrev:
Hur var svenska bolag och myndigheter inblandade? Enbart statliga intressen skrev du i #1458.
Det skulle inte vara möjligt att koppla in Nordpool området via nya förbindelser utan medgivande från de statliga stamnätsägarna.
Dessutom är det ju redan klarlagt att Statnet har varit med och finansierat.

P pmd skrev:
"Våra" gamla elelement är knappast orsaken till att elpriset stack upp i augusti/september.

I oktober sjönk f.ö priset ganska mycket och låg på ungefär samma nivå som förra året. Här är det pris jag har betalat för el de senaste åren.
[länk]
Det har jag aldrig påstått. Men det skulle hjälpa upp situationen framförallt i Sverige och Norge .

P pmd skrev:
Medlemmarna i Nordpool vill knappast ha ditt system. Det förlorar de på.
Tja, men hur är det med oss kunder?

P
K karlmb skrev:
Det skulle inte vara möjligt att koppla in Nordpool området via nya förbindelser utan medgivande från de statliga stamnätsägarna.
Dessutom är det ju redan klarlagt att Statnet har varit med och finansierat.
Svensk inblandning efterfrågas. Hade Sverige ens kunnat stå utanför?
Statnett är norskt.

Redigerat:
P
K karlmb skrev:
Det har jag aldrig påstått.
Vad menade du då med inlägg #1470?
Men det skulle hjälpa upp situationen framförallt i Sverige och Norge .
Skulle en byte av elelement i Sverige till värmepumpar sänka efterfrågan på el i Europa söder om Sverige?

DIrektverkande el kommer förmodligen sakta att bytas ut mot värmepumpar vad det lider. Det kommer marknaden att se till.

P
K karlmb skrev:
Tja, men hur är det med oss kunder?
Vi vinner i längden på marknadsekonomi.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Vi vinner i längden på marknadsekonomi.
Det är väl här jag är mer än tveksam, om jag som både skattebetalare och elkonsument verkligen har gjort det, jag tycker det verkar som att det tippat över åt att vi förlorat på det och att detta inte kommer kunna tas igen, vändas till vinst. Svår kalkyl som väl ingen vill göra, eftersom alla har som kunde gjort det, på ett eller annat sätt bara kan förlora på en sådan.

P pmd skrev:
Svensk inblandning efterfrågas. Hade Sverige ens kunnat stå utanför?
Statnett är norskt.
Har du missat att Sverige och Norge båda ingår i Nordpoolområdet?

P pmd skrev:
Vad menade du då med inlägg #1470?

Skulle en byte av elelement i Sverige till värmepumpar sänka efterfrågan på el i Europa söder om Sverige?

DIrektverkande el kommer förmodligen sakta att bytas ut mot värmepumpar vad det lider. Det kommer marknaden att se till.
Nu går ju inte all el vi producerar i norden ner till kontinenten (än), och det är fortfarande en klen förbindelse mellan norr och söder, så visst skulle peakarna kunna sänkas rejält utan att vi behövde införa roterande nedstängningar som annars har setts som sista utvägen.
Utbyte mot värmepumpar är inget som någon borde skjuta upp ett enda år ens. Men vi vet att många inte ser vitsen eftersom det går så bra att tanka av några extra kW när det blir kallt, utan extra kostnad.
Man kommer långt med 16A huvudsäkringar.

Jag tillhör en bortglömd grupp som bor i hyresrätt men kallhyra och direktverkande el i stan. :)

Hur som helst så lyckades vi binda priset nu på 67 öre. Rätt Ok tror jag

• Gilla
djac
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tillhör en bortglömd grupp som bor i hyresrätt men kallhyra och direktverkande el i stan. :)

Hur som helst så lyckades vi binda priset nu på 67 öre. Rätt Ok tror jag
Skönt med okej pris. Men måste vara riktigt trist att ha direktel och inte kunna göra något åt det. Finns väl inget som motiverar ägaren till att uppgradera uppvärmningssystemet heller i ett sånt läge?

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Ett sätt att kompensera alla som får 5 ggr högre elräkning vore ju att dela ut alla miljarder Svenska o Norska staten.
Ja det vore kanske en bättre idé, än att subventionera elpriset i sig.
Genom att behålla det höga elpriset så:
dels tjänar Sverige pengar på exporten
dels så subventionerar vi inte då inte Tyskland och Danmark med billig el, utan vill de få ner elpriset får de helt enkelt ordna fram mer egen produktion.

Men lösningen kommer då bli mer kolkraft (som vi vet dödar oerhörda mängder människor, förutom att även paja alla klimatambitioner.)
Men även mer vindkraft.
En sak till det kommer leda till är ännu sämre lönsamhet för vindkraft men även fortsatta problem med stora svängningar i elpris samt instabilitet i själva elsystemen.

Mikael_L
K karlmb skrev:
Jag vill att de som är upphovet till mkt av problemen, ska få betala för det,
Du tänker att vindkraftsproducenterna ska på något sätt ska betala.
En god tanke, dock kanske inte plättlätt att utforma.
Det enklaste är väl att kräva en viss minimiproduktion som aldrig får underskridas. Hur de löser det får bli deras egen huvudvärk.

K karlmb skrev:
Nu går ju inte all el vi producerar i norden ner till kontinenten (än), och det är fortfarande en klen förbindelse mellan norr och söder, så visst skulle peakarna kunna sänkas rejält utan att vi behövde införa roterande nedstängningar som annars har setts som sista utvägen.
Utbyte mot värmepumpar är inget som någon borde skjuta upp ett enda år ens. Men vi vet att många inte ser vitsen eftersom det går så bra att tanka av några extra kW när det blir kallt, utan extra kostnad.
Man kommer långt med 16A huvudsäkringar.
Nu är du så där obegriplig igen. Antingen är priset i topparna tillräckligt avskräckande, eller så är det inte det. Och i det tidigare fallet slår det ju precis mot de som måste värma sitt hus med stora mängder el.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.