F fiskbuggaren skrev:
Nu är du så där obegriplig igen. Antingen är priset i topparna tillräckligt avskräckande, eller så är det inte det. Och i det tidigare fallet slår det ju precis mot de som måste värma sitt hus med stora mängder el.
Priset i topparna idag är inte tillräckligt avskräckande misstänker jag. Dessutom kan de ju pågå i flera dagar med nuvarande avtappning mot kontinenten.
De toppar jag talar om är de som uppkommer så snart det blir kallt och husets uppvärmning plötsligt kräver 2-3 ggr mer än det hade gjort med ett modernt system med tex en bergvärmepump.
Om dessa toppar börjar svida så skulle snart även de mest förhärdade kverulanterna göra nödvändiga investeringar så vi slipper bygga ut reservkraft och elnät för detta.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Du tänker att vindkraftsproducenterna ska på något sätt ska betala.
En god tanke, dock kanske inte plättlätt att utforma.
Det enklaste är väl att kräva en viss minimiproduktion som aldrig får underskridas. Hur de löser det får bli deras egen huvudvärk.
Fast nu vet vi ju att de inte har några möjligheter att garantera en minimiproduktion.
Fastighetsägare har däremot alltid möjlighet att minimera sin förbrukningen, och dessutom samtidigt spara pengar.
Du ser inte skillnaden i realism?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det vore kanske en bättre idé, än att subventionera elpriset i sig.
Genom att behålla det höga elpriset så:
dels tjänar Sverige pengar på exporten
dels så subventionerar vi inte då inte Tyskland och Danmark med billig el, utan vill de få ner elpriset får de helt enkelt ordna fram mer egen produktion.

Men lösningen kommer då bli mer kolkraft (som vi vet dödar oerhörda mängder människor, förutom att även paja alla klimatambitioner.)
Men även mer vindkraft.
En sak till det kommer leda till är ännu sämre lönsamhet för vindkraft men även fortsatta problem med stora svängningar i elpris samt instabilitet i själva elsystemen.
Vill du fortsätta vara hela Europas elproducent?
Ska inte ens Tyskland lösa sina egna problem?

Mikael_L
K karlmb skrev:
Det var väl det jag skrev. Läs en gång till, långsammare.

Borde inte det rätta vara att inte göra någonting alls egentligen? Vi har ju all el vi behöver. Det är länder med underskott som ska investera i mer produktion. Och dom höga elpriserna borde motivera dom till det. Det kommer gynna alla i längden då.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Fast nu vet vi ju att de inte har några möjligheter att garantera en minimiproduktion.
Fastighetsägare har däremot alltid möjlighet att minimera sin förbrukningen, och dessutom samtidigt spara pengar.
Du har rätt.
Det finns ingen realism i vindkraft. Den borde nog avvecklas snabbt nu.

Det är lika lite realism i att avveckla vintern som årstid.

Mikael_L
G GVR4 skrev:
Borde inte det rätta vara att inte göra någonting alls egentligen? Vi har ju all el vi behöver. Det är länder med underskott som ska investera i mer produktion. Och dom höga elpriserna borde motivera dom till det. Det kommer gynna alla i längden då.
Det kommer ju även karlmb fram till i något inlägg här och var. Men sen skriver han något annat i nästa inlägg.
Ja förvirrat är bara förnamnet ...

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var väl det jag skrev. Läs en gång till, långsammare.
Du skrev en del till.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har rätt.
Det finns ingen realism i vindkraft. Den borde nog avvecklas snabbt nu.

Det är lika lite realism i att avveckla vintern som årstid.
Det finns nackdelar med vindkraft, detta är en av dem. Det betyder inte att det inte går att använda vindkraft.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Jo, så var det ju nästan innan Statkraft lade sig i
Då fick tyskarna o britterna klara sig nästan själva. Med de nya kablarna så minskar ju deras incitament till att ställa om snabbt.
Precis som fastighetsägare med direktverkande el saknar incitatament att minska sin effekt just kalla dagar. I bästa fall ser man till totalförbrukningen över året och tycker att en LL-vp räcker fint eftersom det ju är så få dagar det blir riktigt kallt. När många tänker så blir det stora spikar i systemet.

Det är ju ofta extra dyrt kalla dagar. Så visst finns det incitament. Fördelen med marknadsekonomi är att det tydligt framgår vilka åtgärder som är lönsamma. Oavsett var i systemet de behövs.

• Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
tommib
K karlmb skrev:
Priset i topparna idag är inte tillräckligt avskräckande misstänker jag. Dessutom kan de ju pågå i flera dagar med nuvarande avtappning mot kontinenten.
De toppar jag talar om är de som uppkommer så snart det blir kallt och husets uppvärmning plötsligt kräver 2-3 ggr mer än det hade gjort med ett modernt system med tex en bergvärmepump.
Om dessa toppar börjar svida så skulle snart även de mest förhärdade kverulanterna göra nödvändiga investeringar så vi slipper bygga ut reservkraft och elnät för detta.
Jag tror att skon helt enkelt klämmer på att de onda kverulanterna driver upp ditt pris när de glatt (nåja) betalar den ökade kostnaden för sina gamla elradiatorer. Du vill att det ska vara ett lågt pris för alla upp till en viss gräns och att de som är över gränsen ska få betala extra mycket, för att hindra dem att driva upp det du betalar.

K karlmb skrev:
Fastighetsägare kan absolut minimera sin förbrukning. Det är jätteenkelt att stänga av elen. Frågan är om det är en rimlig förväntan på fastighetsägarna när elsystemet i stort sett fungerat så att man får el (upp till huvudsäkringarnas storlek då, för privatkonsumenter) när som helst?

Varför skulle inte vindkraftsproducenterna kunna garantera en minimiproduktion? De får väl bygga batterier. Eller kolkraftverk. Nehej, kalkylen såg inte lika bra ut då? Trist.

Faktum är att ett sätt för vindkraftsproducenterna och vindkraftsförespråkarna att "garantera" en minimiproduktion är att bygga upp överföringskapacitet till andra områden. Jag vet inte vilken gång i ordningen det är jag säger detta nu. Att elpriserna går upp för oss är lika förvånande som att det är blött i havet.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Priset i topparna idag är inte tillräckligt avskräckande misstänker jag..
Vi behöver el för att fungerande samhälle. Priset skall inte vara avskräckande.

Vi kan inte lösa klimatkrisen genom skenande priser på energi och besparingar. Den kan bara lösas genom att producera ren energi i tillräcklig mängd

Lösning är enkel ut med fossilt bränsle och in med allt annat. Då går det givetvis inte att välja bort kärnkraft

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
hsd
D Daniel 109 skrev:
Det är ju ofta extra dyrt kalla dagar. Så visst finns det incitament. Fördelen med marknadsekonomi är att det tydligt framgår vilka åtgärder som är lönsamma. Oavsett var i systemet de behövs.
Som att elda med ved när kylan tar sitt grepp om elräkningen

• Gilla
GVR4
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Du skrev en del till.
Ja, jag skrev att Tyskland kommer lösa det med mer kolkraft (men allra troligast mer vindkraft också).

K karlmb skrev:
Men hela mitt inlägg gällde du att "då får Danmark och Tyskland incitament att lösa sin egen kraftförsörjning".
Och då tyckte jag att du kom med en konstig replik här. :thinking:

Du ska kanske läsa allt ännu en gång, tips ...

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.