723 761 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Byggnovis
· Göteborg
· 229 inlägg
Tyvärr är du lite ute och cyklar.N Nalleman64 skrev:Det som påverkar oss är brist på överföringskapacitet från norra delarna av landet till de södra. Har inte ett dugg att göra med om Tyskland har brist eller inte.
Det hade varit mycket smartare att fortsätta köra 100 % fossilfri kärnkraft i de södra delarna av landet än att bränna 140 000 liter fossil olja i TIMMEN.
Det du beskriver är en kall vinterdag och Sverige importerar lite till se4, då betalar vi i se4 det dyra import priset.
Men det du ser idag är att vi säljer el dyrt söder ut och då får delvis se3 och se4 framförallt betala samma pris som det som exporteras för det är marknadspriset i elområdet.
Hade vi haft perfekta nät så skulle hela Sverige betala dyrt.
Skall du ha billigt pris i Sverige men sälja dyrt utomlands hur skulle detta se ut, vem är den lycklige som får bra betalt men de andra 95% som bara får en spottstyver får de säljer till en svensk ?
Det du vill ha är ett statligt monopol
Jag anser att vi (staten) genom vårat bolag Vattenfall ska trygga försörjningen av el i Sverige, de befintliga kraftverken har en beräknad teknisk livslängd och behöver självklart underhållas och ersättas i god tid innan de tjänat ut. Ny investeringar i baskraft bör ske så snart som möjligt då befolkningen och därmed energiförbrukningen ökar. Som läget med energi produktionen ser ut i våra grannländer och England bör vi oxå ta tillfället i akt och bygga nya kraftverk här i Sverige för export av ren fosilfri kraft. Vi kan både tjäna pengar på export och se till att det eldas mindre kol, olja och gas för elproduktion i Europa.M M.sandström skrev:
Byggnovis
· Göteborg
· 229 inlägg
Du vill alltså att staten subventionerar kärnkraft?F fribygg skrev:Jag anser att vi (staten) genom vårat bolag Vattenfall ska trygga försörjningen av el i Sverige, de befintliga kraftverken har en beräknad teknisk livslängd och behöver självklart underhållas och ersättas i god tid innan de tjänat ut. Ny investeringar i baskraft bör ske så snart som möjligt då befolkningen och därmed energiförbrukningen ökar. Som läget med energi produktionen ser ut i våra grannländer och England bör vi oxå ta tillfället i akt och bygga nya kraftverk här i Sverige för export av ren fosilfri kraft. Vi kan både tjäna pengar på export och se till att det eldas mindre kol, olja och gas för elproduktion i Europa.
Det är snårig lagstiftning om man inte subventionerar alla energi källor.
Som exempel England har satt ett garanterat minsta pris per kwh för aktörerna som bygger hinkey.
Utan detta hade det bygget aldrig blivit av.
Undrar om alla andra aktörer på el marknaden i England då kan kräva samma garanterade minsta pris med konkurrenlagstiftningarna som finns?
Vad staten än gör kommer konkurrenterna på marknaden undersöka alla möjliga lagliga vägar som finns ..
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Aha så överföringskapaciteten från norr till söder är alltså inget problem. Tack då vet jag!A Alexn72 skrev:Tyvärr har du fel här. Om Tyskland har brist och område 4 säljer till Tyskland max vad den överföringen klarar så uppstår en brist I område4. Stängs överföringen till Tyskland så klarar område 1, 2,3 att tillgodose område 4 med ström.
Sen håller jag med om att det är ännu bättre att förstärka upp så alla får ta del av strömmen men om Sverige inte klarar av att tillgodose Tysklands behov så kommer hela Sveriges elpriser att matchas med Tyskland...
Onödigt med fler inlägg från min sida när expertisen uttalat sig.
Ha en fortsatt trevlig dag och diskussion!
Nybyggd vindkraft garanteras ett ännu högre pris där. Så kärnkraften sticker inte ut.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Har bara en sak att säga till dig: Vad jag vill ha och inte vill ha har DU inte en aning om.M M.sandström skrev:Tyvärr är du lite ute och cyklar.
Det du beskriver är en kall vinterdag och Sverige importerar lite till se4, då betalar vi i se4 det dyra import priset.
Men det du ser idag är att vi säljer el dyrt söder ut och då får delvis se3 och se4 framförallt betala samma pris som det som exporteras för det är marknadspriset i elområdet.
Hade vi haft perfekta nät så skulle hela Sverige betala dyrt.
Skall du ha billigt pris i Sverige men sälja dyrt utomlands hur skulle detta se ut, vem är den lycklige som får bra betalt men de andra 95% som bara får en spottstyver får de säljer till en svensk ?
Det du vill ha är ett statligt monopol
Blir så jäkla trött på folk som försöker tala om för mig vad jag tycker/anser/vill ha.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Helt enig!Ulltand skrev:
Samtidigt körs kärnkraftverk med en säkerhetsnivå man inte ens vill tänka på i Ryssland. Som vanligt skall Sverige vara Bror Duktig och svenska konsumenter står med Svarte Petter.
Byggnovis
· Göteborg
· 229 inlägg
Kärnkraft är subventionerat i alla länder då den inte går att försäkra fullt ut.Ulltand skrev:
Och lönsamhet på nya byggen beror ju på kommande elpris så det är svårt att sia om men ingen tror väll att den blir billigare.
Se postning om Hinkey i England
Det gäller väldigt mycket verksamhet.
Det är du som skriver om subventioner, inte jag.M M.sandström skrev:Du vill alltså att staten subventionerar kärnkraft?
Det är snårig lagstiftning om man inte subventionerar alla energi källor.
Som exempel England har satt ett garanterat minsta pris per kwh för aktörerna som bygger hinkey.
Utan detta hade det bygget aldrig blivit av.
Undrar om alla andra aktörer på el marknaden i England då kan kräva samma garanterade minsta pris med konkurrenlagstiftningarna som finns?
Vad staten än gör kommer konkurrenterna på marknaden undersöka alla möjliga lagliga vägar som finns ..
Jag anser att vi ska ha tillräcklig elproduktion dygnet runt hela året även i framtiden, eftersom vi har ett bolag för ändamålet så är det lämpligt att vi snarast ger det i uppdrag att bygga ny baskraft. Eftersom vi är hopkopplade med grannländernas elnät och bör vi producera tillräckligt mycket så vi kan exportera det som marknaden i de länderna vill köpa.
Såvitt jag vet är det den dyraste kWh som levereras till elnätet som sätter priset så det är marknaden som kommer att styra om man vill ha stabil, trygg och säker elförsörjning från Sverige eller tex gasleveranser från Ryssland med där till hörande ledningar, leveransbegränsningar och prishöjningar.
Byggnovis
· Göteborg
· 229 inlägg
Så följer man Englands exempel och garanterar ett minsta elpris på all el så skall du se att det kommer byggas hur mycket som hälst av alla el källor. Men sedan går staten bankrutt om befolkningen inte betalar notan.
Nej det kan aldrig bli billigare om vi har en marknad där vi säljer till den som betalar bäst.M M.sandström skrev:
Så borde inte Sveriges energiförsörjning vara uppbyggt imo. Det finns ett nationellt intresse av stabilitet avseende både leveranskapacitet och pris.