8 457 läst ·
265 svar
8k läst
265 svar
Elpriset stiger kraftigt - ny varning till villaägare
Det är dock oerhört lite slump, det är rätt kända funktioner, det antyder ju att solcellerna plötsligt skulle trycka på när man ligger och sover, om det vore slump så är det ju inte orimligt.Mikael_L skrev:
Själv har jag förlikat mig med att kalla vind och sol för "slumpkraft", för att någon slags enkel benämning för dessa två kraftslag är bra att vi har.
Och även om det även finns ett visst mått av slump över när kärnkraft levererar så är det förstås i en helt annan nivå när det gäller slumpkraft.
Men mer nedvärderande än så behöver inte det kraftslaget som faktiskt levererar mer än var tredje kWh inte stå ut med.
Utan denna mycket stora kraftkälla så skulle Sveriges elförsörjning vara lika dålig som den var 2009.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 111 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 111 inlägg
Hej FairlaneFairlane skrev:
Det är självklart INTE löjligt;
Att här på forumet undvika att skriva sådant, som kan avslöja eller försvåra arbetet för försvaret.
Det är en självklarhet att vi alla som skriver här, undviker att avslöja eller försvåra arbetet för försvaret.
Hej DilatoD Dilato skrev:
Vattendomarna finns för att reglera utnyttjandet av det vatten som strömmar genom landskapet
Det som bygger elgenerering genom vattenkraftstationer vill naturligtvis bygga så att de kan utnyttja vattnet på bästa sätt för sin verksamhet.
Genom vattendomar så försöker man att minska den negativa påverkan på fiskbeståndet, erosion, utseendet i naturen etc.
De som har såna roller att de kanske vet mer än ryssen, skriver inte här i denna frågan, det är rätt enkelt.M Martin Lundmark skrev:
Allt jag vet i denna frågan vet ryssen bättre, de har jobbat grundligt, metodiskt och länge, kanske vet jag någon detalj i någon fråga, har jobbat hos en av leverantörerna, men det har jag ingen önskan om att dra in här.M Martin Lundmark skrev:
Hej djacD djac skrev:
När fienden lägger pussel så kan varje ledtråd vara viktig, även en upprepning av vad någon annan sagt kan bli en pusselbit.
Var inte naiv nu och utan undvik i möjligaste mån att ge ditt bidrag till att inte fienden kan lägga pussel av det som finns i informationsflödet.
Mitt bidrag till detta är att jag tror att försvaret vet bäst, baserat på att de ser helheten, Saab ser en funktion.M Martin Lundmark skrev:
Jag sätter dock ett frågetecken för deras uppriktighet, i dessa tider av detaljerat ministerstyre och regeringens hatkampanj mot vindkraft (det är ju inte fossilt) så misstänker jag att detta tvunget hade blivit svaret oavsett hur de bakomliggande underättelserna ser ut. Men det ger ju ändå ungefär 50% chans att det är korrekt.
Hej djacD djac skrev:Mitt bidrag till detta är att jag tror att försvaret vet bäst, baserat på att de ser helheten, Saab ser en funktion.
Jag sätter dock ett frågetecken för deras uppriktighet, i dessa tider av detaljerat ministerstyre och regeringens hatkampanj mot vindkraft (det är ju inte fossilt) så misstänker jag att detta tvunget hade blivit svaret oavsett hur de bakomliggande underättelserna ser ut. Men det ger ju ändå ungefär 50% chans att det är korrekt.
Jag avser att avsluta dialogen här.
Du ansvarar själv för vad du skriver,
Men jag avråder starkt skriva sådant, som kan avslöja eller försvåra arbetet för försvaret och att ett bidrag till att fienden kan lägga pussel av det som finns i informationsflödet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 323 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 323 inlägg
Du menar att vi inte får/bör skriva det som stått i alla stora dagstidningar, som sagts på radio och TV etc?M Martin Lundmark skrev:
Tycker du jag försvårar arbetet för försvaret om jag skriver att svenska flygvapnet har JAS plan också?
Då upprepar jag igen, med några fler ordFairlane skrev:
Det gäller att förstå, vad det innebär att undvika att ge ett bidrag, till att fienden kan lägga pussel av det som finns i informationsflödet som kommer från olika håll och i olika sammanhang.
Samma information som kommer från olika håll och i olika sammanhang ökar naturligtvis pusselbitarna.
Tack för dialogen
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 323 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 323 inlägg
Jag kan ge mer information till fienden. Stockholm ligger på östkusten, Göteborg ligger på västkusten, det finns kärnkraftverk vid bland annat Forsmark. Sådär nu har jag underlättat pusselläggandet för fienden genom att skriva om väldigt öppen information. Jag är väl medveten om säkerhetstänk, det är min profession. Att inte våga nämna offentliga uppgifter på ett forum för att man tror att fienden får mer information är löjligt.M Martin Lundmark skrev:Då upprepar jag igen, med några fler ord
Det gäller att förstå, vad det innebär att undvika att ge ett bidrag, till att fienden kan lägga pussel av det som finns i informationsflödet som kommer från olika håll och i olika sammanhang.
Samma information som kommer från olika håll och i olika sammanhang ökar naturligtvis pusselbitarna.
Tack för dialogen
Hemlig information är något helt annat. Sen är jag väl medveten som sagt om det man ska vara försiktig med viss information men helt öppen information ...
Så länge du inte avslöjar vårt nya ubåtshangarfartyg som kan släppa ut 100-tals drönare intill motståndarens kust direkt från undervattensläge!Fairlane skrev:
Jag kan ge mer information till fienden. Stockholm ligger på östkusten, Göteborg ligger på västkusten, det finns kärnkraftverk vid bland annat Forsmark. Sådär nu har jag underlättat pusselläggandet för fienden genom att skriva om väldigt öppen information. Jag är väl medveten om säkerhetstänk, det är min profession. Att inte våga nämna offentliga uppgifter på ett forum för att man tror att fienden får mer information är löjligt.
Hemlig information är något helt annat. Sen är jag väl medveten som sagt om det man ska vara försiktig med viss information men helt öppen information ...
Vårt försvar har lidit större skada av att myndigheterna i många fall prioriterat mångfaldsarbete framför säkerhetskontroll och rekryterat medarbetare med tveksam vandel vars lojalitet inte legat hos Sverige. Vi har fallet med de iranska bröderna och även ett annat fall med en iranier men där verkar sjukdom ha varit en avgörande faktor för hans förräderi. Vi har även mängder med militärt överintresserade personer som skriver mindre genomtänkt och publicerar bilder som inte borde lagts ut till allmänt beskådande på nätet.
Sedan är journalister flitiga med att dokumentera alla militära rörelser, här om året sprang de varv efter varv runt ett tåg med militär utrustning och fotograferade för fullt så lokaltidningen fick bilder att publicera.
Sedan är journalister flitiga med att dokumentera alla militära rörelser, här om året sprang de varv efter varv runt ett tåg med militär utrustning och fotograferade för fullt så lokaltidningen fick bilder att publicera.