P paralun skrev:
Jo och det är nog det mest korkade beslut Sveriges riksdag någonsin röstat fram. (jag tror S skäms nu)
Nej, för att skämmas så måste man ha något uns av förstånd.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vinden har vänt ..
Nej, men ökat, så från att varit nere på 6% av elproduktionen så är den nu 16% av produktionen.
Och Sverige som har importerat el både igår och idag är nu nära netto noll.

Vii får hålla tummarna att vindläget inte blir sämre än såhär under de närmaste 10 dagarna, så kanske vi klarar av att O3 och halva R3 är borta från produktion.

I övrigt inget speciellt att rapportera. Vi kör max effekt i snitt 2 nu, dvs ingen reserverad kapacitet där. Att det inte varit fullt tidigare kanske berodde på reservkapacitet eller isläget i dammarna. Men fullt ös i snitt 2 betyder att nu har SE2 och SE1 lite lägre priser än söderut.
Fortfarande märkligt att Polen här lägre pris och vi exporterar dit.
Finland verkar ha någorlunda balans, de importerar inte max hela tiden, utan flödet går lite hit och dit.
Vad gäller elhandelsprognoserna vs verkligt utfall kan jag notera att under kl 6-8 så förbrukade vi i Sverige lite mer än prognos, övriga timmar hittills idag ungefär som prognos eller något under prognos, flera timmar har varit under prognos så det motsvarar 1/3 Ringhalsreaktor.
Och jag kan också lägga märke till att skillnaden mellan förbrukning dag resp natt är betydligt mer jämn nuförtiden än det var förr i världen innan dessa höga elpriser.
Så jag tycker det är ganska tydligt att vi faktiskt anpassar vår förbrukning en del.
De flesta som går över till timdebitering gör antagligen något åtminstone för att flytta förbrukningen ifrån högkostnadstid. Det märks en effekt.

Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej, åter igen. Det var försent att ändra sig då. Den omröstningen var ett spel för galleriet.
Omröstning???
När var den föregående?

Även du måste ju inse att Riksdagen har rätt mycket att säga till om… det är inte förrän den sagt sitt som man VET hur det ligger till. Varje ledamot kan gå emot sitt parti om de skulle få för sig det. Så Riksdagen är aldrig något ”spel för galleriet”.

F
Nissens Nissens skrev:
Dessa ligger bakom nedläggningen av kärnkraften i Sverige…
Hmm om jag inte missminner mig helt så fanns det väl nåt som benämndes "energiöverenskommelsen" i juni 2016 där framtiden stakades ut och i den ingick även M. KD mfl...

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F frasen_36 skrev:
Hmm om jag inte missminner mig helt så fanns det väl nåt som benämndes "energiöverenskommelsen" i juni 2016 där framtiden stakades ut och i den ingick även M. KD mfl...
Ja, och S och Mp gjorde ju något trick så att kärnkraften såg mindre ekonomiskt fördelaktig ut. Därefter slaktade de kärnkraftverken…

Men MP förnekar kraftfullt att de skulle ha något med det att göra… sicka syltryggar…

Även om kärnkraft ger lite avfall, så är den ju oerhört klimatvänlig, den borde inte stå så högt på MP:s shitlist tycker man…

• Haha
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, och S och Mp gjorde ju något trick så att kärnkraften såg mindre ekonomiskt fördelaktig ut. Därefter slaktade de kärnkraftverken…
Jo det var ganska enkelt men en mycket slug plan.
Man låter marknadsekonomin råda men lägger extra skatter/avgifter på kärnkraft så får man lägga ner.
https://skatteupproret.se/skatt-pa-karnkraft/

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Nej, 2016 hade redan beslutet om att lägga ner R1 och R2 tagits, så vid 2016 energiöverenskommelse så bestämdes det istället att kärnkraftsskatten skulle tas bort, så då gick plötsligt kostnaden ner med ca 8 öre för att producera en kWh kärnkraftsel, och alla reaktorer blev betydligt mer lönsamma.
Men man mixtrade väl lite med elcertifikatsystemet då, vindkraft (+lite andra kraftslag) fick fortsatt elcrtifikat-stöd och kanske det höjdes. Men nu sista året har elcertifikatsystemet skrotats, så ingen vindkraft byggd i år har någon alls subvention. (Tvärtom gnäller många som bygger att de blir fullständigt rånade och pungsparkade när de ska betala anslutningen till elnätet, vilket bestäms med ett visst mått av godtycke av den koncenssionsägare de har att göra med)
Så de hade redan slaktat kärnkraften innan.

Och O1 + O2 lades nog faktiskt ner av ekonomiska skäl, samt att det var små gamla reaktorer. Men i de ekonomiska skälen fanns det 6-8 öre/kWh i kärnkraftsskatt, så även om det inte var riktat petande i verksamheten (som det var i Ringhalsfallet) så var det ju en del politik bakom, utan kärnkraftsskatt så kanske de hade drivits vidare, O1 skulle varit en 51 år gammal reaktor på typ 500MW idag, så den hade nog kanske lagts ner för några år sedan ändå. I alla fall när säkerhetskraven initierade från Fukushima kom.

Nissens Nissens skrev:
Men MP förnekar kraftfullt att de skulle ha något med det att göra… sicka syltryggar…
Ja det var väl inte något politisk kapital av värde, när det nu blev som det blev.
Men de hade lätt kunnat ta åt sig äran, knappast något annat parti som tävlat om den. :)

Nissens Nissens skrev:
Även om kärnkraft ger lite avfall, så är den ju oerhört klimatvänlig, den borde inte stå så högt på MP:s shitlist tycker man…
Ja, miljörörelsen är ju inte helt logisk. Greta Thunberg har väl uttalat sig om att kärnkraften skulle helst vara kvar tills klimatfrågan är löst?
Miljöpartiet såsom parti har nog säkert en hel del koll genom att sakkunniga osv som de har tillgång.
Men deras väljarbas är nog ärligt talat ganska känslomässigt styrda, så de kan nog inte alltid hålla sig med att vara helt korrekta, sakliga och vetenskapsbaserade.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag kan också lägga märke till att skillnaden mellan förbrukning dag resp natt är betydligt mer jämn nuförtiden än det var förr i världen innan dessa höga elpriser.
Så jag tycker det är ganska tydligt att vi faktiskt anpassar vår förbrukning en del.
De flesta som går över till timdebitering gör antagligen något åtminstone för att flytta förbrukningen ifrån högkostnadstid. Det märks en effekt.
Även vad gäller motsvarande tidpunkt/temperatur?
När det blir kallare är det väl mer naturligt att värme behövs mer jämt över dygnet, så det är väl ganska naturligt att det sprids ut mer jämt.?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Absolut, men högern* har backat och erkänt att de gjorde fel, medan s+mp låtsas som om de inte genom detta varit instrumentella för nedstängningen av fyra kärnkraftsreaktorer.

*fp hoppade av förhandlingarna, så ingen skugga över dem.

Mikael_L
tveksamt tveksamt skrev:
Även vad gäller motsvarande tidpunkt/temperatur?
När det blir kallare är det väl mer naturligt att värme behövs mer jämt över dygnet, så det är väl ganska naturligt att det sprids ut mer jämt.?
Ja OK, jag erkänner att jag går på känsla där, typ. :)
Men typ i Jan, feb, förra året tog jag fram lite prisprofiler över de dyra dygnen och kunde konstatera att det var billigt typ mellan kl 18 och 07. Det var i de första funderingarna över att gå över till timpris.
Men nu när jag har timpris och försöker att tunea in saker och ting efter detta, så inser jag att idag är det billigt!? mellan kl 23 och 06, så det verkar ha försvunnit flera billiga timmar.

Men för att ha på fötterna måste jag göra en ordentlig analys, vilket inte kommer att ske, så vi får lägga mitt förra inlägg på kontot - anekdotisk bevisföring. :)

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:

Som sagt oppositionerna med M i spetsen var helt och fullt med på det.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, miljörörelsen är ju inte helt logisk. Greta Thunberg har väl uttalat sig om att kärnkraften skulle helst vara kvar tills klimatfrågan är löst?
Miljöpartiet såsom parti har nog säkert en hel del koll genom att sakkunniga osv som de har tillgång.
Men deras väljarbas är nog ärligt talat ganska känslomässigt styrda, så de kan nog inte alltid hålla sig med att vara helt korrekta, sakliga och vetenskapsbaserade.
MP-hatet lyser igenom men det här är ju såklart inte ens nära att vara korrekt, mest pga att de med rätta kan beskyllas för att vara ett enfrågeparti så är de ju faktiskt de enda med representanter som har någon form av kunskap i dessa frågorna, det är nog också det parti som de med ännu mer kunskap i den professionella världen återfinns i.

F
Nissens Nissens skrev:

Hmm "lite avfall"... som vi inte vet vad vi ska göra med utan våra efterlevande måste ta hand om i 1000-tals år..

D
F frasen_36 skrev:
Som sagt oppositionerna med M i spetsen var helt och fullt med på det.
KDs text, som postats i en annan tråd, togs ju ner från deras hemsida men de tog stolt ära av de överenskommelser som gjorde runt kärnkraft och energi. De var riktigt stolta och nöjda med paketet, inklusive stängningen av gamla reaktorerna.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Absolut, men högern* har backat och erkänt att de gjorde fel, medan s+mp låtsas som om de inte genom detta varit instrumentella för nedstängningen av fyra kärnkraftsreaktorer.

*fp hoppade av förhandlingarna, så ingen skugga över dem.
"Erkänt"...:crysmile: har det varit nån sorts rättegång...?

• Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.