D Daniel 109 skrev:
Jo, det har jag förklarat tidigare.
Allt underhåll var planerat för nerläggning, så det fanns en underhållsskuld att ta hand om. Något som visserligen hanterats tidigare vid 2010. Men det var även helt nya krav på härdkylning som kom vid nyår. Det arbetet skulle behövt förberedas långt tidigare om man inte skulle behöva ställa av verket under lång tid. Lägg sedan till att elpriserna var låga så blev det orimligt att förlänga i det läget.

Om man var mot stängningen skulle beslutet omprövats i samband med när det togs, inte precis innan stängning.
Gott så. Jag har bara sett din konklusion, inte argumenten. Och har jag sett dem så har jag glömt.

Jag håller med om att det hade funnits bättre tidpunkter att vända beslutet, men då ingen irreversibel skada skett hade det varit bättre att göra det i sista stund än inte alls.

Såväl fransmän som tyskar har ju gått den vägen och det hade vi också kunnat gjort om majoritetsförhållandet i riksdagen varit ett annat för ett år sen eller vi haft en regering som känt stundens allvar. Med det sagt skedde tyskarnas beslut nästan ett år efter vår panikomröstning i riksdagen.

13th Marine 13th Marine skrev:
Och hur mycket är du beredd att betala per kWh för denna el?
Tja, det upprepas ju om och om igen här i tråden att kärnkraftselen "egentligen" kostar runt 25 öre kwh att producera, så det är ju lämpligt.

H Hullefar skrev:
Tja, det upprepas ju om och om igen här i tråden att kärnkraftselen "egentligen" kostar runt 25 öre kwh att producera, så det är ju lämpligt.
Ja, för gamla avskrivna anläggningar, för nya verkar det hamna på minst 1kr om inget skiter sig, och 2kr är inte orimligt.

För några (10?) år sedan skrattade folk åt den brittiska regeringen som gav EdF en prisgaranti på strax över en krona per kWh vid bygget av Hinkley Point C. Nu har jag inte stenkoll på den brittiska elmarknaden men det är iaf inte billigare än i Sverige.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Så du vill betala 25öre/kWh motsvarande din max förbrukning året om? Det blir ju resultatet om du ska ha enbart kärnkraft till fast pris.

D Daniel 109 skrev:
Så du vill betala 25öre/kWh motsvarande din max förbrukning året om? Det blir ju resultatet om du ska ha enbart kärnkraft till fast pris.
Jag förstår nog inte vad du menar. Men ja det hade ju varit härligt?

Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, för gamla avskrivna anläggningar, för nya verkar det hamna på minst 1kr om inget skiter sig, och 2kr är inte orimligt.
Fast i programmet jag nyss länkade till menade experterna att det skulle väl röra sig runt 40-60 öre.
Men då är jag inte säker på ifall det är om det gäller kraftvärme, dvs en del elproduktion och en hel del fjärrvärme.
Men det brukar ju inte komma dystra prognoser från dem som är insyltade i projekten, så ... ;)

Mikael_L
H Hullefar skrev:
Just därför vi ska ha en inhemsk elproduktion som alltid (alltså även när det är vindstilla och mörkt) producerar 100 % av den ström som krävs inom riket och som är 100 % statligt ägd.

Detta hade gett oss i Sverige el till produktionspris, inte marknadspris, och sedan hade vi kunnat sälja överskottet (t.ex. när det blåser) till övriga länder för saftig vinst som gick direkt in i statsbudgeten och vår välfärd.
Nej, du har inte förstått hur handeln med el fungerar.

• Gilla
djac
  • Laddar…
MultiMan
P paralun skrev:
Jo men Odenberg är ju ett extremt "marknadstroll" parar man det med "miljötroll" så skapar man förutsättning för att lägga ner Europa och Sverige. Marknadsfanatiker är lika farliga som miljöfanatiker.
Nu har Odenberg raderat det från sin FB-sida av någon anledning, men han blev styrelseordförande och äger aktier i https://www.sens.se/ , även om han inte verkar vara ordförande längre. När jag såg det slutade jag lyssna på honom som någon form av neutral debattör i energifrågor. Jag respekterade honom som försvarsminister, men det får räcka för mig.

SENS utvecklar, designar, bygger och säljer storskaliga energiprojekt genom att kombinera energi från sol- och vindkraft med nästa generations energilagringsteknologi, så som underjordisk pumplagring (UPHS) och batterisystem (BESS). Företaget är också aktivt inom teknikutveckling kopplad till förnybara energislag.

https://www.affarsvarlden.se/aktie/sustainable-energy-solutions-sweden-holding

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Troll som förstör skattepengar finns det alldeles för gott om i det här landet.

Mikael_L
Vinden har vänt ..
Nej, men ökat, så från att varit nere på 6% av elproduktionen så är den nu 16% av produktionen.
Och Sverige som har importerat el både igår och idag är nu nära netto noll.

Vii får hålla tummarna att vindläget inte blir sämre än såhär under de närmaste 10 dagarna, så kanske vi klarar av att O3 och halva R3 är borta från produktion.

I övrigt inget speciellt att rapportera. Vi kör max effekt i snitt 2 nu, dvs ingen reserverad kapacitet där. Att det inte varit fullt tidigare kanske berodde på reservkapacitet eller isläget i dammarna. Men fullt ös i snitt 2 betyder att nu har SE2 och SE1 lite lägre priser än söderut.
Fortfarande märkligt att Polen här lägre pris och vi exporterar dit.
Finland verkar ha någorlunda balans, de importerar inte max hela tiden, utan flödet går lite hit och dit.

Nissens
G Greger_08 skrev:
Skulle vara intressant om någon tidning skulle fråga dom om nu när man har facit i hand skulle ni ha gjort om det igen?
De skulle antagligen antingen förneka att det var de som låg bakom, eller så skulle de säga att med den info de hade vid den tiden så var det rätt beslut…:(

Det är ju inte lite irriterande att det bara var en enda rösts övervikt…

Nissens Nissens skrev:
De skulle antagligen antingen förneka att det var de som låg bakom, eller så skulle de säga att med den info de hade vid den tiden så var det rätt beslut…:(

Jo och det är nog det mest korkade beslut Sveriges riksdag någonsin röstat fram. (jag tror S skäms nu)

Mikael_L
Nissens Nissens skrev:

Ja det där är ju rätt lustigt.
När MP mest framträdande profilfråga genom hela partiets historia kommer i mål med hjälp av just partiet, ja då står partiets ledare och säger. "Nejdå, det hade vi inget med att göra, det bara blev så av sig självt ..."
:rofl::crysmile:
Istället för att vara stolta över att det som var grunden för partiets existens nu äntligen har börjat ske, just genom det idoga arbete de fört i decennier.
Men Tovatt lättade ju dock lite på förlåten, och proklamerade att han var stolt över sitt parti.
Åsså har vi ju Lise Nordins inslagg i en podd.

Ja det är väl korrekt att ett parti som röstats fram av svenska folket får lite att säga till om, även om de bara har en 4-7%

Tänk vad mycket ett parti med dryga 20% kommer få ha att säga till om nu!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.