Fast den som kan producera för 50 öre kommer då att försöka gissa vad högsta budet är, och matcha det. Dvs, helt plötsligt kostar allt 3 kr ändå, enda skillnaden blir att vi nu även ska sitta och betala lön till massa analytiker som ska maximera vinster för sitt egna bolag genom du prediktera konkurrenters bud.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
zarkov zarkov skrev:
Varför har vi marginalpris och inte snittpris?
För att de sista som behövs för att täcka elbehovet då inte får täckning för sina produktionskostnader.
och då stänger de ner och låter arbetarna gå hem efter att de städat anläggningen halva dan.
Och så har plötsligt regionsvisa nedsläckningar.
Och så tror jag inte att vi vill ha det.

Om alla bestämmer sig för att inte betala mer än 4kr/liter för mjölk så betyder det inte att vi får mjölken för det, utan vi blir nog utan mjölk istället.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
D
M Mikael 81 skrev:
Gaspriserna var också mycket högre då. Sedan toppen i augusti har de fallit med över 50%.
Ja vi får väl se, det är mycket som är annorlunda nu, ser ingen övre gräns.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Varför har vi marginalpris och inte snittpris? Låt producenterna lägga sina bud och så börjar vi köpa nerifrån, kunderna betalar ett viktat genomsnittspris och leverantörerna får betalt efter vad de levererar.

Med 1000 kWh kkv-el för 50 öre och 100 kWh gasturbin-el för 3kr skulle priset bli ca 73 öre.
Det hela bygger på det här elhandelsavtalet med EU och man kommer inte en millimeter med att ändra prismodellen och som jag uppfattat det så är det hela tiden Tyskland, Robert Habeck, die Grune som motsätter sig alla ändringar, sen är då EU-kommissionens ordförande, von der Leyen från Tyskland och har länge försvarat avtalet. Så där är vi och sitter gemensamt i "skiten"!
EUR-Lex - 4404054 - SV - EUR-Lex (europa.eu)

• Arg
Dayangel
  • Laddar…
Jag hade nog ändå föredragit att elen ibland släcks ner mot att den i gengäld kostade 1 kr kWh inkl moms, skatt och elnät och fan.

• Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
Hur man än vrider och vänder på det anser jag att de borde finnas en tydliga 1 års plan och 3 årsplan samt 10-15 års plan på hur investeringarna och målbilden ska se ut. De kan ju omöjligt ligga o vänta på nästa vinter igen att de ska vara så här igen. Sen ska staten pröjsa massa bidrag till oss. Måste vara mycket tydligare än så. Vissa oss vad målet är. Typ som med corona. De måste inte bli så man tänkt sig men bättre med ett gemensamt felriktat mål än att köra i blindo och med otydlighet.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
F
D djac skrev:
Nu är du ju tramsig, kärnkraft är ju planerbar, så alla produktionsbortfall är ju nogsamt planerade, det är bara synd att de som planerar inte är så upplysta, i Sverige har vi planerat att våra reaktorer ska gå mest på sommaren men det är ändå bra för att det just är planerat så.
Så att det har blivit fel på dem är planerat.:rofl::crysmile:

T jonzon jonzon skrev:
Ett tak på elpriset är nog det dummaste man kan göra.....

Tror du många vill investera i elproduktion i Sverige då? Eller skulle folk minska sitt elanvändningen mer då?

Elmarknaden behöver bli friare, inte fler dumma regleringar.
Det var nog det dummaste jag hört, elmarknaden har ballat ur totalt och tjänar just nu miljarder kronor på en fri marknad. Att få investerare inom svenska gränser för energi är inga problem alls, nästan hela vår energiproduktion är såld billigt och uppköpt av multinationella bolag som "kontrollerar" och stänger ned KF när den behövs mest och samtidigt tjänar x4 kronor på detta.

Du skriver dumma regleringar! Vad är dumt med att reglera att en pizzira inte ska ha en elräkning på 120k eller en barnfamilj på 12k eller vad menar du?
Fri marknad när den är inte juste, svenska folket blir blåsta just nu, det är EXAKT vad som händer.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
F Fdriver skrev:
Det var nog det dummaste jag hört, elmarknaden har ballat ur totalt och tjänar just nu miljarder kronor på en fri marknad. Att få investerare inom svenska gränser för energi är inga problem alls, nästan hela vår energiproduktion är såld billigt och uppköpt av multinationella bolag som "kontrollerar" och stänger ned KF när den behövs mest och samtidigt tjänar x4 kronor på detta.

Du skriver dumma regleringar! Vad är dumt med att reglera att en pizzira inte ska ha en elräkning på 120k eller en barnfamilj på 12k eller vad menar du?
Fri marknad när den är inte juste, svenska folket blir blåsta just nu, det är EXAKT vad som händer.
Du har verkligen ingen koll och du säger ju emot dig själv....
Du säger att det är inga problem att få investera inom våra gränser? Men de som har ägt de tidigare har ändå sålt? Och sålt billigt säger du? Brukar man sälja billigt om det är attraktiv?
Och att staten måste ge subventioner för att folk ska investera i vindkraft är också ett tecken på att många vill investera i energi i Sverige? Herregud så dum du låter....

H Hullefar skrev:
Jag hade nog ändå föredragit att elen ibland släcks ner mot att den i gengäld kostade 1 kr kWh inkl moms, skatt och elnät och fan.
Du borde skaffa egen vindsnurra, solceller eller teckna ett avtal med en vindkrafts producent, de kanske kan leverera vad du söker;)
Jag för min del vill ha gott om prisvärd energi 24/7 utan avbrott.

S
harka harka skrev:
framför allt har man planerat in avbrotten under det mindre betungande sommarhalvåret, och undvikit överlappande avbrottsperioder – någon luft i systemet för att hantera stillastående reaktorer vintertid har aldrig funnits
Och då hade det kanske varit bättre med dubbelt så många reaktorer, eller hur?

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Mikael_L
En kraftproducent måste väl inte sälja sin en på Nordpool, såvitt jag vet.

Om 100.000 svenskar skramlar ihop till en kärnreaktor, 700.000:- / skalle bara.
Då äger de ett kärnkraftverk som kan producera ca 10 TWh per år, dvs ca 100MWh/år och delägare, eller alltså 100.000kWh/ per år.
För kanske 25 öre per kWh, då kapitalkostnad inte måste räknas in i kalkylen, utan endast bränslekostnad samt drift och underhåll (löner bl.a.)
Och då behöver man inte köpa på Nordpool, utan man äger sin egen produktion. Viktigt är dock att reaktorn står i samma elområde som ägarna bor i, så man slipper flaskhalsavgifter.

Men det är ju dock inte realistiskt att så många förbrukar 100MWh/år, utan mer troligt en tiondel, så då kan man väl säkert göra en konstruktion där man får sälja sitt överskott på Nordpool, för marknadspriset.

Men det borde kanske vara 1.000.000 delägare, så det blir ganska nära en villas årsförbrukning, och bara 70.000:- i insats.
Eller att man köper så många insatser man tycker sig vilja ha...

Tja, jag skulle kanske kunna överväga att satsa 70 papp, eller 140 ...
Men helst skulle jag vilja vara typ garanterad att reaktorn stod klar om max 5 år, lite vanskligt med tidsperspektivet.
Synd att Vattenfall inte sålde ut R1 istället, den nästan avskrivna skräphögen borde man kunnat fått för en 20 miljarder, ja kanske 10 miljarder också, den skulle ju ändå bara skrotas.
Tänk att ägt 2 miljondelar av R1, för ynka 20-40 tusen ... ;) Och fått all el därifrån, eller kanske nästan det dubbla t.o.m

• Gilla
  • Älska
Emil.P och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En kraftproducent måste väl inte sälja sin en på Nordpool, såvitt jag vet.

Om 100.000 svenskar skramlar ihop till en kärnreaktor, 700.000:- / skalle bara.
Då äger de ett kärnkraftverk som kan producera ca 10 TWh per år, dvs ca 100MWh/år och delägare, eller alltså 100.000kWh/ per år.
För kanske 25 öre per kWh, då kapitalkostnad inte måste räknas in i kalkylen, utan endast bränslekostnad samt drift och underhåll (löner bl.a.)
Och då behöver man inte köpa på Nordpool, utan man äger sin egen produktion. Viktigt är dock att reaktorn står i samma elområde som ägarna bor i, så man slipper flaskhalsavgifter.

Men det är ju dock inte realistiskt att så många förbrukar 100MWh/år, utan mer troligt en tiondel, så då kan man väl säkert göra en konstruktion där man får sälja sitt överskott på Nordpool, för marknadspriset.

Men det borde kanske vara 1.000.000 delägare, så det blir ganska nära en villas årsförbrukning, och bara 70.000:- i insats.
Eller att man köper så många insatser man tycker sig vilja ha...

Tja, jag skulle kanske kunna överväga att satsa 70 papp, eller 140 ...
Men helst skulle jag vilja vara typ garanterad att reaktorn stod klar om max 5 år, lite vanskligt med tidsperspektivet.
Synd att Vattenfall inte sålde ut R1 istället, den nästan avskrivna skräphögen borde man kunnat fått för en 20 miljarder, ja kanske 10 miljarder också, den skulle ju ändå bara skrotas.
Tänk att ägt 2 miljondelar av R1, för ynka 20-40 tusen ... ;) Och fått all el därifrån, eller kanske nästan det dubbla t.o.m
Kan man sälja andelar i vindkraft och solcellsparker, så ska det väl gå med andelar i kärnkraftverk också! (y)

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.