F fiskarn87 skrev:
Jag kan inte säga att jag förstår hur priserna sätts och det verkar få andra göra riktigt heller. Nu ska det bli intressant att se vad som händer. Blir de högre när O3 är borta och R3 på halvfart eller händer inget?
Gissningsvis händer väl ingenting med elpriserna jämfört med de nivåer vi redan legat på senaste dagarna. Vi måste rimligen importera mer, men ur ett europeiskt perspektiv är väl inte det svenska bortfallet så stort att det påverkar priserna? Sedan hjälper det förstås inte mot bortkoppling pga effektbrist.

• Gilla
fiskarn87 och 1 till
  • Laddar…
Elpriserna - jag förstår verkligen ingenting av det.

Kan någon förklara för mig varför (jag förstår att det är marknadsstyrt) man inte från statligt håll bara låser priserna vid en visst pris per kwh. Den där idén som vänsterpartiet har med fasta Sverigepriser vem förlorar egentligen på det? Några energibolag?

det blir ju oseriöst att man inte bara tar bort de procentuella avgifter som kraftnät får och istället sätter en fast summa som är knuten till en investering för dom. Varför?

kan någon också förklara för mig att vi ser inget slut på kriget (som delvis förklarar kostnaderna) och under investeringsproblematiken i energilösningar.
Var är lösningen? Den här vintern kanske går och lösa med de bidragen som ges ut men ska man göra såhär hela tiden. Varför lämnar man inte en spec med behov och hetsbygger det energislag som snabbast ger önskad effekt? Jag tänker mig att det är kol men vind och solenergi och säkert något annat lär man ju kunna göra något snabbspår på?

Sen kan man väl lägga in 150 miljarder på några kärnkraftverk.för behoven som är tänka o komma senare. Jag tänker att man sätter en målbild på att priset för energi ska aldrig kosta över en viss summa och sen räknar man igenom om det går att hitta en marknad för det alternativ får ju staten äga försörjningen? Då vet man ju om man behöver kärnkraft eller inte?

sist men i minst varför lägger man inte ner en massa kablar i Östersjön från norr land som kan flytta den stora överkapaciteten som finns där idag. Kan omöjligt ta så lång tid som det för. Man måste ju kunna undanta sånt här från normal investeringsberedning och köra något snabbspår där man undantar vissa utredningar och kortar ledtider så får staten stå för risken.

• Älska
Hullefar
  • Laddar…
D
M Mikael 81 skrev:
Gissningsvis händer väl ingenting med elpriserna jämfört med de nivåer vi redan legat på senaste dagarna. Vi måste rimligen importera mer, men ur ett europeiskt perspektiv är väl inte det svenska bortfallet så stort att det påverkar priserna? Sedan hjälper det förstås inte mot bortkoppling pga effektbrist.
Det var över 10kr/kWh i augusti...

Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vet inte hur du får in säkerhetsbälten här, jag får inte ihop det med vad du tror att ordet betyder ...
Möjligen airbag + säkerhetsbälten, inte riktigt kanske, men nästan redundans.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
"Hängslen och livrem" är ju annars en klassiker!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
harka harka skrev:
framför allt har man planerat in avbrotten under det mindre betungande sommarhalvåret, och undvikit överlappande avbrottsperioder – någon luft i systemet för att hantera stillastående reaktorer vintertid har aldrig funnits
Precis så.
När vi hade fler reaktorer så var vi oftare tvungna att importera, dvs hade tydligen en sämre marginal för störningar.

Från https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektricitet_i_Sverige

2560px-Sveriges_elproduktion.svg.png

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det inte i grunden beroende av vilka krav du har på funktionaliteten.

Mikael_L
M Mikael 81 skrev:
SÅ, tror jag med.
Det kommer ha en relativt liten påverkan på elpriset.

Men punkten där elbolagen inte når sitt balansansvar, dvs kan köpa in lika mycket som de måste/vill sälja, kommer närmare. Och iofs kan det kanske hända något konstigt med sista budet, men jag tvivlar på att någon lägger ett köpbud på nära 40kr/kWh, och det kanske ändå inte finns någon säljare kvar då ...
Så blir det inte "slut" el, så tror jag priset i stort kommer följa Europeiskt pris.

Vidare kommer vi ha extremt små marginaler mot störningar.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det var över 10kr/kWh i augusti...
Gaspriserna var också mycket högre då. Sedan toppen i augusti har de fallit med över 50%.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Mikael_L
V VetarN skrev:
sist men i minst varför lägger man inte ner en massa kablar i Östersjön från norr land som kan flytta den stora överkapaciteten som finns där idag. Kan omöjligt ta så lång tid som det för.
Nope, det är i praktiken knappt genomförbart med sådan långa ledningar i vatten.
Åh, nåja, med HVDC, men det blir onödigt dyrt, samt det bidrar inte med svängmassa och andra fördelar för ett stabilt elnät.
Nej, en ökad kapacitet ska helt enkelt byggas med vanliga ledningar genom landet.
Men kanske kan någon 220kV ledning uppgraderas till 400kV, kanske kan någon befintlig ledningsgata få höjd kapacitet genom att hänga på tre kablar till, eller en till rad med stolpar bredvid.
Har vi bråttom är detta nog snabbast, men man måste nog köra över markägare och andra som hela tiden bromsar.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
V VetarN skrev:
Kan någon förklara för mig varför (jag förstår att det är marknadsstyrt) man inte från statligt håll bara låser priserna vid en visst pris per kwh. Den där idén som vänsterpartiet har med fasta Sverigepriser vem förlorar egentligen på det? Några energibolag?
Det är lite typ att du kräver att svenska pappersbruk måste sälja pappret inom Sverige till en bråkdel av priset de får ifall de hellre exporterar.
Eller sågverken.
Eller att SAAB eller Volvo, om de fanns kvar, var tvungen att sälja en bil inom Sverige för 200.000, medan de kunde få 900.000 för den om den exporteras.

Så vilka av energiproducenterna är intresserad då av att sälja elen inom Sverige?

Sen kan man fundera på andra marknadsmodeller, och det görs det ju nu.
Den modell vi haft har tjänat oss väl länge, men det hela rycktes undan plötsligt när råvaran för en viss del av elframställningen mer än femdubblades i pris.

Egentligen skulle det nog vara värt en egen tråd.

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Elpriserna - jag förstår verkligen ingenting av det.

det blir ju oseriöst att man inte bara tar bort de procentuella avgifter som kraftnät får och istället sätter en fast summa som är knuten till en investering för dom. Varför?

kan någon också förklara för mig att vi ser inget slut på kriget (som delvis förklarar kostnaderna) och under investeringsproblematiken i energilösningar.
Var är lösningen? Den här vintern kanske går och lösa med de bidragen som ges ut men ska man göra såhär hela tiden. Varför lämnar man inte en spec med behov och hetsbygger det energislag som snabbast ger önskad effekt? Jag tänker mig att det är kol men vind och solenergi och säkert något annat lär man ju kunna göra något snabbspår på?

Sen kan man väl lägga in 150 miljarder på några kärnkraftverk.för behoven som är tänka o komma senare. Jag tänker att man sätter en målbild på att priset för energi ska aldrig kosta över en viss summa och sen räknar man igenom om det går att hitta en marknad för det alternativ får ju staten äga försörjningen? Då vet man ju om man behöver kärnkraft eller inte?

sist men i minst varför lägger man inte ner en massa kablar i Östersjön från norr land som kan flytta den stora överkapaciteten som finns där idag. Kan omöjligt ta så lång tid som det för. Man måste ju kunna undanta sånt här från normal investeringsberedning och köra något snabbspår där man undantar vissa utredningar och kortar ledtider så får staten stå för risken.
Det var många frågor. Men jag ska försöka ge några svar.

Om du låser priset, vem ska bli utan el när marknaden inte går ihop?

Nätbolagen har en fast summa de får ta ut. Den sprids sedan över abonnenterna efter hur mycket de nyttjar nätet.

Det finns inte en ”stor överkapacitet” i Norrland. Så även om du har oändlig överföringskapacitet blir det liten påverkan i södra Sverige. I dag är det samma priser i Norrland även med de ledningar vi har.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Vilken fakta? Vissa människor är känsligare än akvariefiskar. Under 24 grader är för kallt och över 25 är för varmt.
Det är faktiskt så. Äldre far illa i lägre temperaturer.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är lite typ att du kräver att svenska pappersbruk måste sälja pappret inom Sverige till en bråkdel av priset de får ifall de hellre exporterar.
Eller sågverken.
Eller att SAAB eller Volvo, om de fanns kvar, var tvungen att sälja en bil inom Sverige för 200.000, medan de kunde få 900.000 för den om den exporteras.

Så vilka av energiproducenterna är intresserad då av att sälja elen inom Sverige?

Sen kan man fundera på andra marknadsmodeller, och det görs det ju nu.
Den modell vi haft har tjänat oss väl länge, men det hela rycktes undan plötsligt när råvaran för en viss del av elframställningen mer än femdubblades i pris.

Egentligen skulle det nog vara värt en egen tråd.
Fast det känns som natt det är i gränslandet om den här marknaden görs sig rättvis. Det känns som den här infrastrukturen kanske ska lösas av staten om de ändå inte tar några knvesteringsrisker. Ska hela Sverige betala 15k i månaden för att marknaden ska investera? Jag är nog öppen för att titta på alternativa lösningar helst för typ 3 år sedan.

Vi har ju inte gjort såhär med vägnätet eller vattenförsörjningen så de kanske går att fundera om det här var en bra idé i ”kristider” jag är tveksam om det här hade varit lika enkelt i typ usa att höja priserna på det här sättet. Jag har för mig att de har lagar kring hur man får prissätta vissa artiklar.

det är väldigt få vinnare på det här systemet.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.