D
P paralun skrev:
Jo fröken Dahlberg är mer på hugget än någonsin om det vi ställt till.
Sen häller jag inte med om att vi behöver stora reaktorer, bygg många små SMR reaktorer istället och kasta inte pengarna sjön med fler vindsnurror för det har vi nog av eftersom vi behöver planerbar kraft.
[länk]
Nu är det ju bara 14 dagar kvar, exakt idag, tills Svantesson klipper bandet på sin kärnkraftsutbyggnad, man har ju lite fjärilar i magen, så mycket hemlighetsmakeri!

• Haha
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu importerar faktiskt Sverige, sedan kl 7 i morse har vi importerat och är nu uppe i snart 1300MW, dvs drygt en R4 reaktor (R4 är 1130MW, O3 är på 1450MW, levererar just nu 1436, och har en planerad stängning för åtgärd på turbinen nu på fredag, en spännande vecka kommer :surprised: :sweat: )

Vinden är fortfarande pissig, vindkraften ger just nu (Sverige) 1230MW (ungefär som en kärnreaktor) och ca 6% av Sveriges elproduktion.
Detta verkar drabba också Danmark och Tyskland som har mycket vindkraft i sina system som ger väldigt lite.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

• Ledsen
  • Arg
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo en olycka kommer sällan ensam.... problemen hopar sig för oss arma svenskar.
[länk]
Hmm.. tråkigt..

Jag kan inte säga att jag förstår hur priserna sätts och det verkar få andra göra riktigt heller. Nu ska det bli intressant att se vad som händer. Blir de högre när O3 är borta och R3 på halvfart eller händer inget?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Hmm.. tråkigt..
Jo sen kan man ju spekulera vad som händer om det nu är ett fel eftersom leverantören rekommenderar en kontroll av generatorn... Men man har väl inte haft råd att byta generatortidigare eftersom marknaden härjat med orimligt låga elpriser. Slut spekulation.
Kalla fakta till elmarknaden:
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/2155cb59-77d4-4680-9aae-25fc3f382973/1

F fiskarn87 skrev:
Jag kan inte säga att jag förstår hur priserna sätts och det verkar få andra göra riktigt heller. Nu ska det bli intressant att se vad som händer. Blir de högre när O3 är borta och R3 på halvfart eller händer inget?
Det ser ut att börja blåsa rejält runt den 10e. Förhoppningsvis gör det att vindkraften i Norden och Tyskland kan kompensera lite.

• Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
harka harka skrev:
men glass som är så gott!

fransmännen har fått igång fyra reaktorer de senaste veckorna men fortfarande står 10 reaktorer stilla, med en utebliven produktionseffekt på nästan 14 GW, enligt world-nuclear.org

jag gjorde mig en liten bild av hur den stora franska reparationen ser ut just nu:

[bild]

det verkar inte sannolikt att det kommer igång några fler franska reaktorer det här året, men kanske några till i januari, även om utsikterna verkar lite skakiga...

(och tack @Dan_Johansson för att du länkade in mig i denna, för mig, okända tråden! jag undrade ett tag vart alla debattörer hade blivit av, typ: –Har ni fest, eller...? :D)
Fin bild på hur den planerbara elproduktionen ser ut i verkligheten i Frankrike, men vi ser ju samma här hemma i Sverige just nu.

K Kurtivan skrev:
Fin bild på hur den planerbara elproduktionen ser ut i verkligheten i Frankrike, men vi ser ju samma här hemma i Sverige just nu.
Därför behövs det redundans i systemet, varken vattenkraft eller kärnkraft går 100% hela tiden men reparationer och tillfälliga nedstängningar har normalt inte varit något problem. Problemet i Frankrike just nu är att de lät halva personalstyrkan gå hemma under COVID och sköt upp underhållet.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Bara en fotnot, "redundans" är inget positivt, det är ett onödigt överflöd.

G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vet inte vad du jobbar med de tankesättet men i den branschen jag jobbar har vi redundans och anser inte att det är "onödigt överflöd".
Extremt sällan redundansen gjort någon nytta men vid de få tillfällen är det klart värt.
Har din bil säkerhetsbälten eller är de onödiga?

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
I vilket sammanhang? Det verkar vara du som snöat in på att detta alltid är ett negativt ord, vilket inte är fallet.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Det beror ju i allra högsta grad på hur tillförlitligt system man vill ha.
Är man nöjd med avbrott i funktionaliteten så snart minsta lilla oförutsedda händelse inträffar är det helt onödigt, ja.
De flesta vill ha något större marginaler än så.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Broms är ju redundant i en bil, är ju bara att släppa på gasen i tid :rofl:

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Vet inte vad du jobbar med de tankesättet men i den branschen jag jobbar har vi redundans och anser inte att det är "onödigt överflöd".
Extremt sällan redundansen gjort någon nytta men vid de få tillfällen är det klart värt.
Har din bil säkerhetsbälten eller är de onödiga?
Men Dan har rätt, det är typ den korrekta allmänna betydelsen.

Och även när vi för ner ordet i de speciella sammanhang när redundans är önskvärt, så är det fortfarande något extra överflödigt, som inte åtminstone är tänkt att behövas.

Dock är hela detta lilla sidospår på sandlådenivå, dvs både mitt, ditt och Dans inlägg ... :crysmile:

• Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.