Vi slösar så mycket resurser överallt, dubbel isolering på elgrejer, enkel räcker ju så länge inget är fel. Egentligen behövs inte ens det, är ju bara att låta bli att pilla på skiten.

Hissar som är dimensionera på 10x den listade maxlasten, tänkt så mycket material vi hade kunnat spara där.

tveksamt tveksamt skrev:
Det beror ju i allra högsta grad på hur tillförlitligt system man vill ha.
Är man nöjd med avbrott i funktionaliteten så snart minsta lilla oförutsedda händelse inträffar är det helt onödigt, ja.
De flesta vill ha något större marginaler än så.
Det är inte mycket jag har redundans på. I bilen är det i princip bara bromsarna som har redundans. I huset är det inte heller just någon redundans.

P paralun skrev:
Jo sen kan man ju spekulera vad som händer om det nu är ett fel eftersom leverantören rekommenderar en kontroll av generatorn... Men man har väl inte haft råd att byta generatortidigare eftersom marknaden härjat med orimligt låga elpriser. Slut spekulation.
Kalla fakta till elmarknaden:
[länk]
Generatorerna på R3 byttes 2007 och är i bra skick.

Kontrollen görs efter att man hittat ett potentiellt fel invändigt i en liknande generator på ett annat verk (inte i Sverige). Om felet hade inträffat skulle det inneburit ett långt och kostsamt produktionsstopp.

Slut fakta.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Inom kärnkraftsindustrin vill man ha både redundans och diversifiering vill jag minnas.

D Daniel 109 skrev:
Det är inte mycket jag har redundans på.
Redundant

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Magnus E K
Idag är onsdag 7 december 2022.

G OMathson skrev:
Vet inte vad du jobbar med de tankesättet men i den branschen jag jobbar har vi redundans och anser inte att det är "onödigt överflöd".
Extremt sällan redundansen gjort någon nytta men vid de få tillfällen är det klart värt.
Har din bil säkerhetsbälten eller är de onödiga?
Man kan väl säga att jag extraknäcker som språkpolis... ;)

Vet inte hur du får in säkerhetsbälten här, jag får inte ihop det med vad du tror att ordet betyder ... :thinking:

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man kan väl säga att jag extraknäcker som språkpolis... ;)

Vet inte hur du får in säkerhetsbälten här, jag får inte ihop det med vad du tror att ordet betyder ... :thinking:
Läser man definitionen enligt SSMFS använder de inte "överflödigt" även om man kan se det så. Det är oftast så jag kommit i kontakt med ordet redundans.

Magnus E K Magnus E K skrev:
I vilket sammanhang? Det verkar vara du som snöat in på att detta alltid är ett negativt ord, vilket inte är fallet.
Snöat och snöat .. Alla forum behöver en språkpolis. ;)

D Daniel 109 skrev:
Det är inte mycket jag har redundans på. I bilen är det i princip bara bromsarna som har redundans. I huset är det inte heller just någon redundans.
Och det är ett val man gör (i en del fall), och det är helt okej, vissa vill ha mer, andra mindre.
Ett exempel som man säkert hittar i en hel del hushåll är någon form av NAS med RAID-konfiguration.
Sjukhus (många/de flesta/alla?) har exempelvis nödkraft om strömförsörjningen skulle fallera. Det är ju för det mesta helt onödigt, men när det väl behövs är det tvärt om livsviktigt, bokstavligt talat.
Att kalla den redundansen onödig vet jag inte om jag går med på.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den kan vara motiverad. Men vissa tycks tycka att den måste finnas överallt. Det är något man tar till når man inte når tillräcklig säkerhet med ett singelsystem.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Då är vi överens. Det jag hade invändningar emot var uttalandet om att redundans "är ett onödigt överflöd".
I vissa fall är det helt korrekt, i andra fall inte.

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
S
K Kurtivan skrev:
Fin bild på hur den planerbara elproduktionen ser ut i verkligheten i Frankrike, men vi ser ju samma här hemma i Sverige just nu.
Självklart ser vi det nu, det fanns tidigare tillräckligt med kärnkraft för inplanerade driftstopp utan att priserna rusade och tvingade folk från sina hem. Men några satte stopp för det, och här är vi nu. Att vara naiv är, tvärt emot vad många röstberättigade tror, inte något positivt.

• Haha
  • Gilla
zarkov och 2 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Problemet i Frankrike just nu är att de lät halva personalstyrkan gå hemma under COVID och sköt upp underhållet.
uppskjutna/utdragna revisioner är en del av problemet, men de korrosionsproblem som man upptäckte för ett år sedan (i Frankrikes yngsta kärnkraftverk) och därför tvingat fram nedstängningar, reparationer och undersökningar i ett femtontal reaktorer bidrar stort till att Europa lider idag

S SonnyListon skrev:
det fanns tidigare tillräckligt med kärnkraft för inplanerade driftstopp utan att priserna rusade och tvingade folk från sina hem.
framför allt har man planerat in avbrotten under det mindre betungande sommarhalvåret, och undvikit överlappande avbrottsperioder – någon luft i systemet för att hantera stillastående reaktorer vintertid har aldrig funnits

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.