194 471 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Vi slösar så mycket resurser överallt, dubbel isolering på elgrejer, enkel räcker ju så länge inget är fel. Egentligen behövs inte ens det, är ju bara att låta bli att pilla på skiten.
Hissar som är dimensionera på 10x den listade maxlasten, tänkt så mycket material vi hade kunnat spara där.
Hissar som är dimensionera på 10x den listade maxlasten, tänkt så mycket material vi hade kunnat spara där.
Det är inte mycket jag har redundans på. I bilen är det i princip bara bromsarna som har redundans. I huset är det inte heller just någon redundans.tveksamt skrev:
Generatorerna på R3 byttes 2007 och är i bra skick.P paralun skrev:
Kontrollen görs efter att man hittat ett potentiellt fel invändigt i en liknande generator på ett annat verk (inte i Sverige). Om felet hade inträffat skulle det inneburit ett långt och kostsamt produktionsstopp.
Slut fakta.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Man kan väl säga att jag extraknäcker som språkpolis...G OMathson skrev:
Vet inte hur du får in säkerhetsbälten här, jag får inte ihop det med vad du tror att ordet betyder ...
Läser man definitionen enligt SSMFS använder de inte "överflödigt" även om man kan se det så. Det är oftast så jag kommit i kontakt med ordet redundans.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Och det är ett val man gör (i en del fall), och det är helt okej, vissa vill ha mer, andra mindre.D Daniel 109 skrev:
Ett exempel som man säkert hittar i en hel del hushåll är någon form av NAS med RAID-konfiguration.
Sjukhus (många/de flesta/alla?) har exempelvis nödkraft om strömförsörjningen skulle fallera. Det är ju för det mesta helt onödigt, men när det väl behövs är det tvärt om livsviktigt, bokstavligt talat.
Att kalla den redundansen onödig vet jag inte om jag går med på.
Den kan vara motiverad. Men vissa tycks tycka att den måste finnas överallt. Det är något man tar till når man inte når tillräcklig säkerhet med ett singelsystem.
Självklart ser vi det nu, det fanns tidigare tillräckligt med kärnkraft för inplanerade driftstopp utan att priserna rusade och tvingade folk från sina hem. Men några satte stopp för det, och här är vi nu. Att vara naiv är, tvärt emot vad många röstberättigade tror, inte något positivt.K Kurtivan skrev:
uppskjutna/utdragna revisioner är en del av problemet, men de korrosionsproblem som man upptäckte för ett år sedan (i Frankrikes yngsta kärnkraftverk) och därför tvingat fram nedstängningar, reparationer och undersökningar i ett femtontal reaktorer bidrar stort till att Europa lider idagR Riverground skrev:
framför allt har man planerat in avbrotten under det mindre betungande sommarhalvåret, och undvikit överlappande avbrottsperioder – någon luft i systemet för att hantera stillastående reaktorer vintertid har aldrig funnitsS SonnyListon skrev: