194 471 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
men glass som är så gott!Mikael_L skrev:
fransmännen har fått igång fyra reaktorer de senaste veckorna men fortfarande står 10 reaktorer stilla, med en utebliven produktionseffekt på nästan 14 GW, enligt world-nuclear.org
jag gjorde mig en liten bild av hur den stora franska reparationen ser ut just nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det verkar inte sannolikt att det kommer igång några fler franska reaktorer det här året, men kanske några till i januari, även om utsikterna verkar lite skakiga...
(och tack @Dan_Johansson för att du länkade in mig i denna, för mig, okända tråden! jag undrade ett tag vart alla debattörer hade blivit av, typ: –Har ni fest, eller...?
Jo de franska verken drabbades hårt av marknadens härjningar med elpris men framförallt att man sköt på behövligt underhåll pga pandemin. (man kunde inte göra några större arbeten)harka skrev:
Men de gnetar säkert igång flera till!
Sen är det ju tragiskt att se hur vi i Europa ställt till det med Tyskland i spetsen och Energiewende.
Nästan att man börjar fundera om någon vill lägga ner vår världsdel??
Haha, jag tycker det är jätteroligt att se hjälplösa marknadsivrare som på allvar tror att vi inte har några val, vi sätter upp dumma regler och överenskommelser, upphöjer de till naturlagar och därefter ska den sköna offerkoftan på, samtidigt som de pekar på favorithatobjektet för dagen. Det kunde faktiskt varit gulligt, om det nu inte upprepat sig hundra gånger.P paralun skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Hej bjälke. Möt öga.D djac skrev:Haha, jag tycker det är jätteroligt att se hjälplösa marknadsivrare som på allvar tror att vi inte har några val, vi sätter upp dumma regler och överenskommelser, upphöjer de till naturlagar och därefter ska den sköna offerkoftan på, samtidigt som de pekar på favorithatobjektet för dagen. Det kunde faktiskt varit gulligt, om det nu inte upprepat sig hundra gånger.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Jovisst men det viktiga är att vi ser det här med ett större EU perspektiv, vi blev ju brutalt väckta i början av pandemin när vi upptäckte att det inte fanns tillverkning av skyddsutrustning och medicin.D djac skrev:Haha, jag tycker det är jätteroligt att se hjälplösa marknadsivrare som på allvar tror att vi inte har några val, vi sätter upp dumma regler och överenskommelser, upphöjer de till naturlagar och därefter ska den sköna offerkoftan på, samtidigt som de pekar på favorithatobjektet för dagen. Det kunde faktiskt varit gulligt, om det nu inte upprepat sig hundra gånger.
Sen gjorde vi då av med flera kärnkraftverk och nu börjar man vakna att det mesta vi köper tillverkas av Kina inkl att Kina äger det mesta av viktiga naturtillgångar. Men jag tror allt det här bara är mycket för dagens politiker att behöva ta ansvar och göra något åt röran. "Marknaden" ska ju fixa allt.....
Jo fröken Dahlberg är mer på hugget än någonsin om det vi ställt till.D djac skrev:
Sen häller jag inte med om att vi behöver stora reaktorer, bygg många små SMR reaktorer istället och kasta inte pengarna sjön med fler vindsnurror för det har vi nog av eftersom vi behöver planerbar kraft.
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/nu-kan-alla-se-hur-viktig-karnkraften-ar/
Jag förstod referensen, även om det absolut inte är min "kopp te", tyckte det var lite fyndigt av dig, även om jag naturligtvis inte håller med om din tolkning!Nötegårdsgubben skrev:
Men absolut, jag är pragmatisk lagd (inte bibeltrogen) och har därför inga som helst problem att i situationer där det krävs, bryta mot regler, även om jag själv kanske skapat dessa, när de visar sig vara offside och obsoleta. Att en marknadsreglering, som i det här fallet, funkat hjälpligt under vissa förutsättningar betyder inte att man är religiöst låst till denna när förutsättningarna förändras och det visar sig bli kaos