Morgondagens prissättning ser ju alldeles absurd ut och marknaden är ju "sjuk".
Hela Sverige ska ha högre pris än kol/gaseldarna i Tyskland...
Karta över Europa visar elpriser per område i euro. Datum: 7 december 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/#/nordic/map

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Ulltand och 5 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Nu vet jag inte "vem som bestämmer" EU? Men det känns som att "vi" (vilka det nu är) satt oss på en marknad där tyska fossilpriser (gas, kol eller vad de nu behagar använda) styr priset. Det känns ju lite tråkigt för "oss"
En ökning av exportkablar var väl en förutsättning för att göra vindkraften lönsam, och i och med stängningen av Ringhals reaktorer så är det svårare att "mätta" de ledningarna så vi får samma pris som tyskarna.

Sammanfattning
https://www.tn.se/naringsliv/21386/professor-sa-forstorde-vi-varldens-basta-energisystem/

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
På konsumentsidan beror det nog på att vi inte ör vana vid de priserna så att vi lärt oss att hantera det. Men fler på timpriser tror jag att konsumtionskurvan kommer att rundas av. Även inom industrin tror jag att man anpassar sig. Det är helt enkelt inte lönsamt att köra på till vilket pris som helst.

På produktionssidan beror det på att vårt tidigare låga elpris helt enkelt inte skapat utrymme för dyr spetskraft.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P paralun skrev:
Morgondagens prissättning ser ju alldeles absurd ut och marknaden är ju "sjuk".
Hela Sverige ska ha högre pris än kol/gaseldarna i Tyskland...
[bild]
[länk]
Ja för ovanlighetens skull så importerar vi från Tyskland vissa timmar imorgon.

Men det som är verkligt märkligt imorgon är att Polen importerar från oss och har trots det lägre elpris.
Det är svårt att förklara tycker jag.

• Gilla
  • Wow
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns en risk att jag inte förstått dessa data rätt.
Dels undrar jag varför SE bara är ett diagram, det borde ju vara 4, SE 1-4
Sen vet jag inte riktigt hur import/export blir, ifall det är med här på något vis, eller om det ligger utanför vad dessa diagram redovisar.
Jag gissar - men är inte det där diagrammet innan kapacitetsbegränsningarna lagts in. För det är väl ändå en gemensam auktion för all el på Nordpool i grunden. (https://www.nordpoolgroup.com/en/trading/Day-ahead-trading/Price-calculation/)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej där ligger temperaturen för ett värdigt liv för oss människor enligt all tillgänglig fakta.
Sen har man små barn eller sjukdom så kan det behövas någon grad till eller två.
Vilken fakta? Vissa människor är känsligare än akvariefiskar. Under 24 grader är för kallt och över 25 är för varmt.

• Haha
David Wallin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja för ovanlighetens skull så importerar vi från Tyskland vissa timmar imorgon.

Men det som är verkligt märkligt imorgon är att Polen importerar från oss och har trots det lägre elpris.
Det är svårt att förklara tycker jag.
Polen eldar ju mängder med kol, så deras elproduktion börjar ju sjunka i pris igen...

Nu är vattenkraftsproduktionen lägre än för några dagar sedan? Är det isläggning igen?

• Gilla
Långfarare
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Nu är vattenkraftsproduktionen lägre än för några dagar sedan? Är det isläggning igen?
Eller så inväntar de bättre priser?

• Gilla
Lived
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Polen eldar ju mängder med kol, så deras elproduktion börjar ju sjunka i pris igen...
Men då borde ju vi importera från dom istället?

• Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Eller så inväntar de bättre priser?
Aaa. var lite billigare i SE1 idag visst.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men då borde ju vi importera från dom istället?
Det verkar vara Tyskland som gynnas mest av detta, de eldar ju förresten också kol igen ..

F fiskarn87 skrev:
Aaa. var lite billigare i SE1 idag visst.
Framför allt jämfört med vad det kan tänkas bli från och med fredag.

M Mikael 81 skrev:
Framför allt jämfört med vad det kan tänkas bli från och med fredag.
Vad händer på fredag?

Edit: Var det O3an?

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.