D
P paralun skrev:
Nu håller jag inte med dig men det blir mycket intressant att se vad alla husägare gör.
De flesta har någon form av inställning av reglerlinje för värmen och det finns inte så mycket annat att skruva på för de flesta. Sen av egen erfarenhet i mitt hus så blir det direkt protester att man fryser om jag väljer en "snålinställning" av reglerlinje....
Det är väl lite Maslows inblandat här, tillsammans med personliga preferenser, men att tvingas ha kallare i sin bostad än man anser sig behöva, kommer nog upplevas som en standardsänkning av de flesta.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är väl lite Maslows inblandat här, tillsammans med personliga preferenser, men att tvingas ha kallare i sin bostad än man anser sig behöva, kommer nog upplevas som en standardsänkning av de flesta.
Jo men Maslov har nog helt rätt i sina teorier.
Sen funkar det inte så brukar det bli konflikter och bråk, värme är då ett grundläggande behov.

• Gilla
djac
  • Laddar…
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Mer att fundera över och jag själv blir inte klok på Europas politiker inkl de svenska.
Bengt Ekenstierna har ett förslag hur man skulle kunna få ner elpriserna, den sk "eken-modellen".
Om den är helt rätt eller fel vete tusan men det är mycket märkligt att man inte ens gör ett försök?
Sen att det inte är en tydligare debatt??
[länk]
Jag tror att myndigheterna vill minska elkonsumtionen så mycket som möjligt för att undvika rullande avstängningar i södra Sverige vid elbrist. Det verkar ha högre prioritet än att sänka priserna.

Det finns förmodligen ett spel bakom gallerierna som vi inte informerats om.

R Riverground skrev:
Jag tror att myndigheterna vill minska elkonsumtionen så mycket som möjligt för att undvika rullande avstängningar i södra Sverige vid elbrist. Det verkar ha högre prioritet än att sänka priserna. Det finns förmodligen ett spel bakom gallerierna som vi inte informerats om.
Jo men det är ju enbart ren tur med Kung Bore som man spelar med då. Vad vi har kvar nu är att husägare skruvar på sin reglerlinje för inomhustemperatur och det tror jag inte så många gör.
Jag tror Bengt Ekenstierna har helt rätt i sina funderingar men utmaningen är att det här inser nog alla politiker att det är mycket svårlöst så då blir det tyst istället eller populistisk pajkastning mellan partier.

P paralun skrev:
Mer att fundera över och jag själv blir inte klok på Europas politiker inkl de svenska.
Bengt Ekenstierna har ett förslag hur man skulle kunna få ner elpriserna, den sk "eken-modellen".
Om den är helt rätt eller fel vete tusan men det är mycket märkligt att man inte ens gör ett försök?
Sen att det inte är en tydligare debatt??
[länk]
Den modellen fungerar inte. Jag begriper inte hur en person som borde vara insatt presenterar något sådant.

• Gilla
uplj
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Inte bara men minst 4 reaktorer kunde gott varit kvar rätt många år till men även hur nordpol/eu regler, elområden, långsiktigt, av vem och hur elproducenterna ägs samt hur skattesystemet fungerar ang energi.
Kapitalism har All-Time-high just nu, på alla fronter

D Daniel 109 skrev:
Den modellen fungerar inte. Jag begriper inte hur en person som borde vara insatt presenterar något sådant.
Jo nu är det just det som är ännu mer märkligt och att bara vänstern visade intresse.
Eller så är det då så att det inte finns någon annan lösning än nuvarande elhandelsavtal med EU och "omplåstring" i varje land?
Så vi är totalt hjälplösa just nu!?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/elexpertens-modell-ska-losa-elkrisen

Det är väl bara de som är öppna för planekonomi.

D Daniel 109 skrev:
Det är väl bara de som är öppna för planekonomi.
Jo men jag tror själv att det behövs mer "planekonomi" för att få ordning på det här!
Hur mycket planerbar kraft ska vi ha inom EU och vad får den kosta. (läs kärnkraft)
Det blir totalt kaos som det är nu!

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Jag fattar kanske inte riktigt hur det kan skilja så enormt mycket i produktionskostnad mellan olika kraftslag och olika länder. Hur kan elproduktion som kostar 6 kr/kWh blivit byggd när det verkar som att det också går att producera för 20 öre för det kostar det ju ibland..?

Det är inte riktigt så det fungerar. När vi har extremt låga elpriser är det ingen producent som har kostnadstäckning för alla kostnader. När allt redan är igång så är elpriset högre än produktionskostnaden.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nae.. kan tänka mig det.. Men varför säljer de elen för billigt då helt plötsligt?

För att de förlorar mer på att inte sälja den alls.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Jaja på något sätt känns det konstigt att priset ska fluktuera mellan 2 och 600 öre trots att de flesta (?) producenter har ungefär samma produktionskostander hela tiden men det kanske bara är så det ska va.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.