194 469 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Det är ju det jag menar. Ett land med unikt? goda förutsättningar är bättre än Sverige. Har jag sagt att Sverige är kasst?L lat skrev:
Ja, det tror jag också.Nötegårdsgubben skrev:
Min poäng: jag tror att politiker både lurar väljarna och lyssnar på sakkunskap. Sakkunskapen de lyssnar på är väl förvisso sådan som ofta stryker deras åsikter medhårs, men jag tror att vi nu får in experter i regeringskansliet som ser till att kärnkraftsfrågan drivs på ett klokt sätt. Det kommer inte glädja dem som principiellt är mot kärnkraft, men för oss som är för ger det lite trygghet i att politiken inte bara kommer vara baserad på floskler.
Politiker ser en skillnad mellan att vinna makten så att man öht kan genomföra sin politik och sen att genomföra sin politik.
Och alla politiker i valkampanj är åtminstone lite populistiska, det är alltså inte något som är förbehållet partier som vi kallar populistiska (för att de är det så tydligt, t.ex. Ny demokrati), skillnaden är mest hur grovt och tydligt det är.
Det som håller tillbaka (seriösa) partier är vetskapen om svekdebatten efter när det utlovade inte kan hållas och hur de bedömer att väljarnas kunskapsläge är.
Så t.ex. debatterna om gängbrottslighet, energi och skatter/välfärd är sådan lite småtung materia, där väljarna som regel har dålig koll på forskning/teknik/hur det fungerar i verkligheten, men det är lätt att som politiker att spinna enkla populistiska slagord om, och sen hoppas att de inte blir avslöjade.
Du kunde alltså inte presentera en förklaring till varför du anser att vi pajat vår elproduktion och samtidigt har vi exporterat mer el än vi någonsin gjort och aldrig importerat mindre än i år, aldrig någonsin sen vi fick vår första utlandskabel.G OMathson skrev:
Fundera något varv till, och återkom när du kan förklara.
Det du kallar en tydlig varning är information om vad bortkoppling är. Det är ingen varning, det är för mig inte ny information. Så har det fungerat mycket länge.P paralun skrev:
Det som skiljer är att informationen plockats upp i media, triggat av att elpriserna har gått upp.
Verkar vara en del kunniga i tråden. Om överföringskapaciteten är maxad. Sätts då elpriset i varje elområde för sig av den produktion som har högst kostnader i det elområdet? Och tvärtom finns det kapacitet kvar sätts priset av det dyraste området man kan exportera till?
Om du knäpper på TV4 så ser du något du aldrig sett förut!D Daniel 109 skrev:
Minskade i november med 22% och varit hemma under båda perioderna.
BVP går med en grad lägre på rumsbörvärdet.
Eldar morgon och kväll i kamin, normalt tändbrasa och 1-2 inlägg, beräknar förbruka 0,5-1 kbm mera ved.
Snickarbod och garage hade ett antal gamla dåliga lysrörsarmaturer, blivit bytt till nya LED.
Och även snittvarmare ute med 1 grad.
BVP går med en grad lägre på rumsbörvärdet.
Eldar morgon och kväll i kamin, normalt tändbrasa och 1-2 inlägg, beräknar förbruka 0,5-1 kbm mera ved.
Snickarbod och garage hade ett antal gamla dåliga lysrörsarmaturer, blivit bytt till nya LED.
Och även snittvarmare ute med 1 grad.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Att elpriserna fluktuerar som de gör är iofs. ett tecken på ett mindre robust system. Så nog lär risken för bortkopplingar ha stigit och därmed är den journalistiska rapporteringen begriplig.D Daniel 109 skrev:
Därmed inte sagt att risken är stor eller rapporteringen bra.
Lite förenklat kan man beskriva det så. Men nät all tillgänglig produktion är igång sätts det i stället av den mest priskänsliga konsumenten.F fiskarn87 skrev:
Ja, att det är ståhej runt ämnet har jag inte förnekat.P paralun skrev:
Men när din länk till SVKs kraftiga varning är en beskrivning av vad bortkoppling är. Så är det vara uppenbart att varningen inte finns. Det är något du inbillat dig på grund av att det är ståhej runt ämnet. Elnätet är fortfarande väldigt stabilt.
Så om t.ex. användingen sjönk i SE1 och överföringen då blir maxad sjunker priset mycket kraftigt eftersom de (gissar jag?) inte har någon produktion som är i närheten av att kosta vad de nu betlare för elen?D Daniel 109 skrev:
Njau.... nu är det ett mycket komplext läge med ett flertal orsaker inom och utom Sverige.Nötegårdsgubben skrev:
Jag är ganska säker på att det blir en riktig "elrysare" nu när kylan dra ner över Sverige samt kontinenten.
SE1 har mycket vattenkraft. Så om de ser att de kan spara vatten för att i stället sälja när priset är större så kan man dra ner på produktionen även om elpriset överstiger produktionskostnaden.F fiskarn87 skrev:
Det man börjar få "kalla" fötter för är Ringshals4 stora blunder vid test och ingen produktion förrän tidigast i februari.
Och att O3an behöver service av turbin/generator i 9 dagar + lite infasning.
Detta i kombination med kyla och vindstilla.
Så södra Sverige tappar lite MW, O3 går just med 1430 MW. Så det är ca 2600 MW som saknas under den perioden när även O3 ger 0 MW.
Och att O3an behöver service av turbin/generator i 9 dagar + lite infasning.
Detta i kombination med kyla och vindstilla.
Så södra Sverige tappar lite MW, O3 går just med 1430 MW. Så det är ca 2600 MW som saknas under den perioden när även O3 ger 0 MW.