194 468 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Den där kommentaren kommer bara för att du inte förstått ett endaste dugg om energisituationen i Europa och inte förstår ett enda dugg av vad vi försöker berätta för dig.G OMathson skrev:Varför jämföra med det som är sämre?
Är det en bra utveckling? "Om Olle har en dålig bil, jag har en bra bil, då ska jag byta till en bil som också är dålig bara den är något bättre än Olles så ska jag vara nöjd." Oj, Olles bil gick sönder helt, bäst jag sparkar på min så den blir sämre för då blir jag nöjd, min buckliga dåliga bil är ju fortfarande bättre än Olles som är helt sönder. Det är ju perfekt utveckling.
Ja du är inte ens intresserad av att komma ur din bubbla.
Själv var jag betydligt mer lik dig för ett par år sedan, men jag nöjde mig inte med att inte förstå vad som händer, utan har lagt ner en del tid på att förstå hur alla saker hänger ihop.
Jag beklagar din grunda förståelse.
Just nu är överföringen i snitt 2-3 nära taket, så det börjar nog snart sjunka priserna i SE2 och SE1, ska du se.B byabin skrev:Det är väl isläggningen som driver upp priserna i SE1 och 2 nu, borde "normaliseras" när isen lagt sig. Borde gå att se om man kollar på hur mycket vattenkraften producerar nu, eller helt enkelt produktion i ettan och tvåan.
EDIT: Vid en enkel koll är det inte uppenbart, upprepar bara vad andra har sagt. [länk]
7,19 GW, Magnus E K, du som alltid verkar ha alla de där siffrorna i huvudet, vad är max i snitt 2->3?
Och hur mycket reserv tror du man måste reservera en dag som denna?
Priserna är ju högre i morgon....så hur budar marknaden upp priset för SE1 o SE2?Mikael_L skrev:
Enbart flaskhalsar ska inte få upp priset så här mycket eftersom man har stor överproduktion i SE1 och 2.
Mysterium för mig själv??
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/#/nordic/map
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Du får nog du förklara för alla oss som inte begriper en gång till för vi förstår ju ingeting i vår bubbla! Du som är så jävla smart!Mikael_L skrev:
Den där kommentaren kommer bara för att du inte förstått ett endaste dugg om energisituationen i Europa och inte förstår ett enda dugg av vad vi försöker berätta för dig.
Ja du är inte ens intresserad av att komma ur din bubbla.
Själv var jag betydligt mer lik dig för ett par år sedan, men jag nöjde mig inte med att inte förstå vad som händer, utan har lagt ner en del tid på att förstå hur alla saker hänger ihop.
Jag beklagar din grunda förståelse.
Utvecklingen ska alltså gå bakåt och så länge det är sämre för någon annan är det bara bra att det blir sämre för dig!
Hoppas du har timpris eller rörligt och en relativt hög förbrukning samt att de stänger av elen för dig när det blir kallt högtyck och vindstilla, själv har jag i alla fall bundet i tre år till.
SE1 ska fylla kablen till Finland. Kan det vara så att priset i Finland smitta SE1 och 2 nu också?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Finns massor med länder där det är helt ok att leva utan uppvärmning utan att frysa ihjäl.L lat skrev:
Nästan bara off-topic inlägg i tråden.
Nu börjar Svenne bli stingslig.
Dagspris på marknaden i morgon sista november 4,25 kr per kWh i samtliga 4 elprisområden.
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris/
Det blir ca 6,40 kr per kWh inkl påslag, moms, skatt och elöverföring.
Om detta är en föraning om decembers priser blir det inte roligt för er med rörligt avtal.
Dagspris på marknaden i morgon sista november 4,25 kr per kWh i samtliga 4 elprisområden.
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris/
Om detta är en föraning om decembers priser blir det inte roligt för er med rörligt avtal.
Och det mest fantastiska är att man inte behöver vara smart, (för det är inte det jag är), utan man får lägga lite tid, men framförallt vilja.G OMathson skrev:Du får nog du förklara för alla oss som inte begriper en gång till för vi förstår ju ingeting i vår bubbla! Du som är så jävla smart!
Utvecklingen ska alltså gå bakåt och så länge det är sämre för någon annan är det bara bra att det blir sämre för dig!
Hoppas du har timpris eller rörligt och en relativt hög förbrukning samt att de stänger av elen för dig när det blir kallt högtyck och vindstilla, själv har jag i alla fall bundet i tre år till.
Resten av ditt inlägg är helt onödigt att kommentera, det får stå kvar där det står, och åldras med ovärdighet.
Med vi syftar jag på Sverige.K Kojaxx skrev:
2003 vad det en nätkollaps söder om Norrköping på grund av ett ställverksfel i Ringhals har jag för mig. Det är det närmaste instabilt elnät jag kommer på. Men det är som sagt 19år sedan och nätet varv uppe på några timmar.
Med större menar jag mer än mindre avbrott på grund av lokala fel.
Då kan jag upplysa dig att det har varit längre strömavbrott i år i Skåne. Flera gånger. Det kallar jag instabilt. Kan också upplysa dig om att transformatorstationer är underdimensionerade.D Daniel 109 skrev:
Tror inte att dom som har fast pris vars avtal håller på att gå ut tycker att det är så roligt heller.B Boende45 skrev:Nästan bara off-topic inlägg i tråden.
[länk]
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Håller med, du verkar inte vara så smart och dina inlägg står också kvar med grov ovärderlig.Mikael_L skrev: