194 470 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Nu kikar jag lite på vad du skriver ...P paralun skrev:Jo och varje elområde har sitt eget "debit-kredit" för elen och sedan ska då priset sättas utifrån den dyrast producerade elen. Har någon elproducent i SE1 plötsligt startat en dyr produktion? Eller är allting enbart flaskhalsar och kostnader därifrån? Eller köper man dyr transitel från Norge till SE1? Jag får inte ihop det?
Nej, man producerar inte elen dyrt, utan man säljer den dyrt.
Det är billigt att producera olja i Kuwait, men man nöjer sig inte med att sälja den bara inom landet, utan säljer den dyrt utomlands.
Nu vet jag inte hur de gör i det landet, de kanske subventionerar inhemskt, men gör det inte det så betyder det att även Kuwaitierna får betala dyrt, även om de har egen billig produktion. Och om oljan stiger i pris på världsmarknaden så ökar priset i landet.
Den som producerar något brukar som regel sälja där denne får bäst betalt. Och vill andra köpa får de helt enkelt slanta upp till samma pris, i alla fall så länge det fortfarande går att sälja och transportera mer till det höga priset.
Grundfelet i detta stycke är att priset inte sätts utifrån den dyraste PRODUKTIONEN utan från den dyraste KWH som sålts. Det första är relativt fast per energislag och det andra varierar med efterfrågan och tusen andra parametrar.P paralun skrev:Jo och varje elområde har sitt eget "debit-kredit" för elen och sedan ska då priset sättas utifrån den dyrast producerade elen. Har någon elproducent i SE1 plötsligt startat en dyr produktion? Eller är allting enbart flaskhalsar och kostnader därifrån? Eller köper man dyr transitel från Norge till SE1? Jag får inte ihop det?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Vattenfall tjänar mer när priset är högre helt enkelt. Sen är det en sanning med modifikation. Dels säljer de viss mängd på långa kontrakt med fasta priser, dels tar Svenska kraftnät (hela?) mellanskillnaden när det är prisskillnader mellan de svenska elområdena (det är dessa pengar det kommande elstödet tas ifrån).F fiskarn87 skrev:
I grund och botten är det som vilken marknad som helst, prissignalerna är till för att driva fram mer/mindre produktion och efterfrågan. Att just vattenkraften pga. brist på utbyggbara vattendrag inte kan öka på lång sikt och pga. vattendomar inte kan ändra så mycket på kort sikt heller är något av en anomali i sammanhanget. Men för slla andra är signalerna viktiga.
När elpriset tillfälligt peakar i SE1 i början av vintern brukar det dock hänga ihop med att isarna lägger sig i kraftverksdammarna och just då kör man mindre vattenkraft. Så just Vattenfall kanske inte kammar hem storkovan just nu.
Jag pratar om orsakerna till priset.G OMathson skrev:Varför ska jag fundera en enda minut på din begäran? Fundera själv på vad denna tråds rubrik är!
Jag vet mycket väl att det exporteras enorma mängder el från nationen Sverige, har jag ifrågasatt det någonsin? Vilka "vi fick en utlands kabel"? Jag äger ingen kabel och tjänar inget vad jag vet. Du anser säker projektet Hansa Powerbridge ska färdigställas snarast, det gör inte jag.
Hur va det nu med Karlshamns oljekraftverk? Men i din bubbla har väl inte Karlshamn ökat koldioxidutsläppen alls?
I min värd har det på knappt 10 år ökat med enormt, från ca 8000 Ton 2013 till 90000 Ton 2021 det är rekord sedan 2010!
När skrev jag att vi "har pajat vår elproduktion" i förhållande till exporten?
Det finns inga "vi" som tjänar på exporten!
Återigen det är PRISERNA denna tråd handlar om och om du tycker 5Kr/kWh är bra så får du tycka det, jag tycker det är förödande för svenska hushåll, företag och välfärden!
Det är inte något som vi pajat inom landet, utan vi har mer el och mindre elbrist i år än förra året, och förrförra året, och året före det osv.
Så priset idag beror inte på något som skett i Sverige, ingen Svensk politiker har skuld i detta (ja möjligen flatheten att inte kräva att Tyskland et al inte kröp upp i Putins gasknä).
Jag gillar inte alls att priset är högt, jag gillar inte alls att R1 stängdes, jag gillar inte alls att vi tappat rotationsenergi i södra sverige.
Men inget av detta är skulden till elpriset idag.
Så jag tycker nog att jag håller mig bra till trådens ämne.
Europa har en mycket lång och krånglig väg framåt till fossilfritt och vettiga energipriser, men vi kan inte göra så mycket annat än att sitta bredvid och kolla samt drabbas av elprischockerna.
Jag lovar att nuvarande regering omöjligt kommer kunna bygga kärnkraft tillräckligt för att täcka Europas brist. Vi tar hand om vårt land, men vi har aldrig varit och kommer aldrig vara opåverkbara av omvärlden, i något som helst hänseende.
Nu har jag brottast med min hjärna och förstår nog att det kanske måste funka som det gör.. Misstaget jag (och många) kanske gör är att man tänker att elproduktion i Sverige på något sätt är till för "oss". Kraftproducenterna skiter ju i oss på det sättet.Mikael_L skrev:
Japp.
Alla får samma pris.
Det är t.ex. därför det är helt olönsamt att utvinna viss slags olja, och mycket lönsamt med annan. Nordsjöoljan är mycket dyrare att utvinna än Kuwaits. Så med lågt världsmarknadspris så går Statoil back medan Kuwait fortfarande tjänar pengar.
Så de med låga produktionskostnader så är det jackpot med högt elpris.
Fördelen med högt elpris, som alla får del av är att det stimulerar till byggande av kraftproduktion, och jag litar på att marknadskrafterna ofta är bäst lämpade. Men när det gäller energiområdet är jag inte helt marknadsliberal, men jag anser att marknadskrafterna bör få styra rätt mycket i alla fall. Att politiker går in och petar enligt sin ideologi blir ofta inte så bra, t.ex. att MP petade bort R1 och R2, det kunde ju Vattenfalls styrelse fått välja själv istället.
Men.. slutsatsen måste ju ändå vara att en mer begränsad överföringskapacitet just nu tex skulle sänka priserna i Sverige?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Undrar vad det blir för el priser om en dryg vecka? Nått om ett högtryck över Grönland som sprider sig och drar ner arktisk kyla över oss. Om det blir ett sådant högtryck utan vind blir elen inte billig. Då spelar det ingen roll att det just nu exporteras 2000MW.
Nej inte hela, inte så väldigt mycket.Nötegårdsgubben skrev:
Nu hittar jag inte på hur flaskhalsavgifterna beräknades, jag ska se om jag hittar det ikväll.
Sen är dessa utbetalningar av subventioner helt motsatt vad avgifternas syfte är.
Avgifterna är för att områden med importbehov ska få betala mer för att SVK ska ha råd med att förstärka förbindelserna samt en morot till att bygga kraftproduktion där det behövs.
Men nu i år och förra året blev det dock en dramatisk ökning av inflöde av avgifter, så dels har SVK ingen möjlighet att konsumera pengarna, dels är det sån hastig förändring att det nog är rätt OK att man istället använder pengarna till akut vård av det som skadas.
Ja de som har diamantgruvorna i Sydafrika skiter i sydafrikas befolkning, de får inga diamanter till reapris pga den stora produktionen inom landet, utan det säljs utomlands till det högsta priset som är möjligt.F fiskarn87 skrev:Nu har jag brottast med min hjärna och förstår nog att det kanske måste funka som det gör.. Misstaget jag (och många) kanske gör är att man tänker att elproduktion i Sverige på något sätt är till för "oss". Kraftproducenterna skiter ju i oss på det sättet.
Men.. slutsatsen måste ju ändå vara att en mer begränsad överföringskapacitet just nu tex skulle sänka priserna i Sverige?
Skulle all elkraftproduktion i Sverige vara helt i statlig regi skulle det öppnas en del möjligheter att differentiera priset för inhemsk förbrukning (enklast med ett stöd som i praktiken är en återbetalning av en del av vinsten), men som läget är nu skulle det bara innebära stora transfereringar av statens pengar till privata bolag.
Skogsägare
· 23 305 inlägg
Jag tycker det verkar vara hela. Att det finns regler för vad de får användas till är jag med på, och elprisåterbäring tror jag faktiskt ryms däri.Mikael_L skrev:
Svenska kraftnät skrev:
Redigerat:
Kanske dags för oss i södra Sverige att börja producera egen el.
I norr finns vattenkraften i många älvar och dom bygger vindkraft lite överallt. Medans vi här i söder vägrar bygga ut vindkraften. Snart kan vi nog inte förlita oss på alla resurser vi får norrifrån
I norr finns vattenkraften i många älvar och dom bygger vindkraft lite överallt. Medans vi här i söder vägrar bygga ut vindkraften. Snart kan vi nog inte förlita oss på alla resurser vi får norrifrån
Skogsägare
· 23 305 inlägg
Eller bygga ett kärnkraftverk.
Barsebäckstomten är rätt perfekt, både belägenhet och färdiga ledningar till stamnätet.
Det är en sak jag hoppas av nuvarande regering, att de häver byggförbudet (på alla platser förutom Oskarshamn, Ringhals och Forsmark) för kärnkraften.
Jag ser verkligen ingen mening med att tillåta kärnkraftsbygge, men bara på platser där det redan finns ett överflöd av kraft.
Det är inte säkert att det börjar byggas något ändå, men det är dumt att den begränsningen öht finns.
Barsebäckstomten är rätt perfekt, både belägenhet och färdiga ledningar till stamnätet.
Det är en sak jag hoppas av nuvarande regering, att de häver byggförbudet (på alla platser förutom Oskarshamn, Ringhals och Forsmark) för kärnkraften.
Jag ser verkligen ingen mening med att tillåta kärnkraftsbygge, men bara på platser där det redan finns ett överflöd av kraft.
Det är inte säkert att det börjar byggas något ändå, men det är dumt att den begränsningen öht finns.
Se befintliga orterna dör det lagts ner produktion är lämpliga platser. Där finns redan ledig kapacitet i ledningsnätet. Ska det byggas mer än det tidigare funnits på platsen kan det däremot vara lämpligt att titta på nya platser.Mikael_L skrev:
Eller bygga ett kärnkraftverk.
Jo precis. Sen kan man ju tycka att det är skillnad på diamanter eller apelsiner och el.Mikael_L skrev:
Ja de som har diamantgruvorna i Sydafrika skiter i sydafrikas befolkning, de får inga diamanter till reapris pga den stora produktionen inom landet, utan det säljs utomlands till det högsta priset som är möjligt.
Skulle all elkraftproduktion i Sverige vara helt i statlig regi skulle det öppnas en del möjligheter att differentiera priset för inhemsk förbrukning (enklast med ett stöd som i praktiken är en återbetalning av en del av vinsten), men som läget är nu skulle det bara innebära stora transfereringar av statens pengar till privata bolag.