G
L lat skrev:
Och dom jämför du med Sverige och utvecklingen av elpriset här???
Snacka om att blanda bort korten.
Var är "här"? Äh, glömde att du aldrig svarar...

K Kojaxx skrev:
Då kan jag upplysa dig att det har varit längre strömavbrott i år i Skåne. Flera gånger. Det kallar jag instabilt. Kan också upplysa dig om att transformatorstationer är underdimensionerade.
Har du något exempel? Att en transformator är ukderdimentioonerad är ett lokalt problem och inte något som medför att nätet är instabilt.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Med vi syftar jag på Sverige.
2003 vad det en nätkollaps söder om Norrköping på grund av ett ställverksfel i Ringhals har jag för mig. Det är det närmaste instabilt elnät jag kommer på. Men det är som sagt 19år sedan och nätet varv uppe på några timmar.
Med större menar jag mer än mindre avbrott på grund av lokala fel.
Jag tror vi får inse att Daniel har rätt bra koll.
På de senaste 20 åren har inget större strömavbrott skett av annan orsak än (o)väder.
https://www.svt.se/special/stromavbrott-vi-minns/

På 70 och 80-talet hade vi några strömavbrott som drabbade väldigt stora delar av landet.
Ett jag minns som liten berodde på ett fel i en brytare i en nätstation i norra Västernorrland, eller om det kanske var Västerbotten. Felet drog med sig alltmer av stambätet (blixtsnabbt) och till sist hade strömavbrottet propagerat ändå ner till södraste Sverige.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
På de senaste 20 åren har inget större strömavbrott skett av annan orsak än (o)väder.
[länk]
Ju nu förstår jag inte vad det har med dagens situation och brist på elproduktion?
inkl att vi hänger ihop på ett helt annat sätt mellan länder.
Vi tar det igen, bara att vänta och se vad som händer!
https://www.svk.se/om-kraftsystemet...funkar-frankoppling-om-elen-inte-racker-till/

P paralun skrev:
Ju nu förstår jag inte vad det har med dagens situation och brist på elproduktion?
inkl att vi hänger ihop på ett helt annat sätt mellan länder.
Vi tar det igen, bara att vänta och se vad som händer!
[länk]
Det är inget nytt. Den typen av förberedelser har man haft i alla tider. Det betyder inte att elnätet är i stabilt.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
RoTe
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

På 70 och 80-talet hade vi några strömavbrott som drabbade väldigt stora delar av landet.
Ett jag minns som liten berodde på ett fel i en brytare i en nätstation i norra Västernorrland, eller om det kanske var Västerbotten. Felet drog med sig alltmer av stambätet (blixtsnabbt) och till sist hade strömavbrottet propagerat ändå ner till södraste Sverige.
Inget att se här, snälla fortsätt med era liv, bry er inte, politikerna har full koll!

Översatte jag dig rätt nu Mikael?

• Gilla
  • Haha
jawen och 2 till
  • Laddar…
Det är egentlige inget fel på nätet. Vi hade 99,7% fossilfritt och världens bästa och stabilaste produktion och nät redan på 80-talet. Idag är nätet mer utbyggt men man har tagit bort delar av den strategiskt placerade produktionen.

Det stämmer att man tidigare förberett för roterande bortkoppling, det har dock aldrig behövts användas. Nu flaggar man för att det kan bli aktuellt i vinter, men det har inte skett än och kanske aldrig kommer ske. Det är dock strategiskt att gå ut med det av flera skäl, bland annat för att förmå folk och förbruka mindre, men framförallt, jämnare över dygnet.

• Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Inget att se här, snälla fortsätt med era liv, bry er inte, politikerna har full koll!

Översatte jag dig rätt nu Mikael?
Det är tyvärr en betydligt mer teknisk förståelse som krävs för att lite bedöma både forn- och framtid i de här frågorna. Både Daniel och Mikael ser jag som väl skickade i den delen till skillnad mot många väderkvarnar och i princip nyttiga idioter som står mot dem.

Tex Daniel har tidigare genom åren på forumet väl beskrivet både incidenten i Enköping liksom den nu nämnda i stationen Horred närbeläget Ronghals. Den första gav upphov till åtgärder för sektionering av nätet som sen gav positivt resultat i den senare. Tex den viktiga stamnätstationen Södrråsen spelade en roll då vet du något om det och hur det realiserades där? Har du ens en aning om vad som krävs på de här nivåerna långt från forumets vanliga ellunk med lampsladdar osv?

Detta inte på något sätt ämnat trycka ner dig och dina gelikar snarare en vädjan att öppna ögonlocken ta in och sen ev tillföra något för flertalets bästa. Det är tungt till att börja med men sen lättar det och ger paradoxalt en viss ödmjukhet inför allt, inget är så enkelt man först tror inte ens i fallen man tror sig greppa.

• Gilla
Zsam och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag vill be alla som anser att vi fördärvat vår elproduktion under årens gång att kika på detta inlägg:
https://www.byggahus.se/forum/threa...igen-pa-kort-tid.431854/page-768#post-4923107
Och fundera över detta, och ge mig en bra förklaring hur dessa grafer och er inställning av att Sveriges elproduktion är pajad går att få ihop!
Kan ni inte det tycker jag ni håller käft, utan istället klagar hos de politiker och de bubbelblåsare som lurat er.

För 1-2 veckor sedan kollade jag, och såg att Sverige då, under 2022, hade importerat el endast 52 timmar av årets då 8200 timmar.
Är vår elproduktion verkligen så kass?
Hur mycket nytta skulle ett kärnkraftverk till göra?

(Även om jag ställer denna fråga så anser jag ändå att det var dumt att stänga R1, men det är egentligen en annan fråga, som t.ex. inte har med elpriset att göra)

• Gilla
OverAndOut och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Detta inte på något sätt ämnat trycka ner dig och dina gelikar snarare en vädjan att öppna ögonlocken ta in och sen ev tillföra något för flertalets bästa. Det är tungt till att börja med men sen lättar det och ger paradoxalt en viss ödmjukhet inför allt, inget är så enkelt man först tror inte ens i fallen man tror sig greppa.
Ja det är ju en resa, det kan jag medge, som gjort den.
Nästan så jag skäms över hur jag ansåg att mindre kärnkraft och mer vindkraft var roten till allt ont, och hur vi skulle få effektbrist och allt sånt, för ett par år sedan.
Åsikter som jag har ändrat rätt mycket sedan jag gav mig på att försöka förstå.
Och ju mer jag förstod, desto mer insåg jag vad jag fortfarande inte förstår (och så är det fortfarande naturligtvis).

Vad jag tror idag är (men mer ödmjuk nu, så jag vet att det finns en del mer):
Man måste särskilja flera parametrar som inte har något alls samband med varandra, eller bara en svag koppling.
Det är saker som elpris, svängmassa, nordpool, kärnkraftverkens nedstängning, klimatet, utlandskablar, gaspris, elområden m.m.
En del av dessa saker hänger mer eller mindre ihop, andra har ingen, eller nästan ingen koppling.
Senaste valrörelsen var bedrövlig för den som hade något lite insikt, de flesta politiker blandade ihop de av dessa komponenter som de ansåg gynnade dem, och då alltid helt felaktigt. Det är faktiskt illa att toppolitiker antingen är så okunniga (eller struntar i att konsultera sakkunniga) alternativt faktiskt lurar väljarna hemskt, bara med målet att vinna valet.

Men jag orkar inte sitta och skriva om alla samband och icke samband nu, men jag råder den som är intresserad av att förkovra sig lite.
Jag inser idag (jämfört med för två år sedan) vad mycket bättre vårt elsystem och elproduktionssystem är än vad jag trodde då.
Men jag vet att det inte är perfekt (perfekt är ju dock i princip alltid en utopi).
Många parametrar är bra, och dessutom blir de hela tiden bättre, vi förbättrar oss.
Men det finns dåliga saker också.
Svängmassa, rotationsenergi har vi tappat en hel del genom nedläggning av kärnkraft, det är inte bra, en försämring. Det är något som måste adresseras och jobbas på lösningar.
Klimatmässigt har det inte varit bra att stänga väl fungerande reaktorer.
Vårt stamnät borde ha förstärkts redan för flera år sedan, nu kan iofs nya industrisatsningar i norr ändra denna spelplan igen, så förstärkningar blir överflödiga, framtiden är alltid outgrundlig.

Sen kan jag inte riktigt bestämma mig för om jag anser att vindkraften tar en springnota, inte säkert ställer upp när det gäller. Men ärligt talat, det verkar ju gälla alla andra kraftslagen också.
Vindkraften kannibaliserar ju även lite både på sig själv och andra kraftslag, när det blåser såpass att elen blir nästan gratis, eller t.o.m negativt elpris.
Det kanske kommer framtida tekniska och sociala lösningar, men det är inte utan problem.

Men i stort så har Sverige ett enormt bra el och energisystem, och vi står väl rustade, men inte tillräckligt väl rustade för att lösa hela Europas energiproblem, och det lär vi aldrig kunna.
Så höga elpriser lär vi ha fram tills att Europa fixat sin bit, tyvärr.
Kontinenten har ju t.ex. inte alls lika mycket vattenkraft, som kan agera buffert och energilager åt enorma mängder vindkraft, så det lär bli intressant hur kontinenten ska lösa den saken och samtidigt gå fossilfritt.

• Gilla
Zsam och 9 till
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vill be alla som anser att vi fördärvat vår elproduktion under årens gång att kika på detta inlägg:
[länk]
Och fundera över detta, och ge mig en bra förklaring hur dessa grafer och er inställning av att Sveriges elproduktion är pajad går att få ihop!
Kan ni inte det tycker jag ni håller käft, utan istället klagar hos de politiker och de bubbelblåsare som lurat er.

För 1-2 veckor sedan kollade jag, och såg att Sverige då, under 2022, hade importerat el endast 52 timmar av årets då 8200 timmar.
Är vår elproduktion verkligen så kass?
Hur mycket nytta skulle ett kärnkraftverk till göra?

(Även om jag ställer denna fråga så anser jag ändå att det var dumt att stänga R1, men det är egentligen en annan fråga, som t.ex. inte har med elpriset att göra)
Tråden ballar ur som vanligt. Tråden handlar om priset på el i Sverige just NU!
När kostade en kWh mer än 5 kr sist i område 1? Jag har faktiskt ingen aning men gör det i morgon em och det låter väldigt högt.
Varför ber du folk "hålla käften"? Tror du på fullt allvar att inte fler än du ser större samband och att alla andra som inte ser det exakt lika som du är bubbelblåsare?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är faktiskt illa att toppolitiker antingen är så okunniga (eller struntar i att konsultera sakkunniga) alternativt faktiskt lurar väljarna hemskt, bara med målet att vinna valet.
Alla politiker strävar efter makt och förenklar sina budskap efter målgruppen. Igår kunde man dock exempelvis läsa att kloka Maja Lundbäck blivit politisk sakkunnig hos energiministern.

Jag kan rekommendera att följa sådana som henne, Bengt Olsson, Vincent Gustafsson och liknande på twitter. Energinördar med djup som nån gång ibland skriver långa trådar.

Min poäng: jag tror att politiker både lurar väljarna och lyssnar på sakkunskap. Sakkunskapen de lyssnar på är väl förvisso sådan som ofta stryker deras åsikter medhårs, men jag tror att vi nu får in experter i regeringskansliet som ser till att kärnkraftsfrågan drivs på ett klokt sätt. Det kommer inte glädja dem som principiellt är mot kärnkraft, men för oss som är för ger det lite trygghet i att politiken inte bara kommer vara baserad på floskler.

• Gilla
antett och 3 till
  • Laddar…
RoTe
GK100 GK100 skrev:
Det är tyvärr en betydligt mer teknisk förståelse som krävs för att lite bedöma både forn- och framtid i de här frågorna. Både Daniel och Mikael ser jag som väl skickade i den delen till skillnad mot många väderkvarnar och i princip nyttiga idioter som står mot dem.

Tex Daniel har tidigare genom åren på forumet väl beskrivet både incidenten i Enköping liksom den nu nämnda i stationen Horred närbeläget Ronghals. Den första gav upphov till åtgärder för sektionering av nätet som sen gav positivt resultat i den senare. Tex den viktiga stamnätstationen Södrråsen spelade en roll då vet du något om det och hur det realiserades där? Har du ens en aning om vad som krävs på de här nivåerna långt från forumets vanliga ellunk med lampsladdar osv?

Många ord gör att det blir lättare att inse att ryssland äger oss? Eller vad vill du ha sagt? Du kan prata svenska ser jag...

D Daniel 109 skrev:
Det är inget nytt. Den typen av förberedelser har man haft i alla tider. Det betyder inte att elnätet är i stabilt.
Jo det är mycket nytt och ett helt nytt läge att man pga för brist på planerbar elproduktion varnar för bortkopplingar.
SvK har aldrig gjort liknande tydliga varningar pga brist på elproduktion.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet...funkar-frankoppling-om-elen-inte-racker-till/

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.