194 469 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Ja... det är det här som blir lite svårt i min hjärna. Då känns det som att de kan dra ner produktionen för att hålla priserna uppe hela tiden..? Vattenkraften är väl mer eller mindre bara att vrida på en kran för att reglera och då kan de tjäna extremt mycket på att reglera ner effekten lite..? Nu tänker jag att SE1 har bara vattenkraft men så är det kanske inte riktigt.D Daniel 109 skrev:
De som köper el i elområdet (och det är även närliggande elområden som behöver importera från detta elområde) anger dagen innan en volym el till ett visst pris, de vill ha. De lägger som regel flera bud med allt mindre volym och högre pris, väl medvetna om att det inte bara är väder utan även pris som förändrar hur mycket man köper.F fiskarn87 skrev:
Sedan lägger alla producenter säljbud, även angränsande elområden som vill/kan exportera.
Kärnkraften har det lätt, de lägger som säljbud exakt lika stor produktion som dagen innan (ifall de inte just för tillfället rampar upp eller ner av någon anledning) och de sätter ett negativt elpris, de kan nämligen inte stoppa bara för att det kostar ett tag att bli av med elen, dessutom har de en del av sin försäljning på långa terminskontrakt.
Vindkraften har det besvärligare, de måste göra någon prognos utifrån väderprognoser, men de sätter ett negativt elpris på det som de tror att de kommer producera, de måste i vilket fall som helt skicka iväg strömmen, oavsett vad den kostar.
Vattenkraften sätter också en volym med negativt elpris, denna volym är vad vattenkraftverken helt enkelt måste släppa genom vatten pga vattendomar, de får ju inte skapa torrlagda älvar. Så denna volym måste vattenkraften skicka ut på nätet, oavsett.
Sen lägger de till detta ett eller flera säljbud till som motsvarar vad de vill ha i vinst för att tömma magasinen, är magasinen nästan fulla vill de sälja billigt, är de nära tomma vill de sälja dyrt.
Detta pris är det som i huvudsak bestämmer det svenska grundpriset, det är först när Karlshmansverket måste starta och bränna olja som vi själva skapar ett högt systempris.
MEN, sen finns det alltså de som köper el från närliggande elområde.
Ifall DK2 har ett elpris på 4kr (för att de tuffar på med någon kolkraftverk igång) så köper de ju från SE4 för upp till detta pris. De i DK2 vill ju köpa så billigt som möjligt, och då kan de köpa billigt från SE4 som i grunden har ett lågt svenskt systempris.
Så Danmark och Tyskland lägger höga köppriser i SE4, och därmed dras priset i SE4 upp till samma pris, så länge inte kablarna begränsar exporten.
Och att differentiera priserna är inte så lätt, vore jag kraftproducent skulle jag kräva att endast få sälja till utlandet, dvs jag skulle inte lägga något lågt säljbud på negativt pris, utan polera kristallkulan så gott jag kan och lägga mig exakt på morgondagens säljpris. Så det skulle inte göra någon skillnad, det är bara säljbuden som skulle förändras.
Så det är helt enkelt 100% Europas elpris som slår igenom i Sverige, det är inte för att vi har någon brist, inte för att vi har lagt ner kärnkraftverk, inte för att vi har ett parti som heter miljöpartiet. Det är bara politiskt populistiskt skitsnack.
Skulle Europa elda med billig rysk gas som de gjorde 2018 så skulle vi också haft elpriser i Sverige (och i europa) som 2018.
Plus om vår finska grannar får igång OL3 igen (så behövs inte elexporten till Finland från SE3)A AndersS skrev:Det man börjar få "kalla" fötter för är Ringshals4 stora blunder vid test och ingen produktion förrän tidigast i februari.
Och att O3an behöver service av turbin/generator i 9 dagar + lite infasning.
Detta i kombination med kyla och vindstilla.
Så södra Sverige tappar lite MW, O3 går just med 1430 MW. Så det är ca 2600 MW som saknas under den perioden när även O3 ger 0 MW.
Men viktigast är Kung Bore och vilken temperatur samt vindar det blir inkl på kontinenten!!
Man kan bara reglera ner till en viss miniminivå, bestämd av vattendomar. Torrlagda älvfåror är inte OK.F fiskarn87 skrev:
Men samtidigt är de inte heller intresserade av helt fulla magasin, då måste de till sist släppa vatten i utskoven och får inget alls betalt.
Jag tror vattenkraften sköts rätt bra, på ett för Sverige bra sätt.
SE1 har mest, massor, med vattenkraft, men rätt mycket vindkraft också. Sen små mängder kraftvärme, där LUKAB (om de fortfarande heter så?) i Luleå som eldar stålverkets koksgas och masugnsgas och tillverkar el och fjärrvärme troligen är störst elproducent i form av kraftvärme i SE1.
Vattenkraften försöker producera när behovet är som störst, d.v.s. när priset är högst. Det är så det ska vara, annars blir topparna ännu högre.F fiskarn87 skrev:Ja... det är det här som blir lite svårt i min hjärna. Då känns det som att de kan dra ner produktionen för att hålla priserna uppe hela tiden..? Vattenkraften är väl mer eller mindre bara att vrida på en kran för att reglera och då kan de tjäna extremt mycket på att reglera ner effekten lite..? Nu tänker jag att SE1 har bara vattenkraft men så är det kanske inte riktigt.
Du kan se hur det ser ut i länken, sen är det massvis med information på sidan men en bit ner ser du per kraftslag. Just idag är det då en "ynklig" vindkraftsproduktion (vilket det då sannolikt även blir när nu kylan kommer)F fiskarn87 skrev:Ja... det är det här som blir lite svårt i min hjärna. Då känns det som att de kan dra ner produktionen för att hålla priserna uppe hela tiden..? Vattenkraften är väl mer eller mindre bara att vrida på en kran för att reglera och då kan de tjäna extremt mycket på att reglera ner effekten lite..? Nu tänker jag att SE1 har bara vattenkraft men så är det kanske inte riktigt.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Jo.. det förstår jag. Men på ett sätt känns det som att en bara något lägre produktion ger ett extremt mycket högre pris.. Men det är nog något jag inte riktigt förstår. Och det jag ännu mindre förstår är vad som händer med skillnaden på de 4 kr/kWh elen kostar i norra Sverige och vad då t.ex vattenkraftens kostander för produktion är.D Daniel 109 skrev:
Det är finland som köper i SE1, samt SE2 som köper till högt pris för att SE3 köper till högt pris för att SE4 köper till högt pris för att DE och DK2 köper till högt pris.F fiskarn87 skrev:Jo.. det förstår jag. Men på ett sätt känns det som att en bara något lägre produktion ger ett extremt mycket högre pris.. Men det är nog något jag inte riktigt förstår. Och det jag ännu mindre förstår är vad som händer med skillnaden på de 4 kr/kWh elen kostar i norra Sverige och vad då t.ex vattenkraftens kostander för produktion är.
Skulle vi ha oändlig kapacitet i överföringsnäten skulle hela Europa alltid ha samma elpris, dvs något i häraden av franskt och tyskt elpris.
På samma sätt som många andra varor, priset på diesel och bensin sätts av världsmarknadspriset och slår igenom samtidigt överallt och enda skillnaden är nationella skatter och ev subventioner.
Kött, mjölk, virke, handelsgödsel, guld osv är andra produkter där priset till stor del bestäms av världsmarknadspriset, dvs ett ökat behov i USA t.ex. slår igenom som högre priser i Sverige.
Nej jag förstår själv inte hur marknaden får till ett så högt pris i SE1 samt SE2.F fiskarn87 skrev:Jo.. det förstår jag. Men på ett sätt känns det som att en bara något lägre produktion ger ett extremt mycket högre pris.. Men det är nog något jag inte riktigt förstår. Och det jag ännu mindre förstår är vad som händer med skillnaden på de 4 kr/kWh elen kostar i norra Sverige och vad då t.ex vattenkraftens kostander för produktion är.
Något har ändrats och jag får inte ihop hur elhandlarna nu budar fram priset. (SE3 samt SE4 är en helt annan sak)
Jo oändligt överföringskapacitet och samma pris köper jag helt. Men! kostanderna för produktion varierar ju kradftigt mellan olika kraftslag. Får alla samma pris för varje såld kWh hela tiden? I så fall skulle ju existerande produktion helt plötsligt bli 10 gånger me lönsam.. eller vad händerf? Vattenfall kunde ju tjäna pengar på sina kraftverk (gissar jag) när elen kostade 30 öre, nu kostar den 300? Vart tar de pengarna vägen?Mikael_L skrev:
Det är finland som köper i SE1, samt SE2 som köper till högt pris för att SE3 köper till högt pris för att SE4 köper till högt pris för att DE och DK2 köper till högt pris.
Skulle vi ha oändlig kapacitet i överföringsnäten skulle hela Europa alltid ha samma elpris, dvs något i häraden av franskt och tyskt elpris.
På samma sätt som många andra varor, priset på diesel och bensin sätts av världsmarknadspriset och slår igenom samtidigt överallt och enda skillnaden är nationella skatter och ev subventioner.
Kött, mjölk, virke, handelsgödsel, guld osv är andra produkter där priset till stor del bestäms av världsmarknadspriset, dvs ett ökat behov i USA t.ex. slår igenom som högre priser i Sverige.
Men alla elområden hänger ihop. Är inte överföringen en begränsande faktor blir det samma pris.
Jo och varje elområde har sitt eget "debit-kredit" för elen och sedan ska då priset sättas utifrån den dyrast producerade elen. Har någon elproducent i SE1 plötsligt startat en dyr produktion? Eller är allting enbart flaskhalsar och kostnader därifrån? Eller köper man dyr transitel från Norge till SE1? Jag får inte ihop det?F fiskarn87 skrev:Jo oändligt överföringskapacitet och samma pris köper jag helt. Men! kostanderna för produktion varierar ju kradftigt mellan olika kraftslag. Får alla samma pris för varje såld kWh hela tiden? I så fall skulle ju existerande produktion helt plötsligt bli 10 gånger me lönsam.. eller vad händerf? Vattenfall kunde ju tjäna pengar på sina kraftverk (gissar jag) när elen kostade 30 öre, nu kostar den 300? Vart tar de pengarna vägen?
Japp.F fiskarn87 skrev:Jo oändligt överföringskapacitet och samma pris köper jag helt. Men! kostanderna för produktion varierar ju kradftigt mellan olika kraftslag. Får alla samma pris för varje såld kWh hela tiden? I så fall skulle ju existerande produktion helt plötsligt bli 10 gånger me lönsam.. eller vad händerf? Vattenfall kunde ju tjäna pengar på sina kraftverk (gissar jag) när elen kostade 30 öre, nu kostar den 300? Vart tar de pengarna vägen?
Alla får samma pris.
Det är t.ex. därför det är helt olönsamt att utvinna viss slags olja, och mycket lönsamt med annan. Nordsjöoljan är mycket dyrare att utvinna än Kuwaits. Så med lågt världsmarknadspris så går Statoil back medan Kuwait fortfarande tjänar pengar.
Så de med låga produktionskostnader så är det jackpot med högt elpris.
Fördelen med högt elpris, som alla får del av är att det stimulerar till byggande av kraftproduktion, och jag litar på att marknadskrafterna ofta är bäst lämpade. Men när det gäller energiområdet är jag inte helt marknadsliberal, men jag anser att marknadskrafterna bör få styra rätt mycket i alla fall. Att politiker går in och petar enligt sin ideologi blir ofta inte så bra, t.ex. att MP petade bort R1 och R2, det kunde ju Vattenfalls styrelse fått välja själv istället.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Varför ska jag fundera en enda minut på din begäran? Fundera själv på vad denna tråds rubrik är!Mikael_L skrev:
Du kunde alltså inte presentera en förklaring till varför du anser att vi pajat vår elproduktion och samtidigt har vi exporterat mer el än vi någonsin gjort och aldrig importerat mindre än i år, aldrig någonsin sen vi fick vår första utlandskabel.
Fundera något varv till, och återkom när du kan förklara.
Jag vet mycket väl att det exporteras enorma mängder el från nationen Sverige, har jag ifrågasatt det någonsin? Vilka "vi fick en utlands kabel"? Jag äger ingen kabel och tjänar inget vad jag vet. Du anser säker projektet Hansa Powerbridge ska färdigställas snarast, det gör inte jag.
Hur va det nu med Karlshamns oljekraftverk? Men i din bubbla har väl inte Karlshamn ökat koldioxidutsläppen alls?
I min värd har det på knappt 10 år ökat med enormt, från ca 8000 Ton 2013 till 90000 Ton 2021 det är rekord sedan 2010!
När skrev jag att vi "har pajat vår elproduktion" i förhållande till exporten?
Det finns inga "vi" som tjänar på exporten!
Återigen det är PRISERNA denna tråd handlar om och om du tycker 5Kr/kWh är bra så får du tycka det, jag tycker det är förödande för svenska hushåll, företag och välfärden!