194 480 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Jag har någonstans här överslagsräknat om att världen skulle behöva runt 9.000 kärnkraftsreaktorer för att ersätta fossilberoendet. Förhoppningsvis kan andra kraftslag chippa in också, som sol längs ekvatorn som vi hade uppe nyss.
Men oavsett vilket tror jag att vi globalt får räkna med stigande elpriser om fossilkraften ska fasas ut. Om det leder till att fler uranfyndigheter blir lönsamma att bryta eller att bridreaktorerna med sitt billiga bränsle går att räkna hem lär vi väl få se. För egen del tror jag att betydligt mer brytning lär bli lönsam innan bridreaktorerna blir det. Tyvärr, för de senare skulle ju förenkla avfallshanteringen och leda till mindre gruvbrytning.
Men oavsett vilket tror jag att vi globalt får räkna med stigande elpriser om fossilkraften ska fasas ut. Om det leder till att fler uranfyndigheter blir lönsamma att bryta eller att bridreaktorerna med sitt billiga bränsle går att räkna hem lär vi väl få se. För egen del tror jag att betydligt mer brytning lär bli lönsam innan bridreaktorerna blir det. Tyvärr, för de senare skulle ju förenkla avfallshanteringen och leda till mindre gruvbrytning.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Magda? Du är medveten om hur regeringen ser ut just nu? eller menar du att det behövs en bred politisk uppgörelse för att nån skulle kunna satsa på kärrnkraft? Det kommer ju aldrig att hända så länge Miljöpartiet klarar riksdagsspärren och är ett potentiellt stödparti till Sossarna.P paralun skrev:Jo men så länge inte Magda öppet säger att ny kärnkraft är helt ok så händer nog inget.
Givevist så ska vi satsa på allt för att komma ur det här usla läget inkl satsa för nya industrisatsningar.
Jag tror även att Hybrit är en stor möjlighet för Sverige men behöver ny kärnkraft för att inte bli ett "bojsänke".
Jo näringslivet har ju efterlyst politisk stabilitet för att satsa pengar och för ny kärnkraft så skulle det vara enkelt att Magda sökte stöd i sitt parti och gick ut med att man är positiv. Sen MP begick sin politiska harakiri från Löfvenregeringen så de är ute. Sen har jag noterat att S just nu i sociala medier går ut med att de inte hjälpte till med stängningen av R1/R2 så det kan vara ett steg framåt?F fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
jo, kanske. Men dom hade kunnat se till att R1 och R2 inte stängde också och det gjorde dom inte.P paralun skrev:Jo näringslivet har ju efterlyst politisk stabilitet för att satsa pengar och för ny kärnkraft så skulle det vara enkelt att Magda sökte stöd i sitt parti och gick ut med att man är positiv. Sen MP begick sin politiska harakiri från Löfvenregeringen så de är ute. Sen har jag noterat att S just nu i sociala medier går ut med att de inte hjälpte till med stängningen av R1/R2 så det kan vara ett steg framåt?
Jo men det kan vara en politisk öppning pågång för jag är säker på att även S ser ett stort problem just nu.F fsn skrev:
Sen är det ju en mix med främst havsbaserad vindkraft samt ny kärnkraft som måste snarast beslutas.
Annars tror jag tyvärr vi är körda som ett rikt välfärdsland.
Det finns redan brett stöd för kärnkraft, det som förhindrar att detta dokumenteras är nuvarande regerings (vissa) dumhet, när sådana samtal närmar sig så kräver de genast väldigt radikala inslag som tvingar normalbegåvade att dra sig ur. Nu ser det ju ut som att verkligheten kommer ikapp och det att en del regeringsföreträdare nu har förstått hur en kommersiell marknad fungerar och att även andra kraftslag än kärnkraft behövs. Det är ett jättesteg som kanske kan öppna upp, vi får se om det håller i sig.P paralun skrev:Jo näringslivet har ju efterlyst politisk stabilitet för att satsa pengar och för ny kärnkraft så skulle det vara enkelt att Magda sökte stöd i sitt parti och gick ut med att man är positiv. Sen MP begick sin politiska harakiri från Löfvenregeringen så de är ute. Sen har jag noterat att S just nu i sociala medier går ut med att de inte hjälpte till med stängningen av R1/R2 så det kan vara ett steg framåt?
Man handlar under auktionsförfarandet för att säkra upp ett känt behov till den nivå man bedömer är tillräcklig, resterande handlar man på intradagsmarknaden. Skulle en part som handlat under auktionsförfarandet underlåta att ta emot leverans kommer börsreglerna sätta in någon form av sanktioner, eftersom säljare måste leverera, och köpare måste ta emot.K karlmb skrev:
Visst, maratonlöparen skulle kinna täcka upp viss del av behovet på auktionen, men inte allt för att inte ta risken att förlora rätten att handla själv.
Så det korta svaret är att marknadens regler är orsaken.
En elhandlare som inte har egen produktion och med en fast kundbas som han vet ungefärlig konsumtion hos över året, lär ju säkra upp så mkt som möjligt i terminer ifall han ser att priset verkar lågt.S sunqan skrev:Man handlar under auktionsförfarandet för att säkra upp ett känt behov till den nivå man bedömer är tillräcklig, resterande handlar man på intradagsmarknaden. Skulle en part som handlat under auktionsförfarandet underlåta att ta emot leverans kommer börsreglerna sätta in någon form av sanktioner, eftersom säljare måste leverera, och köpare måste ta emot.
Visst, maratonlöparen skulle kinna täcka upp viss del av behovet på auktionen, men inte allt för att inte ta risken att förlora rätten att handla själv.
Så det korta svaret är att marknadens regler är orsaken.
Annars köper han senare på marknaden. Om han räknat fel och måste köpa mkt mer än han har terminer till, tex pga kyla, så får han ju ta skeden i vacker hand och köpa det som erbjuds.
Poängen är ju att i det läget så blir den elen mkt dyr. Men eftersom han får betalt utifrån vad spot var, så lär han ju gå med rätt bra vinst de dagar som det är kallt och spotpriset är reekordhögt eftersom kanske hälften av elen är köpt till mindre än hälften av vad han fåt betalt.
Detta är en maratonlöpare som spekulerar i höga priser mitt i vintern, men som har några flaskor med sig inköpta till bra pris.
Givetvis så har han inte med sig allt vatten, då riskerar han ju att få slänga det vid loppets slut och inte tjäna några fina slantar på hela "loppet" (vintern).
Tyvärr är lagringskapaciteten nära noll.K karlmb skrev:En elhandlare som inte har egen produktion och med en fast kundbas som han vet ungefärlig konsumtion hos över året, lär ju säkra upp så mkt som möjligt i terminer ifall han ser att priset verkar lågt.
Annars köper han senare på marknaden. Om han räknat fel och måste köpa mkt mer än han har terminer till, tex pga kyla, så får han ju ta skeden i vacker hand och köpa det som erbjuds.
Poängen är ju att i det läget så blir den elen mkt dyr. Men eftersom han får betalt utifrån vad spot var, så lär han ju gå med rätt bra vinst de dagar som det är kallt och spotpriset är reekordhögt eftersom kanske hälften av elen är köpt till mindre än hälften av vad han fåt betalt.
Detta är en maratonlöpare som spekulerar i höga priser mitt i vintern, men som har några flaskor med sig inköpta till bra pris.
Givetvis så har han inte med sig allt vatten, då riskerar han ju att få slänga det vid loppets slut och inte tjäna några fina slantar på hela "loppet" (vintern).
Hur menar du? Till skillnad från för oss dödliga så är ju terminer för storföretag ett slags el på lager. Man har rätt/skyldighet att köpa elen till ett visst pris en viss tid. Dumt att köpa för mkt eller för lite. Precis som potatis eller pellets.S sunqan skrev:
Nej, så fungerar det inte. Terminsmarknaden är inte generellt sett billigare. Har man kunder med rörligt pris så spekulerar man inte på terminshandel.K karlmb skrev:En elhandlare som inte har egen produktion och med en fast kundbas som han vet ungefärlig konsumtion hos över året, lär ju säkra upp så mkt som möjligt i terminer ifall han ser att priset verkar lågt.
Nu har vi fått lite data på detta.Mikael_L skrev:
Men då är det så lyckligt att vindkraftens subvention slutade för exakt 1 år och 16 dagar sen. Så nu kan du sluta oroa dig, det byggs inga fler nu, iom att de går med förlust då subventionerna upphört.
Och du kan också glädja dig att kärnkraftsskatten slopades redan för 5 år sedan.
Och nu är nya regeringen på väg att ta bort de löjliga reglerna om var och hur många som får byggas.
Så här politiskt opåverkade har aldrig de olika kraftslagen någonsin varit, så det blir ju lite spännande att se vad som kommer byggas de närmaste åren.
Förra året beställdes rekordlågt antal "vindsnurror" (intressant att journalisten använder det namnet
Bara 446 st, lägsta sedan 2015.
Kan det bero på att subventionerna nu har tagits bort?
(de 0,8 öre/kWh som de fick 2021 kanske hade så pass stor betydelse för att göra verken lönsamma)
https://sverigesradio.se/artikel/minskad-efterfragan-pa-vindsnurror
Då är det bara att hoppas att det byggs lite kärnkraft istället, för något måste ju byggas, särskilt som vi var korkade nog att stänga R1.
Det mest märkliga är att Vattenfall började "vela" om Kriegers Flak som jag tror skulle vara en bra satsning.Mikael_L skrev:
Nu har vi fått lite data på detta.
Förra året beställdes rekordlågt antal "vindsnurror" (intressant att journalisten använder det namnet)
Bara 446 st, lägsta sedan 2015.
Kan det bero på att subventionerna nu har tagits bort?
(de 0,8 öre/kWh som de fick 2021 kanske hade så pass stor betydelse för att göra verken lönsamma)
[länk]
Då är det bara att hoppas att det byggs lite kärnkraft istället, för något måste ju byggas, särskilt som vi var korkade nog att stänga R1.
De har ju räknat på projektet i åratal och oavsett kostnad för anslutning samt subventioner så borde det redan ha varit klart för Vattenfall?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/regeringen-sager-ja-till-vindkraftsparken-vid-kriegers-flak
Sen händer det nog en massa just nu i "kulisserna"...