G OMathson skrev:
arför jämföra med det som är sämre?
Kan du nämna några länder som är bättre?

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
L lat skrev:
Island?

• Haha
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Vi har ett av världens stabilaste elnät.
Vi har ett av Europas lägsta elpris.
Att du väljer att kalla det U-landsnivå får stå för dig. Jag ser det som att du saknar perspektiv.
Och ett av världens högsta skattetryck samt en påtvingad miljöomställningen från staten på medborgarna.
Självklart så ska vi bara ha elbilar i Sverige, vill du ha något annat så straffas du med en straffskatt när du köper nytt.
Sen ska vi naturligtvis ha ett av världens högsta bränslepriser på det med såklart.

Och delvis pga ovan blir maten dyrare med.

Sen när man väl sitter där med elbil ja då ska vi naturligtvis ha svindyr el.

Och naturligtvis såg inte riksbanken inflationen komma pga av ovan utan nu jävlar är det dags att agera med stenhårda räntehöjningar

Så ja, när svenska folkets plånbok sugs ur, företag går i konkurs med massarbetslöshet och allt kommer handla om att jobba, äta, sova då kommer vi bli ett u-land.

Perfect Storm….

Inte varit mycket handlingskraft från varken förgående eller nya regeringen heller utan man agerar passivt.

• Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Och ett av världens högsta skattetryck samt en påtvingad miljöomställningen från staten på medborgarna.
Självklart så ska vi bara ha elbilar i Sverige, vill du ha något annat så straffas du med en straffskatt när du köper nytt.
Sen ska vi naturligtvis ha ett av världens högsta bränslepriser på det med såklart.

Och naturligtvis såg inte riksbanken inflationen komma pga av ovan utan nu jävlar är det dags att agera med stenhårda räntehöjningar

Så ja, när svenska folkets plånbok sugs ur, företag går i konkurs med massarbetslöshet och allt kommer handla om att jobba, äta, sova då kommer vi bli ett u-land.

Perfect Storm….

Inte varit mycket handlingskraft från varken förgående eller nya regeringen heller utan man agerar passivt.
Mina ögon blöder.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
G
L lat skrev:
På vad? Att snabbt försämrar sina fördelar?
Varför ska jag svara dej? Du svarar ju inte på mina frågor?
Sverige har vissa förutsättningar, för och nackdelar.
Som exempel som fördel möjligt till vattenkraft. En hel del fördelar efter vv2, inovationer, många företag osv som kunde bygga vidare på nationen.
En nackdel är att det är mörkt och kallt en stor andel av året - vattenkraften räcker inte samt är miljöförstörande, se hur det går för ålen.
Norge har andra för och nackdelar, tänk själv.
Det finns en anledning att man kunde bygga Rom där Rom byggdes och inte här där det va det typ folktomt för några tusen år sedan av natuliga skäl.
Numera tas vissa fördelarna bort här och du kan tycka det är bra men vi är många som tycker det är dåligt.

• Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mina ögon blöder.
Snart blöder nog även mer...

L lat skrev:
Ännu en sån där faktabaserad kommentar....
Välkommen till Skåne då och lär dig något.

Satt och funderade på hur marknaden satt priset för SE1 samt SE2 och jag får inte ihop det?
Är det enbart flaskhalskostnader som driver upp priserna i de här för SE1 samt SE2 horribla nivåerna?
Har marknaden ändrat på något? Mycket mysko!
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/#/nordic/map

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B byabin skrev:
Det är väl isläggningen som driver upp priserna i SE1 och 2 nu, borde "normaliseras" när isen lagt sig. Borde gå att se om man kollar på hur mycket vattenkraften producerar nu, eller helt enkelt produktion i ettan och tvåan.

EDIT: Vid en enkel koll är det inte uppenbart, upprepar bara vad andra har sagt. [länk]
Nej det är inte alls uppenbart och jag tror även det här överraskar flera inkl vår regering som bedömde att det inte behövs något elstöd i SE1/2. Jag blir själv inte klok på hur marknaden budar upp priset och varför med SE1 o 2. (SE3 samt 4 är enkelt pga alla exportkablar och för låg produktion)

P paralun skrev:
Satt och funderade på hur marknaden satt priset för SE1 samt SE2 och jag får inte ihop det?
Är det enbart flaskhalskostnader som driver upp priserna i de här för SE1 samt SE2 horribla nivåerna?
Har marknaden ändrat på något? Mycket mysko!
[länk]
Snarare tvärtom, när det inte finns några flaskhalsar blir det samma pris i hela Sverige

K Kojaxx skrev:
Trams. Det kostar hur mycket som helst nu jämfört med tidigare. Man pratar om roterande bortkoppling och nätet är underdimensionerat. Jag vet inte i vilken koja du bor men välkommen till Skåne.
Vi har inte haft någon större nätstörning sedan 2003. Och då var driften normal efter några timmar. Är det ett exempel på ett elnät med dålig stabilitet?

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:

Perfect Storm….

Har något av det med trådens ämne att göra?
Jag håller inte med om det här heller, men det är OT så det utvecklar jag inte.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Snarare tvärtom, när det inte finns några flaskhalsar blir det samma pris i hela Sverige
Nej varje elområde har sitt eget debet-kredit när priset ska sättas av marknaden och grundprincipen är att den dyrast producerade elproduktionen sätter priset. Helt orimligt för SE1 och något har hänt och varför?

D Daniel 109 skrev:
Vi har inte haft någon större nätstörning sedan 2003. Och då var driften normal efter några timmar. Är det ett exempel på ett elnät med dålig stabilitet?
Vilka är vi? Vilken plats avses? Vad är en större?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.