Cervenka förstår nog, men har vant sig vid att förenklingar ger mer än att försöka beskriva verkligheten i dess mer komplicerade nyanser.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
Kontentan av diskussionen är att vi är rökta!
Priset kommer alltid att vara högt och oberäkneligt, ökad produktionskapacitet påverkar inte priset och det finns ingen elbrist för vi exporterar ju mest av alla!
Det som kastar upp priset är när el tillverkas i Danmark, Frankrike, Polen, Tyskland, Belgien osv, med dyr gas, gas som idag kostar 80€-330€ /MWh, medan den historiskt (2000-hösten 2021) legat och skvalpat på 20€/MWh, priset har väl i stort varierat mellan typ 17-22€/MWh, dvs stadigt lågt, Ryssland har varit huvudexportör, i södra Europa kommer det pipelines från länder i Nordafrika.

Så länge vi gör el av gas som nu kostar 5ggr mer än det kostade när vi hade de elpriser vi vande oss vid, så kommer elpriset följa gaspriset.
Undantaget är de dagar när det blåser så mycket att vindkraften i Danmark, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Sverige, Spanien, Portugal (jag nämner de största) producerar såpass mycket att ingen gas behöver användas för att tillverka el, då störtdyker elpriset.

2020, när vi hade rekordlågt elpris hela året, (jag tror vi får backa typ 15 år eller något sådant innan man hittar en period med lika lågt elpris), så låg gaspriset rekordlågt, runt 17-18€/MWh, sedan dess har det stängts 4 reaktorer i Europa, 1 i Sverige, 3 i Tyskland (vad ska man tänka om Frankrike, har de stängt 12 reaktorer, eller är det "bara" lite krångel?)
Men det har byggts vindkraft som med marginal ersätter dessa 4 reaktorer i produktion.

Gasen står väl för nästan hälften av Europas energikonsumtion, om man tänker en hel lång sekund på detta faktum, går det väl att gissa på ett ungefär hur många kärnreaktorer som behöver byggas för att ersätta gasen. Så det är väl i det närmaste kört att mota elpriset genom att ersätta gasen med kärnkraft (då måste det också förstärkas elnät något otroligt). Så det enda du/jag/vi kan hoppas på för att få ett angenämt elpris igen är att gasen blir billig igen.
För annars ska vi bygga nytt för hälften av Europas energiproduktion, vilket nog inte är något som snabbt fixas.

• Ledsen
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bra syndabock för populister, marknaden.
Ja, eller så kan man sätta Miljöpartiet som syndabock.

Ja det där går åt alla möjliga håll, MP brukar ju skylla på marknaden, SD brukar skylla på MP, detta har inget med sanning att göra, utan det handlar bara om att i rent politiska syften svartmåla den man har som huvudsaklig politisk motståndare.

Övriga skyller på lite varierande saker, men rätt sällan adresseras rätt syndabock. Bland politiker finns det ingen som verkar ha en aning om vad som händer. Jag har än inte hittat någon sådan politiker.
Lite tråkigt att man låter sitt land ledas av folk som inte har någon koll alls, alternativt blåljuger - jag vet inte riktigt vad jag ska tycka är värst!

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D
K krfsm skrev:
Vi uppnår redan EUs mål för utlandsförbindelser till 2030 med råge. Med de två förbindelser som vi tagit på oss att bygga (till norra Finland samt till Lettland, har jag för mig) så kan vi installera sisådär 15-20 GW kapacitet utan att trilla under 2030-målet. Så om vi slutar känna för att vara bäst i klassen (tillsammans med Norge, förstås) så borde vi kunna vara lite besvärliga och hävda att vi - med sämst effekttäckning i Europa i SE4 och SE3 - behöver spendera till 2030 på att förstärka vårt interna nät och vår produktionskapacitet innan vi bygger mer utlandsförbindelser. Nätet i SE3 och SE4 klarar ju inte ens att maxa de förbindelser vi redan har.

Beroende på vad man prioriterar kanske det dock inte är det bästa sättet att göra (t.ex. om maximal minskning av koldioxidutsläppen i EU är önskvärt),
Några nya kärnkraftverk senare så är det behöva byggas ytterligare förbindelser, dessa lär ändå inte vara klara tills 2030.

D
D Daniel 109 skrev:
Trotts att det är en prisad ekonomireporter på Sveriges största dagstidning tycks ha inte ha en susning om hur prisbildningen fungerar. Det är något skrämmande.
Omgiven av idioter..?

• Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, eller så kan man sätta Miljöpartiet som syndabock.

Ja det där går åt alla möjliga håll, MP brukar ju skylla på marknaden, SD brukar skylla på MP, detta har inget med sanning att göra, utan det handlar bara om att i rent politiska syften svartmåla den man har som huvudsaklig politisk motståndare.

Övriga skyller på lite varierande saker, men rätt sällan adresseras rätt syndabock. Bland politiker finns det ingen som verkar ha en aning om vad som händer. Jag har än inte hittat någon sådan politiker.
Lite tråkigt att man låter sitt land ledas av folk som inte har någon koll alls, alternativt blåljuger - jag vet inte riktigt vad jag ska tycka är värst!
Tja, det finns nog ganska gott om tjänstemän som vet och som berättar det för politikerna men de agerar idag nog mer utefter ideologi än efter verkligheten, så om inte versen passar i melodin de nynnar på för dagen så får den skrivas om så den passar :)

Tro det eller ej men jag har ett förflutet som aktiv inom moderaterna så jag har egen erfarenhet av hur den interna skolningen går till.. idag är jag långt mer pragmatisk, har läst lite fler böcker sen dess...

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
MP brukar ju skylla på marknaden, SD brukar skylla på MP, detta har inget med sanning att göra
Nu finns det förvisso mer sansade alternativ än dessa att välja mellan, men visst är det så att politiker sällan levererar något större djup – deras mål är ju återval.

D djac skrev:
Några nya kärnkraftverk senare så är det behöva byggas ytterligare förbindelser, dessa lär ändå inte vara klara tills 2030.
Om det existerade extra baskraft motsvarande hela nuvarande elbehovet i SE3 och SE4 så skulle jag inte ha några större problem med att det byggdes någon utlandsförbindelse till. Och som du säger - om man fyllde den extra kvoten med kärnkraft så skulle allt inte vara på plats till 2030 ändå.

S sunqan skrev:
Nej.

Han missar att pay-as-cleared ("marginalprissätniing") sker genom ett timvis auktionsförfarande dagen innan leverans.
Den törstiga maratonlöparen handlar inte där, utan på intradagsmarknaden, där pay-as-bid gäller.

Försyår man inte dem distinktionen, då hamnar man fel i sin sågning av systemet.
Fast vad har det för betydelse i sak ifall man är törstig denna minut eller vet att man kommer att då av törst om 24 timmar?

Därför att priset inte sätts av de desperataste kunderna dagen innan.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fast vad har det för betydelse i sak ifall man är törstig denna minut eller vet att man kommer att då av törst om 24 timmar?
Man kan väl vara desperat om man vet att ens kunder kommer att efterfråga mer el imorgon än man lyckats upphandla.

• Gilla
pappel
  • Laddar…
Lyckats upphandla? Hur menar du då?

Mikael_L
Ännu en spännande dag vad gäller elpriser och flöden.
Just nu exporterar Sverige mer än vad kärnkraften ger. Skulle R4 vara igång också skulle vi exportera nästan all kärnkraftel ändå.
Det är kanske bättre att danskarna bygger ett kärnkraftverk, istället för att Sverige bygger ett + transmissionsnät till Danmark :thinking:
.
Vi tjänar inte multum på exporten idag, ty elpriserna är moderat låga.
Norge gör som vanligt och importerar så det ryker om'et. för att spara vatten och istället sälja när det är dyrare.
Sådana här dagar är det som gör att Sverige hamnar högst i listan av vad världens länder exporterar el.

Billigast idag är det i alla Svenska elområden, de nordliga norska, Finland, lite förvånande i DK2 men inte DK1, samt, lite förvånande, i baltstaterna.
Varför baltstaterna - orkar jag inte inte bry mig om.
Att DK1 har högt pris, men inte DK2 tolkar jag som att det är inte är blåsigt som sänker priset, utan det är att ledningarna är fulla nedåt DE, så Svenskt elpris slår igenom helt i DK2.
En killgissning - ja.

Nu har vi väl totalt situationen idag, att vi i principer fyller kapaciteten i utlandskablar så Europas elpris smittar inte sig till Svenskt elpris.
Men det är ju ingen gynnsam dag för att motivera att bygga mer kraftproduktion i Sverige.
Om någon ska vara sugen på att satsa på en kärnreaktor så vill de kanske att staten lovar att bygga en till utlandskabel till där elen behövs mer, för att faktiskt få sälja det som produceras.
Och då ramlar det tillbaka till att det nog är ett bättre affärscase att bygga reaktorn direkt där strömmen behövs.

edit:
Jag såg nu att vi exporterar ganska lite till Norge idag. En del kanske kan sägas gå dit med Danmark som transitland.
edit:, Nej inte det heller. Norge kanske redan har rätt fullt i magasinen... Jag orkar/hinner inte gräva i detta - inte så viktigt kanske.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ännu en spännande dag vad gäller elpriser och flöden.
Just nu exporterar Sverige mer än vad kärnkraften ger. Skulle R4 vara igång också skulle vi exportera nästan all kärnkraftel ändå.
Det är kanske bättre att danskarna bygger ett kärnkraftverk, istället för att Sverige bygger ett + transmissionsnät till Danmark :thinking:
.
Vi tjänar inte multum på exporten idag, ty elpriserna är moderat låga.
Norge gör som vanligt och importerar så det ryker om'et. för att spara vatten och istället sälja när det är dyrare.
Sådana här dagar är det som gör att Sverige hamnar högst i listan av vad världens länder exporterar el.

Billigast idag är det i alla Svenska elområden, de nordliga norska, Finland, lite förvånande i DK2 men inte DK1, samt, lite förvånande, i baltstaterna.
Varför baltstaterna - orkar jag inte inte bry mig om.
Att DK1 har högt pris, men inte DK2 tolkar jag som att det är inte är blåsigt som sänker priset, utan det är att ledningarna är fulla nedåt DE, så Svenskt elpris slår igenom helt i DK2.
En killgissning - ja.

Nu har vi väl totalt situationen idag, att vi i principer fyller kapaciteten i utlandskablar så Europas elpris smittar inte sig till Svenskt elpris.
Men det är ju ingen gynnsam dag för att motivera att bygga mer kraftproduktion i Sverige.
Om någon ska vara sugen på att satsa på en kärnreaktor så vill de kanske att staten lovar att bygga en till utlandskabel till där elen behövs mer, för att faktiskt få sälja det som produceras.
Och då ramlar det tillbaka till att det nog är ett bättre affärscase att bygga reaktorn direkt där strömmen behövs.

edit:
Jag såg nu att vi exporterar ganska lite till Norge idag. En del kanske kan sägas gå dit med Danmark som transitland.
edit:, Nej inte det heller. Norge kanske redan har rätt fullt i magasinen... Jag orkar/hinner inte gräva i detta - inte så viktigt kanske.
Nu utgår jag från situationen mellan kl 12 och 13 (efter 13 så ändrades förutsättningarna, och Finland och Baltikum har inte längre billig el). När jag kollade SVK och Nordpools karta strax innan 13 så konstaterade jag:

• Det blåser troligen lite mer - framför allt i DK1 - än man räknade med igår vid dagen före-handeln. Därför var inte kabeln mellan DK2 och DK1 full nu, även om den var fullbokad efter handeln igår. Därav att DK2 och DK1 inte har samma pris.
  • DK1 har massiva kablar både till Tyskland, Nederländerna och till Norge. (4,4 GW totalt.) DK2 har större delen av sin kapacitet till Sverige (ungefär 1,25 GW från Sverige och 1,65 GW till Sverige), och medelstora till DK1 (600 MW) och Tyskland (350 MW). DK2 är således ofta kopplat till Sverige, medan DK1 får Tysklandspris eller Norgepris.
  • Vi exporterade praktiskt taget max till Norge, men eftersom NO4 hade samma pris som vi så utnyttjade norrmännen våra ledningar till att få lite mer el från NO4 till södra Norge. Det är rätt vanligt.
  • Det finns en summaallokering mellan DK1 och NO1 via SE3, så därför kan man inte maxa exporten till Norge och Danmark samtidigt. Så istället exporterar Danmark till Norge via oss. Detta för att vi på Västkusten har så dåligt anslutet ledningsnät.
  • Den svenska vattenkraften höll också igen rejält, men vi har väl inga pumpkraftverk att tala om så det finns nästan ingen som köper extra mycket el när det är låga priser.

Sen det där med att bygga kärnkraftverk, så är ju inte tanken i så fall att de ska göra mest nytta dagar som den här - de kommer ju knappt att gå plus under de här förutsättningarna - utan att det dels blir fler dagar där vi kan njuta av rimliga priser, och att det inte blir alltför orimliga priser på de sämsta dagarna. Och det är ju på de sämre dagarna som kärnkraftverket kommer betala sig i så fall. Men visst finns det en risk att ingen vill ta den ekonomiska risken, förutom staten.

Framöver finns det nog en hyggligt stor sannolikhet att elen blir antingen gratis eller rejält dyr, beroende på vindarnas nyckfullhet.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Han beskrivning sv prissättningen är helt galen. Grundlösa påståenden om manipulation. m.m.
Manipulation har ju hänt tidigare:

efter några krisår med låga priser i slutet av 1990-talet sänkte de svenska kärnkraftverken elproduktionen år 2000. Syftet var att medvetet skaffa en brist på el vilket i sin tur skulle pressa upp priserna. Alla elbolagen agerade likadant, enligt Björn Karlsson, professor i energisystem vid Linköpings universitet.

Ett internt dokument från Vattenfall föreställer en kurva över elproduktionen som skiljer sig markant mot den bild som företaget presenterar officiellt.

Det interna dokumentet visar hur man genom att minska elproduktionen skulle pressa upp priserna,

https://sverigesradio.se/artikel/870163

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.